حسنی آهنگر در گفت‌وگوی اختصاصی با دفاع پرس عنوان کرد

تعمیر سکوهای نفتی کشور برای نخستین بار در دانشگاه امام حسین(ع)

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: تعمیر سکوهای نفتی تا پیش از این در دبی انجام می‌شد، اما ما توانستیم برای اولین بار در دانشگاه امام حسین(ع) این کار را انجام دهیم، و از شبکه پیمانکاران داخلی استفاده کنیم.
کد خبر: ۴۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 06April 2015

تعمیر سکوهای نفتی کشور برای نخستین بار در دانشگاه امام حسین(ع)

سردار دکتر محمدرضا حسنی آهنگر فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس درباره طرح تحول این دانشگاه گفت: وقتی مسئولیت دانشگاه را عهدهدار شدم با کمک همکاران، مدل دانشگاه طراز انقلاب اسلامی را استخراج کردیم و در این بررسی مشخص شد وضع موجود دانشگاهها با طراز انقلاب اسلامی فاصله زیادی داشته و شکاف عمیقی در این بین وجود دارد.

وی افزود: هر چند اوایل انقلاب، در دانشگاهها انقلاب فرهنگی روی داد تا دانشگاههای ما الگوی دانشگاههای جهان اسلام شوند، اما این آرمان را به تقلیدی از دانشگاههای کشورهای غربی تقلیل دادیم؛ یعنی در ریل غربیها حرکت کردیم، در صورتی که باید مسیرمان را از ریل غربیها خارج کنیم، تا به مرجعیت علمی برسیم.

حسنی آهنگر با اشاره به اینکه برای رسیدن دانشگاه امام حسین(ع) به مرجعیت علمی باید این دانشگاه به فلسفه وجودی تشکیل خود بازگردد، ادامه داد: ما فلسفه وجودی خودمان یعنی بعد سازمانی دانشگاه امام حسین(ع) که کلیدواژه اصلی ما است را فراموش کردیم؛ چون رسالتی که سپاه دارد پاسداری از انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن است؛ به همین خاطر سپاه در زمان عملیات خیبر دانشگاه امام حسین(ع) را تأسیس کرد تا برای انجام رسالت خود انسانهای دانشمندی را تربیت کند؛ اما متأسفانه این رسالت با وضع موجود هماهنگی ندارد.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری ۱۱ بار از دانشگاه امام حسین(ع) بازدید داشتهاند، و وقتی سخنان ایشان را در مورد این دانشگاه تجزیه و تحلیل کردیم مشخص شد ایشان وجه تمایزی بین این دانشگاه و دانشگاههای اسلامی قایل شدهاند، و آن اینکه علاوه بر آموختن علم، مسئله پاسداری از انقلاب نیز مطرح است.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) ادامه داد: لذا ما در طرح تحول به دنبال عملیاتی ساختن این فرمایش رهبر معظم انقلاب هستیم؛ یعنی راه رسیدن به دانشگاه طراز انقلاب اسلامی را محقق یافتن دانشگاه سازمانی سپاه میدانیم و مصمم هستیم این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه امام حسین(ع) در کادرسازی، سازماندهی و پشتیبانی همهجانبه مأموریتهای سپاه باید بتواند فعالیت کند، عنوان کرد: دانشگاه امام حسین(ع) با وضعیتی که داشت علیرغم همه افتخارات و تلاشها و زحمتهایی که صورت گرفته بود تقریبا در عرض دانشگاههای دیگر بود، و با سایر دانشگاهها تفاوتی نداشت؛ در صورتی که قرار نبود ما همانند سایر دانشگاههای کشور فعالیت کنیم.

حسنی آهنگر افزود: از این رو برای عملی ساختن فرمایش مقام معظم رهبری نیاز به تحول داشتیم تا بتوانیم نقشی که برای این دانشگاه پیشبینی شده بود را محقق سازیم؛ اما ریلی که در این دانشگاه داشتیم همان ریلی بوده که دانشگاههای کشور بر روی آن به اشتباه حرکت میکردند؛ به همین خاطر باید این مسیر حرکتی را تغییر میدادیم.

وی با بیان اینکه برای عملی کردن طرح تحول برنامههای اجرایی متعددی پیشبینی کردیم، تصریح کرد: در اجرای طرح تحول به اسناد علمی و سند چشمانداز ۱۴۰۴ کشور، سیاستهای کلان علم و فناوری، نقشه علمی دفاعی کشور، تحقیقات صنعتی ـ نظامی ستاد کل نیروهای مسلح، طرح تحول سپاه، اساسنامه دانشگاه، بررسی مدلهای الگویی دانشگاههای خوب جهان، دشمنشناسی توجه کردیم.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به اینکه در طرح تحول باید در چهار حوزه مأموریتی عمل کنیم، بیان داشت: در حوزه کادرسازی، تربیت مدیران و فرماندهان سپاه، تربیت اساتید و مربیان دانشگاههای سپاه و کارشناسان حرفهای و تخصصی سپاه، در طراز شهید مقدم برای سایت علوم و مهندسی، در طراز شهید باقری برای سایت علوم دفاعی، امنیتی و علوم انسانی، در حوزه رویاندن و تولید دانش به علوم انسانی و علوم دفاعی توجه کردیم، تا بتوانیم دانش پاسداری از انقلاب اسلامی را تولید کنیم.

وی ادامه داد: در سایت امام صادق(ع) به علوم و فناوریهای برترساز و قدرتآفرین در حوزه شناورهای تندرو، پهپادها، موشکی، نانو و بیو، توجه کردیم همچنین در بخش مدیریت دانش، تجربیات منحصر به فرد میدانی داریم؛ بهعنوان مثال سپاه در عرصههای امنیتی و دفاع مقدس، فتنه ۸۸ و ۷۸، جنگ نیابتی دشمنان در سوریه و عراق تجربیات گرانقدری دارد که باید این دانش منحصر به فرد ضمنی را به دانش صریح تبدیل کنیم. علاوه بر این در خدمات مستشاری به فرماندهان و مدیران در صحنه عمل نیز باید فعالیتهایی صورت گیرد.

حسنی آهنگر با بیان اینکه در این چهار حوزه بررسی کردیم و توانستیم ۱۴ مولفه تأثیرگذار را برای دانشگاه استخراج کنیم، گفت: سال ۹۴ اولین سال اجرایی برنامه است، و ما سه نکته اجرایی را مد نظر قرار دادیم؛ که عبارتند از شناسایی و جذب دانشجو که با گزینش هدفمند و حقیقی صورت میگیرد، هدفمندی طراحی دورهها، نوع درسهای مورد نیاز برای تدریس.

وی با اشاره به اینکه در سه حوزه اصلی سعی کردیم توانمندیها را افزایش دهیم، که شامل شایستگیهای پاسداری، فرماندهی و مدیریت و مباحث تخصصی میشود، افزود: در حوزه انرژی تعمیر و نگهداری سکوهای نفتی تا پیش از این در دبی انجام میشد، اما ما توانستیم برای اولین بار در دانشگاه امام حسین(ع) این کار را انجام دهیم و از شبکه پیمانکاران داخلی استفاده کنیم؛ البته فعالیتهایی از این دست در پروژههای مختلف مانند شبیهسازها و موتور جستجو قراردادهایی را منعقد ساختیم که در حال انجام و پیگیری هستند.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) در پایان با بیان اینکه حدود ۵۰ استاد عضو هیأت علمی در حال جذب داریم تا اهداف تحولی دانشگاه به مرور محقق یابد، بیان داشت: یکی از برنامههای جدی این دانشگاه باید ایجاد جریان نخبگی در کشورهای همسو باشد، و این یکی از اهداف مأموریتی سپاه و دانشگاه امام حسین(ع) است، و این مأمورتی است که باید تحقق یابد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها