یادداشت اختصاصی دفاع پرس؛

لزوم اهتمام جدی مسئولان به «راهیان نور»

مسئولان سه قوه باید خود را برای حضور در جمع زائران سرزمین‌های نور مکلف بدانند و نسبت به آن اهتمام داشته باشند؛ چراکه امسال حضور مسئولان سه قوه در جمع زائران راهیان نور بسیار کم رنگ بود.
کد خبر: ۴۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ - 04April 2015

لزوم اهتمام جدی مسئولان به «راهیان نور»

امسال نیز هم چون سالهای قبل این توفیق حاصل شد تا مجددا پای در سرزمینهای حماسه و جهاد دوران دفاع مقدس در استان خوزستان بگذارم، تا بلکه از این رهگذر، منعکسکننده گوشهای از مجاهدتهای شیران ایرانزمین در نبردهای عاشورایی هشت سال دفاع مقدس باشم.

با گذشت چندین سال از برپایی اردوهای راهیان نور مواردی به چشم میآید که هم باید به مسئولان مربوطه خداقوت گفت، و از سوی دیگر هم مواردی وجود دارد که این عزیزان باید نسبت به آنها اهتمام جدیتری داشته باشند.

اولین موضوعی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، سفرهای بی خطر برای زائران سرزمینهای نور است. زیرا در گذشتهای نهچندان دور شاهد بودیم که برخی کاروانهای راهیان نور هنگام عزیمت به مناطق عملیاتی دفاع مقدس یا هنگام بازگشت از این مناطق دچار سوانح رانندگی میشدند و متأسفانه تعدادی از این مسافران سرزمینهای نور به شهادت میرسیدند. اما در روزهای منتهی به سال ۹۴ و ابتدای امسال خوشبختانه به دلیل اتخاذ تمهیدات مناسب، شاهد سوانح رانندگی برای کاروانهای راهیان نور نبودیم.

اگرچه سوانح رانندگی را میتوان بهعنوان یکی از موضوعات فراگیر در کشورمان دانست، اما به لحاظ سوء استفادههای تبلیغاتی دشمنان خارجی و غافلان داخلی، هنگام وقوع حوادث رانندگی برای کاروانهای راهیان نور، چهرهای منفی از سفرهای راهیان نور به جامعه القا میشد که خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته این حربه تبلیغاتی علیه دفاع مقدس بی اثر شد؛ به همین علت جای قدردانی از این تلاشها وجود دارد.

اما نکته دوم، افزایش سفرهای راهیان نوردر سال ۹۴-۹۳ است؛ زیرا اقشار مختلف جامعه با هر نوع سلیقه و دیدگاه و پوششی به مناطق یادمانی دفاع مقدس آمده بودند، به نحوی که بنا به اظهارات مسئول قرارگاه ساماندهی زائران انفرادی سرزمینهای نور، امسال تعداد ثبت نام کنندگان انفرادی نسبت به سال گذشته از افزایش حدود ۵۰ درصدی برخوردار بود.

البته این نمونه کوچکی از اقبال مردم نسبت به حماسهآفرینیهای رزمندگان طی هشت سال دفاع مقدس است که میبایست از این فرصت بهوجود آمده ارتباط بدنه جامعه را با ارزشهای دفاع مقدس با یک برنامهریزی منسجم و هدفدار افزایش دهیم، تا بدین وسیله به نوعی جامعه را از مخاطرات جنگ فرهنگی دور نگاه داریم.

نکته سوم که باید روی آن دقت نظر بیشتری وجود داشته باشد، مسئله روایتگری دفاع مقدس است؛ مشکلی که متأسفانه علیرغم همه تلاشهای صورت گرفته در جهت برطرف ساختن نقاط ضعف در بحث روایتگری، همچنان حل نشده و باز هم مواردی هرچند ناچیز مانند تکراری شدن روایتهای مربوط به نحوه شروع جنگ تحمیلی که اغلب راویان در ابتدای سخنان خود به آن اشاره میکنند و این میتواند برای شنونده جذابیت خود را از دست بدهد و یا روایت حوادثی که صحت ندارد، وجود دارد.

نکته چهارم ضرورت توجه مسئولان سه قوه در مکلف دانستن خود جهت حضور در جمع زائران سرزمینهای نور است؛ چراکه امسال حضور مسئولان سه قوه در جمع زائران راهیان نور بسیار کم رنگ بود. به عبارتی حضور کمرنگ مسئولان در راهیان نور القاگر این است که ظاهرا مسئله راهیان نور و مشکلات پیرامون زائران سرزمینهای نور نزد این عزیزان جایگاه بالایی ندارد.

اما نکته پنجم و پایانی اینکه در مدت برپایی سفرهای راهیان نور جنوب، همانگونه که اغلب دستگاهها سعی میکنند حداقل در مدت برپایی این سفرها یک کاروان به مشهد شهدای هشت سال دفاع مقدس در خوزستان اعزام کنند، چنین تلاشی را نیز برای راهیان نور غرب، بهویژه شمال غرب داشته باشند؛ زیرا مقتل شهدای جنگ تحمیلی فقط در سرزمینهای جنوبی قرار ندارد، بلکه ما در طول ۱۴۰۰ کیلومتر مرز در پنج استان مقابل ارتش بعث عراق در حال دفاع بودیم، و در تمام این سرزمینها تعداد زیادی از مجاهدان فی سبیلالله به آرزوی دیرینه خود یعنی "شهادت" رسیدند، که اکنون جای دارد برای جلوگیری از فراموشی مجاهدتهای این فرزندان و جلوگیری از تحریف وقایع، به این سرزمینها نیز توجه داشته باشند.

بنابر این همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «دفاع مقدس یک گنج تمام نشدنی است»، همه باید به سهم خود در معرفی و شناساندن این گنج تمامنشدنی تلاشی مضاعف داشته باشیم.

رحیم محمدی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها