مشروح/ دریادار فدوی:

آمریکایی‌ها نه می‌توانند کارایی سلاح جدید سپاه را تخمین بزنند و نه آن‌را نادیده بگیرند

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: سلاحی که در رزمایش اخیر آزمایش کردیم بسیار استراتژیک است که آمریکاییان نمی‌توانند قدرت و کارایی آن را تخمین بزنند، در عین آنکه نمی‌توانند قدرت آن را نادیده بگیرند.
کد خبر: ۴۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰ - 03March 2015

آمریکایی‌ها نه می‌توانند کارایی سلاح جدید سپاه را تخمین بزنند و نه آن‌را نادیده بگیرند

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار دریادار «علی فدوی» فرمانده نیروی دریایی سپاه شب گذشته در گفتوگو با شبکه العالم، با موضوع «نیروی دریایی ایران و امنیت منطقهای»، در پاسخ به این سؤال که آیا نیروی دریایی سپاه در صورت نیاز میتواند تنگه هرمز را ببندد، اظهار داشت: ما توانمندی کفایتکنندهای را داریم، جهت اینکه تنگه هرمز برای ما و همه کشورهای منطقه که همسایگان مسلمان ما هستند، باز باشد.

* آمریکاییها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس هستند

سردار فدوی با بیان اینکه باز بودن خلیج فارس امنیت انرژی جهانی را برای همه کشورهای دنیا به دنبال دارد، اظهار داشت: همانطور که گفتم، آمریکاییها عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس بوده و هستند؛ البته نهتنها در خلیج فارس، بلکه ناامنی در افغانستان، فلسطین، سوریه و هرجایی که وجود دارد، به معنای آن است که آمریکاییها در آنجا حضور دارند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: آمریکاییها عامل بسته شدن تنگه هرمز خواهند بود، این امر به خاطر دخالتهایی است آمریکاییها نباید در منطقه بکنند، ولی قبلاً انجام دادند؛ و در آینده هم امکان دارد انجام دهند، که اگر این اتفاق بیفتد ناامنی در منطقه تنگه هرمز به وجود میآید.

وی تأکید کرد: مسلماً به خاطر منافع ما و کشورهای منطقه مایل هستیم که تنگه هرمز برای ما و دیگران باز باشد.

* باز نگهداشتن تنگه هرمز یک وظیفه شرعی است

سردار فدوی همچنین باز نگهداشتن تنگه هرمز را وظیفهای شرعی برای انتقال انرژی از منطقه خلیج فارس به جهان دانست و گفت: انتقال انرژی منطقه خلیج فارس به دیگر مناطق دنیا از طریق تنگه هرمز حکمی شرعی برای ما دارد، به لحاظ اینکه اگر این نباشد برای مردم دنیا زحمت به وجود میآید.

* آزمایش سلاحی راهبردی در مانور اخیر

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به استفاده از سلاحی راهبردی توسط این نیرو در مانور اخیر، گفت: البته در آینده اطلاعاتی را درباره این سلاح استراتژیک اعلام خواهیم کرد؛ این سلاح در نبردهای دریایی تأثیرگذاری ویژه خواهد داشت، چون سلاحی ویژه است، و آمریکاییها حتی نمیتوانند حدس بزنند این سلاح به چهکاری خواهد آمد و از چه شلیک خواهد شد و انواع وضعیتهایی که در آینده خواهد داشت چگونه خواهد بود، که البته بعدها متوجه خواهند شد.

وی تأکید کرد: البته امیدوارم شرایطی پیش نیاید که آمریکاییها زمانی اطلاعات کاملی از آن به دست بیاورند که مورد اصابت قرار گرفته باشند.

سردار فدوی در پاسخ به این سؤال که آیا این سلاح میتواند معادله قدرتها را عوض کند، اظهار داشت: اصلیترین موضوعی که معادله را عوض کرده و همچنان در حال تکرار این وضعیت است، پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: از اول انقلاب این بوده و تا آخر هم همینطور خواهد بود. این توانمندی و قابلیتهای پاسداران است که خود این قابلیت بهوجود آورنده انواع مختلف تجهیزات ازجمله تجهیزاتی یا سلاح خاصی است، که در این رزمایش استفاده شد.

وی تأکید کرد: مهم این است که انسانها بر این باور باشند وقتی بر موضع حق هستند میتوانند با هر باطلی هرچقدر به حسب ظاهر و به حسب مادی و دنیایی بزرگ بنماید، مقابله کنند؛ و در این مقابله پیروز صحنه هر نبردی باشند، و این مسالهای است که آمریکاییها به آن واقف هستند و برای همین است که آنها اذعان دارند که استراتژیهای مختلفی را که سالهای طولانی در پیش گرفتهاند، ازجمله استراتژی نیروی دریایی آمریکا را باید عوض کنند و به صراحت هم اعلام کردهاند که این استراتژی از این جهت باید تغییر پیدا کند که در برابر نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آسیبپذیریهای بسیار بزرگی برخوردار است.
 
سردار فدوی گفت: طبیعی است که هر نیروی دریایی بهویژه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در محدوده تنگه هرمز و خلیج فارس مسؤولیت کامل دارد بهصورت دائم در حالت آمادگی باشد، ما یا در حال تمرین، یا آموزش، یا رزمایشهایی هستیم که در واقع نتیجه نهایی کار این آمادگیها را به نمایش میگذارد.

فرمانده ندسا خاطرنشان کرد: در این منطقه بسیار حساس با دشمنی مانند آمریکا مواجهیم؛ آمریکاییها در سالهای طولانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کردند که دشمن انقلاب اسلامی هستند، آنهم در جای بسیار حساسی مانند خلیج فارس و تنگه هرمز که مخزن فعلی و آینده انرژی جهانی است.

وی تأکید کرد: انرژی جهان به معنای تضمین اقتصاد جهانی و رفاه مردم دنیا است که نبود آن موجب اذیت و آزار مردم جهان میشود.

* آمریکاییها ثابت کردند که حضورشان باعث عدم امنیت است

سردار فدوی گفت: آمریکاییها در سالهای طولانی عملاً ثابت کردند که حضورشان باعث عدم امنیت است، در ۸ سال دفاع مقدس اتفاقهای بسیار زیادی افتاد که میتوان آن را به یک دوره شش و نیم سال و یک دوره یک و نیم سال خصوصاً درباره خلیج فارس تقسیمبندی نمود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: شش و نیم سال زمانی است که آمریکاییها بهطور مستقیم مداخلهای در جنگ ندارشتند و یک و نیم سال آخر زمانی بود که مستقیم وارد جنگ به ویژه در منطقه خلیج فارس شدند، در این ۸ سال ۵۸۰ فروند کشتی مورد اصابت قرار گرفت، جدا از اینکه این کشتیها از سوی ایران و عراق مورد اصابت قرار گرفت، ۵۰ درصد این کشتیها در شش و نیم سال و ۵۰ درصد بقیه در یک و نیم سال دیگر مورد اصابت قرار گرفت.

وی افزود: آمریکاییها در آن زمان با شعار تأمین امنیت بیشتر و تأمین امنیت انرژی و عبور آن از خلیج فارس با بیش از ۸۰ فروند ناو جنگی به منطقه آمدند. آمدن ناوهای جنگی به خلیج فارس باعث افزایش ناامنی در این منطقه تا ۸ برابر شد، درصد مساوی کشتیهای هدف قرار گرفته در شش و نیم سال و یک و نیم سال مشخص میسازد نشان میدهد ۸ برابر ناامنی در خلیج فارس بیشتر شد.

سردار فدوی ادامه داد: اگر به سایتهای مختلف از جمله سایت سازمان سیا مراجعه کنید، متوجه میشوید که اختلاف اندکی میان آمارهای ما و آنان و دیگر سایتهای جهانی وجود دارد، و این امر نشان میدهد ناامنی توسط آمریکاییها همواره وجود داشته است.

فرمانده ندسا تأکید کرد: اکنون آمریکاییها در منطقه خلیج فارس هستند و یکی از علتهایی که میتواند باعث ناامنی شود آنها هستند، طبیعی است که ما برای جلوگیری از ناامنی در خلیج فارس که خود ما و بقیه کشورهای مسلمان همسایه ذینفع هستیم و بالطبع ذینفعی که ما میبریم تمام دنیا نیز ذینفع هستند، خود را مسئول میدانیم.

وی گفت: مخزن انرژی دنیا اینجاست، بیش از ۲۰ درصد صادرات جهانی از این منطقه است، حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت روزانه از تنگه هرمز نفت به کشورهای دیگر صادر میشود. این نفت اگر نرود ناامنی جهانی را بهوجود میآورد، ما برای اینکه این ناامنی به ویژه توسط آمریکاییها بهوجود نیاید، همواره در آمادگی به سر میبریم.

سردار فدوی ادامه داد: آمریکاییها رسماً اعلام میکنند که تهدیدی برای ما هستند، الفاظ تهدیدآمیزی را مورد استفاده قرار میدهند، هر چند که در عمل در موضع انفعالی هستند، و هیچگاه در سالهای اخیر کاری که نشان دهد میخواهند یا میتوانند اقدامی در منطقه و خلیج فارس انجام دهند، مشاهده نشده است.

* استفاده از ناو هواپیمابر شبیهسازیشده در رزمایش

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: دیروز وزیر خارجه آمریکا از الفاظی تهدیدآمیز استفاده کرد، طبیعی است وقتی این فشار وجود دارد اقدامهایی که انجام میدهیم در مقابل این تهدیدهاست، مصداق شاخص توانمندی آمریکا که یک توانمندی دریاپایه است، ناوهای هواپیمابر هستند، طبیعتاً ما برای آنکه یک وجه عینیتری در رزمایشها وجود داشته باشد، یک ناو هواپیمابر مشابهسازی شده بهعنوان مصداق توانمندی آمریکا در دریا را در رزمایش مورد استفاده قرار دادیم تا شکلی عینیتر برای همه نیروهایی باشد که میخواهند با تهدید آمریکا مقابله کنند؛ آغاز ساخت این ناو از همان ابتدا مورد توجه آمریکاییها قرار گرفت، و جنجال زیادی مانند قصد ایرانیان برای فیلمسازی به راه انداختند؛ اما ایران همان زمان اعلام کرد که برای تمرین است، البته این ناو ساخته شد که بتوان در رزمایشهای زیادی از آن استفاده کرد چون سازه بسیار بزرگی است، دو سوم ناو هواپیمابر آمریکاست. از یک تکنیک خاصی در آن استفاده شده تا هر چند مورد اصابت زیاد قرار بگیرد باز مورد استفاده مجدد قرار گرفته و بازسازی شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمانهای مختلف هر بار سلاح جدیدی را در رزمایشها مورد استفاده قرار دادیم، و هر بار اطلاعات آن را بعدها منتشر کردیم، مسئولان آمریکایی نگرانی خود را از سلاحهایی که ایران از آن استفاده میکند، اعلام کردند، و گفتند از سلاحهایی که میدانیم کمتر نگرانیم تا سلاحهایی که از ایران نمیدانیم.

* کاهش نیروهای آمریکایی در منطقه

سردار فدوی درباره حضور آمریکاییها در منطقه خلیج فارس گفت: آمریکاییها اکنون در مقایسه با سالهای قبل کمترین میزان حضور نظامی خود را در خلیج فارس دارند؛ در جنگهای دوم و سوم خلیج فارس که در زمان اشغال کویت توسط صدام و بعد هم ماجرای حمله به عراق و اشغال این کشور بود، تعداد نیروهای آمریکایی یا تعداد ناوهای آمریکایی در منطقه غیرقابل قیاس با الآن بود، در آن زمان نزدیک یک میلیون نفر نیروی آمریکایی در منطقه حضور داشت، درحالیکه الآن کل توانمندیهای نیرویی و شناوری آمریکا، توانمندیهای بسیار ناچیزی است؛ البته الآن آمریکاییها نزدیک به ۲۶ فروند ناو جنگی را در خلیج فارس دارند، و بیش از همین نیز ناوهای پشتیبانی از جمله ناو هواپیمابر در منطقه میانی خلیج فارس الآن حضور دارد.

* رصد حرکت آمریکاییها از فاصله چندصد متری

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: آمریکاییها به محض اینکه بخواهند از تنگه هرمز وارد منطقه خلیج فارس بشوند، ما از کمترین فاصله یعنی چندصدمتری ناظر بر هر حرکت آمریکاییها هستیم، و آمریکاییها بهصورت شبانهروزی شناورهای نیروی دریایی سپاه را در نزدیکترین فاصله خود میبینند، و این به لحاظ این است که مواظبت کنیم که آمریکاییها تحت هیچ شرایطی از روال بینالمللی و کنوانسیونهای بینالمللی مانند ۱۹۸۲ تخطی نکنند.

* نحوه عبور ناوهای آمریکایی از تنگه هرمز

وی خاطرنشان کرد: آمریکاییها نمیتوانند از آبهای سرزمین ما که عموماً آبراههای بینالمللی خلیج فارس در داخل آن وجود دارد، عبور کنند و علت هم این است که ورود یا عبور از این مناطق به شرطی است که عبور بیضرر باشد، مسلماً عبور ناوهای آمریکایی را جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک عبور بیضرر تلقی نمیکند، و به همین لحاظ، سالهای طولانی است که ما به لحاظ کنترل اعلام کردیم ناوهای آمریکایی از مناطق جنوبی خلیج فارس و از کنار آبهای سرزمینی کشورهای همسایه ما در جنوب خلیج فارس عبور میکنند، و از آبراههای بینالمللی نمیتوانند عبور کنند.

سردار فدوی ادامه داد: وقتی ما چنین وضعیت حائلی درست کردیم، مطمئن هستیم که آمریکاییها نه در شرایطی هستند که بخواهند این کار را بکنند، و نه ما اجازه میدهیم که بخواهند کوچکترین ناامنی در خلیج فارس بهوجود بیاورند، ما بهعنوان یک نیروی دریایی حرفهای در اینجا کلیه نظارتها و کلیه حرکتها را که یک توانمندی حرفهای باید انجام بدهد، انجام میدهیم، خود به خود این حرکت ما و این توانمندی ما ضمانتی است برای اینکه به هیچ وجه، هیچگونه روند اتفاقی و از پیش ناخواسته به وجود نیاید و آمریکاییها مواظب هستند که وقتی در مواجهه با نیروهای ما و مرکز کنترل ما قرار میگیرند، خود را بهعنوان مجری مصوبات شورای امنیت سازمان ملل معرفی میکنند، نه بهعنوان یک ناو آمریکایی که مستقلاً بهعنوان آمریکایی بودن خودش بخواهد خود را معرفی کند، و خود این نشاندهنده این است که کاملاً مواظب هستند که در منطقه پراهمیتی از دنیا یعنی خلیج فارس اتفاق ناخواستهای بهوجود نیاید.

فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره راه تماس میان نیروهای آمریکایی و ایرانی در خلیج فارس گفت که هر شناوری که در دریا حضور دارد، طبق مکالمات بینالمللی تعیین شده با هم در دریا در ارتباط هستند و این نیست که یک خط خاصی نیاز باشد که ارتباط وجود داشته باشد و علاوه بر آن مرکز کنترل نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز که یک منطقه کنترل شده جهانی است و همه دنیا از آن مطلع هستند، مورد شناخته شدن است، ازجمله شناخت آمریکاییها.

وی تأکید کرد: ما از همین امسال به آمریکاییها اعلام کردیم که اینجا خلیج فارس است و شما باید در خلیج فارس در تمام ناوهایتان فارسی زبان وجود داشته باشد، که بهمحض اینکه در منطقه سؤالی شد، شما به زبان فارسی جواب بدهید، و باید به فارسی مسلط باشید و آمریکاییها این کار را کردند و در تمام ناوهایشان فارسیزبان آمریکایی دارند، و قادر هستند که در هر زمانی که ما بخواهیم، به فارسی پاسخ بدهند، این امر به لحاظ این اس
نظر شما
پربیننده ها