امیر ظریفی‌یگانه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تاکتیک‌های نبرد ناهمطراز به شکل جامع و کامل در ارتش ایجاد شده است

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب غرب ارتش گفت: تاکتیک‌های نبرد ناهمطراز به شکل جامع و کامل در ارتش ایجاد شده است. حتی در رزمایش‌هایی که انجام می‌شود نبردها بر مبنای درصدی از آموزش ناهمطراز و درصدی از روش‌های دیگر صورت می‌پذیرد.
کد خبر: ۴۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ - 13April 2015

تاکتیک‌های نبرد ناهمطراز به شکل جامع و کامل در ارتش ایجاد شده است

امیر سرتیپ دوم علی ظریفی یگانه فرمانده قرارگاه منطقهای جنوب غرب ارتش در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، با اشاره به 29 فروردین (روز ارتش) به تشریح نقش مؤثر ارتش در جنگ تحمیلی پرداخت و اظهار داشت: جنگ تحمیلی حادثهای بزرگ در تاریخ بود که همه مردم ایران در آن نقش داشتند و حماسهآفرینی کردند، اما در این بین ارتش جمهوری اسلامی ایران نقشی محوری و نمایانتر را ایفا کرد؛ خصوصاً در روزهای ابتدایی جنگ که ما نیروی مسلحی به جز ارتش نداشتیم، و این در حالی بود که دشمنان خارجی و عوامل داخلی آن این شبهه را وارد میکردند که پس از وقوع انقلاب، ارتش دیگر قادر به انجام مأموریت خود نیست.

وی ادامه داد: ارتش بلافاصله پس از پیروزی انقلاب بیعت خودش را با حضرت امام(ره) و انقلاب اعلام کرد و دیدیم که علیرغم عدم آمادگی کامل ارتش، در همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی، نظامیانی را متوقف کرد که از حمایتهای فکری و مادی کشورهای استکباری بهره میبردند و تصرف خوزستان و جدا کردن آن خطّه مهم از پیکره ایران اسلامی را به عنوان یک هدف مهم در دستور کار داشتند.

فرمانده قرارگاه منطقهای جنوب غرب آجا افزود: میتوان گفت که علت اصلی این ناکامی دشمن، حضور به موقع، مقتدرانه و سلحشورانه ارتش جمهوری اسلامی در مرزها بود.

امیر ظریفی یگانه اضافه کرد: اگر 100 روز اول جنگ را مورد بررسی قرار دهیم میبینیم که حضور ارتش در حفظ مرزها و جلوگیری از نفوذ بیشتر نیروهای بعثی عراق بسیار مؤثر بود و پس از شکلگیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش آموزش نیروهای سپاه و اقشار مردم را عهده دار شد؛ بنابراین دیدیم که در سال 61 و پس از گذشت 2 سال از آغاز جنگ تحمیلی، ارتش عراق کاملاً زمینگیر میشود، و به برکت مجاهدتهایی که نیروهای ارتش، سپاه و بسیج در میدان جنگ حق علیه باطل داشتند، آینده جنگ به نفع نیروهای اسلام رقم میخورد.

وی به حضور خود در دفاع مقدس و عملیات والفجر8 اشاره کرد و گفت: بنده توفیق داشتم در روزهای ابتدایی جنگ بهعنوان دانشجوی دانشگاه افسری در بسیاری از محورهای عملیاتی، بهویژه مناطق عملیاتی جنوب و عملیات فتحالمبین که یکی از نبردهای جدّی دوران دانشجوییام به حساب میآید، حضور پیدا کنم.

فرمانده قرارگاه منطقهای جنوب غرب ارتش یادآور شد: در سال 63 پس از فارغالتحصیلی، در مناطق عملیاتی شمالغرب به جمع نیروهای رزمنده لشکر 30 ملحق شدم. عملیات والفجر8 نیز که منجر به آزادسازی فاو شد یک تجربه بسیار خوب بود، و بنده بهعنوان یک نظامی که نسبت به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی دِینی بر گردن داشت، توانستم در این عملیات ایفای نقش کنم.

امیر ظریفی یگانه در ادامه این گفتوگو در خصوص موقعیت خوزستان و مقرّ فرماندهی تحت امر خود گفت: یگانهای منطقه جنوب غرب مسئولیت حراست از مرزهای مقدس ایران اسلامی در استان خوزستان را عهدهدار هستند. بحمدالله وحدت، همدلی و انسجام میان نیروهای مسلح در سطح استان خوزستان و آمادگی لازم یگانها از نظر دفاعی چه در سطح نیروهای ارتش و چه سپاه بسیار ملموس و مشهود است.

وی افزود: خوشبختانه در رزمایشی که اخیراً با حضور فرماندهان و مسئولین انجام شد در ارزیابیها نیز نمره قابل قبولی را دریافت کردیم، که این نشان از آمادگی و انسجام نیروها در منطقه دارد.

این مقام ارشد نظامی درباره «نبرد ناهمطراز» است، تصریح کرد: جنگهای امروزی که معروف به نبردهای نسل چهارم است، شکلهای مختلفی دارد. نبرد ناهمطراز شاخهای از جنگهای امروزی است؛ در جایی که توازن قدرت ناشناخته باشد و از برابری خبری نباشد، از رویکرد ناهمطراز استفاده میشود. البته در ارتش تمام روشها و تاکتیکهای جنگی آموزش داده میشود و با توجه به شرایطی که بهوجود میآید فرماندهان در سطوح بالا تصمیم میگیرند که چه نوع شاخهای از نبرد بهکار گرفته شود.

فرمانده قرارگاه منطقهای جنوب غرب ارتش تأکید کرد: ارتش از آمادگی مطلوبی در عرصه نبرد ناهمطراز برخوردار است و آموزشهای لازم پیرامون این نوع نبرد را نیز فراگرفته است.

امیر ظریفی یگانه ادامه داد: تاکتیکهای نبرد ناهمطراز به شکل جامع و کامل در ارتش ایجاد شده است. حتی در رزمایشها و مانورهایی که انجام میشود نبردها بر مبنای درصدی از آموزش ناهمطراز و درصدی از روشهای دیگر صورت میپذیرد.

وی در خصوص پیشرفت اجرای طرح چابکسازی نیروها نیز گفت: این طرح در مجموع نهادها و سازمانهای نیروهای مسلح مجدّانه پیگیری میشود؛ در نیروی زمینی ارتش این طرح بنابر تدبیر فرماندهی معظم کل قوا انجام شد و یگانها توانستند از آن قالب سازمانی که مربوط به 40 سال پیش بود، بیرون بیایند که بحمدالله تغییرات بسیار خوبی بوجود آمده است.

فرمانده قرارگاه منطقهای جنوب غرب ارتش افزود: با این اتفاق اکنون لجستیک، نیروی انسانی و در سطوح پایینتر تیپها و یگانهای پیاده و زرهی آزادی عمل بیشتری پیدا کردهاند. با توجه به سرعت بالای عملیاتهای امروز اجرای این طرح میتواند بستری را برای ارتقاء آمادگی نیروها در برخورداری از تاکتیکها فراهم کند، تا در صورت هرگونه تغییر و تحول و در هر شرایطی واکنشهای سنجیده و مدبرانهای داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار