مسافرآستانه در گفتگو با «دفاع پرس» مطرح کرد:

راهیان نور؛ ناب ترین سوژه برای تلویزیون و سینما/تشریح اهداف برگزاری اولین جشنواره تئاتر خیابانی راهیان نور

دبیر اولین جشنواره تئاتر خیابانی راهیان نور، گفت: خوشبختانه هنرمندان تئاتر در راستای انتشار سوژه راهیان نور از تلویزیون و سینما جلوتر هستند. تلویزیون و سینما هم باید این سوژه ناب را از دست ندهد و با تئاتر کشور همراه شوند.
کد خبر: ۴۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱ - 14March 2015

راهیان نور؛ ناب ترین سوژه برای تلویزیون و سینما/تشریح اهداف برگزاری اولین جشنواره تئاتر خیابانی راهیان نور

به گزارش خبرنگار فرهنگی دفاع پرس، "حسین مسافرآستانه" کارگردان برجسته تئاتر کشور و مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری به عنوان دبیر اولین جشنواره تئاتر خیابانی راهیان نور برگزیده شد. این مهم در حالی اتفاق افتاد که هنرمندان تئاتر برای انتشار فرهنگ دفاع مقدس در مناطق عملیاتی جنوب کشور با کاروانهای راهیان نور همراه میشدند. اما سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس به میدان آمدند تا این ترویج و قدردانی از مقام والای شهیدان در راهیان نور به شکل وسیعتر و هدفمندتر انجام شود؛ در نتیجه به انجام جشنواره ویژه راهیان نور ختم شد. در این رابطه با "مسافرآستانه" دبیر اولین جشنواره تئاتر خیابانی راهیان نور به گفتگو نشستیم؛ وی به خبرنگار سرویس فرهنگی دفاع پرس، گفت: افتخار دارم سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس مسئولیت جشنوارهای را به بنده واگذار کرده که قرار است به ترویج فرهنگ جهاد و شهادت بپردازد. گروههای تئاتر خیابانی از استانهای مختلف، کاروان راهیان نور را به مناطق جنوب کشور همراهی میکنند. آنها به موجب این حضور ضمن اجرا در مکانهای مختلف از پیش تعیین شده در معرض تماشای عموم کاروانهای راهیان نور، تحت نظر داوری چهرههای برتر سینمایی و تئاتر کشور قرار میگیرند.

این کارگردان برجسته تئاتر کشور با اشاره به اهداف برگزاری اولین جشنواره تئاتر خیابانی راهیان نور، افزود: گروههای مختلف تئاتر خیابانی سراسر کشور برخلاف سالهای گذشته علیرغم اجرای متعدد در مناطق مختلف استان خوزستان، 30 اجرای مسابقهای برای ارزیابی داوران خواهند داشت. سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس این اقدام شایسته را برای نخستین بار به شکل جشنوارهای برگزار میکند تا مقایسهای میان آثار هنری گروههای تئاتر خیابانی سراسر کشور را به لحاظ کیفی و محتوایی، داشته باشد.

وی در خصوص نحوه انتخاب گروههای اعزامی به راهیان نور، تصریح کرد: بهترین گروههای هنری استانهای مختلف کشور از سوی ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزیده میشوند و با بهترین آثار خود به همراه کاروان راهیان نور استان مربوطه به مناطق جنوب کشور اعزام خواهند شد. در این دوره 5 الی 6 روزه، هنرمندان از دریچه هنر تئاتر موضوعات مختلف و متنوع دفاع مقدس را به نمایش درمیآورند تا بستر مناسبی برای انتشار شایسته فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

مسافرآستانه در پاسخ به این سوال که چرا هنوز ما شاهد اقدامات وسیع نمایشی در حوزه تئاتر، تلویزیون و سینما پیرامون این واقعه بزرگ فرهنگی یعنی راهیان نور نیستیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه هنرمندان تئاتر در این راستا از تلویزیون و سینما جلوتر هستند. زیرا هر ساله این کار را به صورت خودجوش اجراهایی ویژه کاروان های راهیان نور در مناطق مختلف خوزستان داشتهاند. تلویزیون و سینما هم باید این سوژه ناب را از دست ندهد و با تئاتر کشور همراه شود. چرا که سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس این هدف را دنبال کرد و در این میدان، فرصت را مغتنم شمرد و به این حرکت یک نظام اصولی بخشید.

وی در پایان، اظهار کرد: در شرایطی که هنرمندان تئاتر اجراهایی را برای مناطق جنوبی دارند برای برجستگی بیشتر و تحقق اهداف ساماندهی و ارتقاء هنر تئاتر در سالهای آینده، یک ارزیابی و کارشناسی در قالب برگزاری جشنوارهای، به عمل آید. این ارزیابی کارشناسانه توسط داورهای مجرب و چهرههای برتر تئاتر و سینمای کشور طی یک رقابت جدی انجام خواهد شد. تا به واسطه این اقدام، موجبات افزایش انگیزه برای تولید کارهای بهتر، فنیتر و تأثیرگذارتر در دورههای آینده فراهم شود.

گفتنی است، محمود عزیزی بازیگر برجسته تئاتر، تلویزیون و مدرس سینما، نصراله قادری کارگردان تئاتر، نویسنده و منتقد سینما و حسین پارسایی رئیس سابق مرکز هنرهای نمایشی از هفتم تا یازدهم در نخستین جشنواره تئاتر خیابانی راهیان نور، 30 نمایش گروههای مختلف تئاتر سراسر کشور را داوری خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار