دفاع پرس از آخرین تحولات یمن گزارش می‌دهد/

تظاهرات یمنی‌ها در صنعاء؛ نفی دخالت خارجی/ باب المندب، دغدغه رژیم صهیونیستی

باب المندب، دغدغه تازه رژیم صهیونیستی، بر پایی تظاهرات در صنعا، سرپیچی فرمانده نیروهای امنیتی عدن از دستور «هادی»، توافق برای تشکیل دولت انتقالی یمن با 35 وزیر از مهم ترین تحولات یک هفته گذشته یمن است.
کد خبر: ۴۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷ - 08March 2015

تظاهرات یمنی‌ها در صنعاء؛ نفی دخالت خارجی/ باب المندب، دغدغه رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، باب المندب، دغدغه تازه رژیم صهیونیستی، بر پایی تظاهرات طرفداران جنبش انصارالله در صنعا، سرپیچی فرمانده نیروهای امنیتی عدن از دستور "هادی"، توافق برای تشکیل دولت انتقالی یمن با ۳۵ وزیر، آزادی دیپلمات ربودهشده ایرانی در یمن، توافق گروههای سیاسی یمن برای تشکیل شورای ریاست جمهوری، مخالفت انصارالله با درخواست هادی برای انتقال گفتوگوها به ریاض، مخالفت احزاب سیاسی یمن با حضور منصورهادی در گفتوگوها، گفتوگو تنها راه حل خروج از بحران یمن  از مهم ترین تحولات یک هفته گذشته یمن است.

.. وزیر دفاع از صنعا خارج شد: همزمان با ادامه اختلاف میان عبد ربه هادی منصور رئیس جمهور فراری یمن با مسئولان امنیتی در عدن، «محمود الصبیحی» وزیر دفاع این کشور با ترک پایتخت راهی عدن شد. این در شرایطی است که تلاشها برای رفع اختلاف میان رئیس جمهور فراری یمن با مسئولان امنیتی عدن بینتیجه مانده است.

.. باب المندب، دغدغه تازه رژیم صهیونیستی: روزنامه لبنانی الاخبارروزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشته است که نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی اخیرا به تمامی شرکتهای کشتیرانی این رژیم دستور داده تا با سواحل یمن به عنوان سواحل کشوری دشمن برخورد و تدابیر شدیدی را در هنگام عبور از تنگه «باب المندب» اتخاذ کنند. همچنین در هنگام عبور از این تنگه در حالت آماده باش قرار بگیرند و احتیاط لازم را به خرج دهند. نهاد امنیتی اسرائیل شدیدا نگران تلاش ایران برای بستن تنگه باب المندب یا شلیک موشک از ساحل به سمت کشتیهای اسرائیلی است. تنگه باب المندب یک مسیر دریایی اصلی برای ناو تجاری اسرائیل و دروازه ورود به دریای سرخ محسوب میشود که گذرگاه حیاتی کشتیها در مسیرشان از شرق دور به بندر «ایلات» یا کانال سوئز است.

.. تظاهرات یمنیها در صنعاء؛ ادامه انقلاب، نفی دخالت خارجی:
یمنیها روز جمعه بار دیگر برای حمایت از انقلاب خود و برقراری ثبات و امنیت در کشورشان به خیابانها آمدند. شبکه العالم از صنعا گزارش داد که تظاهرات پس از نماز جمعه به دعوت کمیتههای عالی انقلابی یمن و جنبش انصارالله و با شعار «برای برقراری ثبات، به انقلاب ادامه خواهیم داد» و نفی هرگونه دخالت خارجی در صنعا برپا شد. این درحالی است که  توافق درباره تشکیل دولتی متشکل از 35 وزیر وجود دارد اما هنوز اختلاف زیادی درباره میزان سهم احزاب و جریانهای سیاسی در این دولت در جریان است. قرار است مبانی دولت انتقالی آینده و معیارهای آن مورد بحث کمیته قرار گیرد و نتایج حاصله از جلسات کمیته، به طرفهای سیاسی ارائه خواهد شد تا در حضور جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل در امور یمن بررسیِ نهایی شده و تصویب شود.»

.. فرمانده نیروهای امنیتی عدن از دستور "هادی" سرپیچی کرد: سرتیپ عبدالحافظ السقاف فرمانده نیروهای ویژه امنیتی در شهر عدن دستور عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن برای برکناری خود از فرماندهی این نیروها و جانشینی سرهنگ ستاد جواس ثابت را که گفته شده است مسئول مستقیم به شهادت رساندن حسین الحوثی بنیانگذار جنبش انصار الله در 10 سال پیش بود، نپذیرفت.


.. توافق برای تشکیل دولت انتقالی یمن با ۳۵ وزیر: براساس گزارش سایت الاتحاد پرس یمن، کمیته کوچک مامور بحث درباره دیدگاه و نظرات طیفها و جریانهای سیاسی یمن پنجشنبه شب جلسات خود را  در صنعا از سرگرفت. یک منبع یمنی گفت: توافق درباره تشکیل دولتی متشکل از 35 وزیر وجود دارد اما هنوز اختلاف زیادی درباره میزان سهم احزاب و جریانهای سیاسی در این دولت در جریان است. وی افزود: قرار است مبانی دولت انتقالی آینده و معیارهای آن مورد بحث کمیته قرار گیرد و نتایج حاصله از جلسات کمیته، به طرف های سیاسی ارایه خواهد شد تا در حضور جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل در امور یمن بررسیِ نهایی شده و تصویب گردد.

.. دیپلمات ربودهشده ایرانی در یمن آزاد شد: با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده در یمن از چنگال گروههای تروریستی آزاد و به میهن اسلامی بازگردانده شد. نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی در تیر ماه 92 توسط گروههای تروریستی در مسیر منزل به سفارت ایران ربوده شد و پس از رهگیریهای اطلاعاتی، محل اختفای وی شناسایی و با اقدامات خاص عملیاتی در یمن آزاد شد.


.. توافق گروههای سیاسی یمن برای تشکیل شورای ریاست جمهوری: بر اساس گزارش «النشره»، «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل متحد به یمن اعلام کرد که گروههای سیاسی یمن بر سر موضوع تشکیل شورای ریاستجمهوری متشکل از 5 عضو  برای اداره امور کشور در دوره انتقالی، به توافق رسیدهاند. همچنین نماینده یمن در سازمان ملل اعلام کرده که گفتوگوها احتمالا در مکان دیگری غیر از یمن ادامه پیدا کند؛ ولی این مکان ریاض نخواهد بود. این در حالی است که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن که هم اکنون در عدن به سر میبرد خواستار انتقال گفتگوهای سیاسی این کشور به مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شد.


.. مخالفت انصارالله با درخواست هادی برای انتقال گفتوگوها به ریاض: المیادین، «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که این جنبش با درخواست منصور هادی رئیس جمهور مستعفی این کشور برای انتقال گفتوگوها به ریاض مخالف است. عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن که هم اکنون در عدن به سر میبرد خواستار انتقال گفتگوهای سیاسی این کشور به مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شده است. رئیس جمهور مستعفی یمن همچنین از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اعضای دائم شورای امنیت خواسته است تا سفارتخانههای خود را به عدن انتقال دهند.


.. مخالفت احزاب سیاسی یمن با حضور منصورهادی در گفتوگوها: نشست احزاب سیاسی یمن روز دوشنبه گذشته با حضور تمامی گروهها ادامه پیدا کرد و مسئله حضور منصور هادی رئیس جمهور مستعفی این کشور در گفتوگوها مطرح شد که با مخالفت احزاب سیاسی  روبرو شد.


.. حمایت مجدد عربستان از رئیس جمهور مستعفی یمن: مجلس مشورتی عربستان در نشست روز دوشنبه خود از مردم یمن خواست تا با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی این کشور همکاری کنند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، مجلس مشورتی این کشور خروج منصور هادی از صنعاء و رفتن وی به عدن را گامی مهم در جهت تایید مشروعیت خوانده است. از سوی دیگر منابع رسانهای اعلام کردند که گروههای سیاسی این کشور با بازگشت منصور هادی در چهارچوب یک شورای ریاست جمهوری یا تعیین چهار نماینده با اختیارات موافقت کردند.

.. بازگشت احزاب «الاصلاح»، «سوسیالیست»و«الناصری» به گفتوگوهای یمن:
المیادین، احزاب «اصلاح»، «سوسیالیست» و «ناصری» یمن بعد از اینکه از گفتوگوهای سیاسی بین احزاب این کشور عقب نشینی کرده بودند، بار دیگر به این گفتوگوها بازگشتند. این احزاب پیش از این عقب نشینی خود را از گفتوگو بین گروه های سیاسی یمن اعلام کرده بودند که به گفته برخی از منابع رسانهای تحت فشار برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، دست به این اقدام زده بودند. از سوی دیگر منابع خبری از دیدار سفیر آمریکا با رئیس جمهور مستعفی یمن در عدن واقع در جنوب این کشور خبر دادند. این در حالی است که اتحادیه عرب اعلام کرد این اتحادیه از منصور هادی و وزیر خارجه یمن برای شرکت در نشست آینده خود دعوت کرده است.


.. گفتوگو تنها راه حل خروج از بحران یمن است: جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل متحد به یمن در گفتوگو با خبرگزاری اسکای نیوز گفت: گفتوگو تنها راه خروج از بحران یمن است. بحران یمن بر صلح و امنیت بین المللی تأثیر میگذارد.

انتهای پیام/ف


 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار