گزارش دفاع پرس از نشست خبری جایزه کتاب سال شهیدغنی‌پور

ناصری: هدف جایزه غنی‌پور، معرفی کتاب خوب به جامعه است/ مرحوم فردی، کرمیار و مزینانی در میان نامزدها

دبیر چهاردهمین دوره از جشنواره انتخاب کتاب سال شهید غنی‌پور گفت: تمام قصد داوران معرفی کتاب خوب به جامعه است. ما کتاب خوب را معرفی می‌کنیم تا دیگر نهادها در صورت تمایل از آنها حمایت کنند.
کد خبر: ۴۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴ - 17February 2015

ناصری: هدف جایزه غنی‌پور، معرفی کتاب خوب به جامعه است/ مرحوم فردی، کرمیار و مزینانی در میان نامزدها

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه شهید غنیپور با حضور "محمد ناصری" دبیر جشنواره انتخاب کتاب سال شهید غنیپور، "ابراهیم زاهدی مطلق" کارشناس ادبیات و داور بخش رمان بزرگسال در مسجد جوادالائمه تهران برگزار شد.

شروع دوباره جلسات داستان نویسی در مسجد جوادالائمه(ع)

ناصری در ابتدای این نشست ضمن اشاره به چگونگی شروع فعالیتهای فرهنگی ادبی گفت: مسجد جوادالائمه(ع) یکی از مراکز فرهنگی بود که در دوران مختلف هیچ گاه فعالیتهای خودش را قطع نکرده است.

وی در ادامه به برگزاری جایزه ادبی شهید غنی پور اشاره کرد و گفت: شورای نویسندگان مسجد معتقدند همه امور مربوط به جایزه شهید غنی پور را در مسجد جوادالائمه(ع) برگزار کنیم هرچند مسجد ما در مناطق بالانشین تهران نیست اما دوست داریم در اینجا، مراسم را برگزار کنیم. چرا که این جشنواره جشنوارهای مردمی و مذهبی است که با همدلی اعضا کار میکند. چراغ این جشنواره به یاد شهدای مسجد الائمه(ع) روشن است و امیدواریم که به برکت وجودی این شهدا بتوانیم کارمان را درست انجام دهیم.

دبیرجشنواره ادبی شهید غنی پور از راه اندازی مجدد جلسات داستان نویسی این مسجد خبر داد و تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که در پس از درگذشت استاد فردی انجام شد این بود که جلسات داستاننویسی دوباره بعد از وقفهای کوتاه از سال ۹۳ کار خود را آغاز کرد.

مصطفی رحماندوست سخنران مراسم اختتامیه

ناصری در بخش دیگری از سخنانش به جزئیات برگزاری این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال نیز همانند سالهای گذشته گروههای داوری از شورای نویسندگان مسجد انتخاب شدند در این دوره ۸۸۲ اثر از میان آثار منتشر شده در حوزه ادبیات داستانی در گروههای کودک و نوجوان، رمان با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رمان آزاد بزرگسال برگزار شد. اختتامیه این دوره جشنواره نیز روز دوشنبه ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد و از میان آثار بررسی شده دو عنوان در قالب آثار برگزیده و تقدیری معرفی خواهند شد. در اختتامیه این مراسم برای اولین بار یکی از نویسندگان مطرح در حوزه داستان نویسی به سخنرانی خواهد پرداخت که برای این دوره "مصطفی رحماندوست" به عنوان یکی از نویسندگان شاخص حوزه کودک در این رابطه صحبت خواهد کرد.

ناصری در ادامه به داوری آثار اشاره کرد و افزود: سربلندی داوران جایزه شهید غنیپور این است که نسبت به روح این شهید و استاد فردی پاسخگو هستند و از تعهد قلبی خود عدول نمیکنند. غیر از این موضوع چیز دیگری برای آنها اهمیت ندارد. تمام قصد داوران معرفی کتاب خوب به جامعه است. ما کتاب خوب را معرفی میکنیم تا دیگر نهادها در صورت تمایل از آنها حمایت کنند.

وی ادامه داد: یکی از پرسشهای مطرح شده درباره داوری آثار این دوره از سوی برخی رسانهها این است که تعدادی از نامزدها در جشنواره از آثار خود داوران هستند. پاسخ این است که روال جایزه شهید از ابتدای کار خود این بوده که کتاب داور یک گروه نباید در آن گروه بررسی شود مگر اینکه او از داوری انصراف دهد.

ناصری در ادامه به حمایت برخی از افراد و نهادها از کتابهای معرفی شده اشاره کرد و یادآور شد: بنیاد ادبیات داستانی به عنوان متولی داستان در کشور اعلام کرده که از نویسندگان این دوره تقدیر خواهد کرد. برهمین اساس به گفته این بنیاد از نویسندگان برگزیده با هدیهای به مبلغ ۲ میلیون تومان و از نویسندگان تقدیری نیز با هدیهای به مبلغ یک میلیون تومان تجلیل خواهد شد. علاوه براین امام جماعت مسجد نور نیز با پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای خرید کتابهای برگزیده از این کتابها حمایت کرد که قرار است این آثار در برخی از مساجد توزیع شود. امیدواریم دیگر نهادها و متولیان امر نیز به این روند توجه کنند چرا که هدف ما معرفی یک کتاب خوب در جامعه و توزیع و در دسترس قراردادن آن برای مخاطبان است.

نامزدهای نهایی جشنوارهی شهید غنی پور

در بخش نوجوان حبیب یوسف زاده، علیرضا متولی و مصطفی خرامان ۱۱۰ اثر رسیده به این بخش را بررسی کردهاند و از این تعداد ۵۸ اثر به مرحله دوم راه یافت که از این بین "شکارچی باد" اثر ایران عسگری، "لحظه های سکسکه" اثر احمد اکبر پور، "نردبانی رو به آسمان" اثر یوسف قوجق، "این وبلاگ واگذار میشود" اثر فرهاد حسن زاده، "بچههای کارون" اثر احمد دهقان و "روز نهنگ" اثر عباس عبدی نامزد این بخش از جایزه می باشند.

در بخش کودک شهرام شفیعی، محمدحسن حسینی و ناصر نادری تعداد ۵۰۰ اثر را بررسی کردند که در مجموع ۱۵ اثر به بخش دوم راه یافت که از این بین مجموعه سه جلدی "قصههای الکی پلکی" گروه نویسندگان نشر پیدایش، "ماهیگر و بهار" مژگان کلهر، مجموعه سه جلدی "موش میشم مرا بگیر"، "چه کسی برای گنجشک نامه نوشت"، " آب گفت من خوردنی نیستم" مجید راستی و "قصه های سر و ته" محمدرضا شمس نامزد این بخش جایزه شدند.

خسرو باباخانی، محمدمهدوی شجاعی و ابراهیم زاهدی مطلق در بخش کتابهای تقدیری رمانهای آزاد ۱۸۰ اثر را بررسی کردند که از این مجموع ۲۰ اثر به بخش دوم راه یافت و در نهایت "وقایع نگاری یک زندیق" مصطفی جمشیدی، "هست یا نیست" سارا سالار، " این وصله به من میچسبد" احمد غلامی، "بی ترسم" محمدرضا کاتب و "بی مترسک" علی غبیشاوی جزء نامزدهای جایزه قرار گرفتند.

احمد دهقان، گل علی بابایی و علی اصغر جعفریان ۹۲ اثر بخش انقلاب و دفاع مقدس چهاردهمین جایزه شهید غنی پور را بررسی کردند که ۱۲ اثر به بخش دوم این مرحله جایزه راه یافت و در پایان آثار "سرزمین آبی من" نصرت الله محمود زاده، "گرگ سالی" امیر حسین فردی، "آه با شین" محمدکاظم مزینانی، "لحظهها جا میمانند" یوسف قوجن، "آبنبات هل دار" مهرداد صدقی و "درد" اثر صادق کرمیار به بخش نامزدهای این دوره از کتاب انقلاب و دفاع مقدس راه یافتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار