رویکرد انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ

بی‌تفاوتی و سستی ما به علاوه تلاش هدفمند دشمن سبب شده است که موضوع فرهنگ به عنوان اصلی‌ترین چالش پیش روی انقلاب اسلامی و دغدغه‌ی مهم امام خامنه‌ای گردد.
کد خبر: ۴۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸ - 17February 2015

رویکرد انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ

به گزارش فضای مجازی دفاع پرس، وبلاگ باید گفت نوشت:

انقلاب اسلامی و مقوله مهم فرهنگ

((فرهنگ از اقتصاد مهم تر است )) این سخن مقام معظم رهبری که بر گرفته از قرآن کریم می باشد نشان دهنده ی جایگاه والای فرهنگ در گفتمان انقلاب اسلامی است . توجه وتاکید بر مسئله فرهنگ نه تنها در این تک جمله بلکه بارها و بارها در فرموده ها و تذکرهای حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب تکرار شده است تا آنجا که رهبر کبیر انقلاب فرهنگ وارداتی غربی را مترادف با دام شیطان دانستند و فرمودند (( تا وقتی که یک ملت ویژگی های استعمار و فرهنگ های وارداتی را نشناسد هرگز از دام شیطان رها نخواهد شد .)) حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) نیز در طول زعامت حکیمانه خویش به طور مداوم بر اهمیت فرهنگ اشاره داشته اند و بیش از 30 سال پیش از سناریوی شبیخون فرهنگی دشمن خبر دادند و گوش زد کردند که کشور در این زمینه در معرض خطری جدی قرار دارد ایشان سال پیش در این باره فرمودند : (( مسئولان فرهنگی مراقب رخنه فرهنگی باشند رخنه های فرهنگی بسیار خطرناک است و همه باید حساس باشند .))

و با نام گذاری امسال به عنوان فرهنگ و اقتصاد خواستند اهمیت موضوع فرهنگ را بیشتر نمایان کنند اما متاسفانه فعلا شاهد توجه بیشتر مسئولان به موضوع اقتصاد هستیم تا فرهنگ و این کار متاقبلا به اقتصادمان نیز ضربه می زند همچون قضیه فروش برند های خارجی نسبت به برند های داخلی

حال بیاییم فرمان فرماندهان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را در کنار عملکرد دستگاه های فرهنگی و رفتار هر یک از خودمان قرار دهیم . بیاییم هشدار کشتی بانان انقلاب اسلامی را در کنار وضعیت کنونی فرهنگ که مبانی واصول هایش یکی پس از دیگری زیر سوال می رود قرار دهیم. شرایط چگونه است ؟ چقدر همخوانی میان این دو وجود دارد ؟ چقدر به اهداف از پیش تعیین شده انقلاب در حوزه فرهنگ دست یافته ایم ؟

آیا کارکرد دستگاه های زیر ربط فقط موازی با اهداف نظام می باشد ؟

آیا هدف از گرامی داشتن دهه فجر فقط به پخش کردن موسیقی های دوران انقلاب محدود می شود ؟ واقعا چقدر در مورد اهداف نظام اسلامی کار می شود ؟

بی تعارف کار نکرده ایم و اگر کاری هم بوده بسیار ناچیز بوده که در برابر دریایی از هجمه های فرهنگی دشمن ناپدید گشته است . باید قبول کنیم که اهمال و قصور کرده ایم . این در حالی است که در آن سوی مرزهای گفتمان انقلاب اسلامی اردوگاه های غرب شبانه روزی تمام هم و غم خود را بر روی مسئله فرهنگ و در راس آن اسلام قرار داده اند چرا که دشمن در پس سال های سال دشمنی با انقلاب اسلامی پی برده است که تا فرهنگ برآمده از انقلاب اسلامی در ذهن و قلب ایرانیان نقش بسته باشد یورش نظامی ، جنگ اقتصادی ، فتنه سازی و ... ایران را متوقف نخواهد کرد و البته به خوبی فهمیده است که برای پایان دادن به پیشتازی ایران باید موتور محرک ایرانیان که همان فرهنگ برآمده از اسلام ناب انقلاب سال 57 است را از کار بیندازد همان انگیزه و نیرویی که مردم ایران را در جریان انقلاب اسلامی و در تبعیت از مراد خود متحد و یکدل کرد و امروز هم به کلیه ملت های مسلمان انگیزه و قدرت و عزت بخشیده است .

بی تفاوتی و سستی ما به علاوه تلاش هدفمند دشمن سبب شده است که موضوع فرهنگ به عنوان اصلی ترین چالش پیش روی انقلاب اسلامی و دغدغه مهم رهبر کبیر انقلابامام خامنه ای گردد دغدغه ای که خود ایشان در کتاب دغدغه های فرهنگی فرموده اند : ((در مسئله فرهنگ بنده به معنای واقعی کلمه احساس نگرانی می کنم و حقیقتا دغدغه دارم . این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند . من چنین دغدغه ای دارم.))

دشمن با برنامه دقیق و سرمایه ای هنگفت عزت نفس و اعتماد ملی ما را نشانه رفته است و سعی دارد در باور های مذهبی و دینی ما شک و تردید ایجاد نماید . از این رو مردم مارا به بی بندباری اخلاقی ترغیب می کنند و سبک زندگی مصرف گرا را روش ایده آل زندگی مان جلوه می دهند

موضوعاتی که دقیقا ضد فرهنگ ایرانی اسلامی قرار دارد مثلا حتی در خانواده های غیر مذهبی نیز محارم پوشش مناسبی در مقابل یکدیگر دارند و این ناشی از سبک زندگی ایرانی ماست اما دشمن به روش های مختلف سعی در القا کردن این موضوع که افراد یک خانواده می توانند با هر پوششی در مقابل یکدیگر ظاهر شوند و این خود می شود چاشنی بی بندباری های اخلاقی در خانواده و جامعه و دشمن می داند که عامل ناکامی نقشه هایش در برابر جامعه ایران خانواده ایرانی و در راس آن سبک زندگی ایرانی می باشد .

و دشمن با سود جستن از ابزار شبکه های تلوزیونی و شبکه های اجتماعی اینترنتی در حال اجرای آن است .

البته این را نیز باید در نظر داشت که اگر چه بی تفاوتی دستگاه های فرهنگی و اجرایی نسبت به موضوع فرهنگ موجب آسیب پذیری جامعه ما در این موضوع شده است اما مسئله ای که در این حوزه نقش دارد فقدان نیروی نخبه فرهنگی کاربلد و آشنا به قواعد و هماورد های فرهنگی در جبهه انقلاب اسلامی می باشد و متاسفانه این تعداد در کل کشور انگشت شمارند لذا اولویت اول در این رویارویی تربیت انسان های متخصص در حوزه فرهنگ است افرادی که مسئله را خوب بشناسند و بتوانند مسیر پیروزی را ترسیم کنند و در این راه باید همچون دوران دفاع مقدس به جوانان اعتماد و اطمینان کنیم چرا که در آن دوران نیز اکثر فرماندهان جوان و کم تجربه بودند .

قلم ها صدها هزاران بار چرخیده و این موضوعات را بار ها ترسیم کرده اند اما متاسفانه به علت بی اعتنایی مسئولین محترم به مسئله مهم فرهنگ یا دخالت اهداف سیاسی مسئولین در حوزه فرهنگ موجب گوشزد شدن دوباره این مطلب می شود . امیدواریم ان شاء الله سال بعد با پایان دادن به این مباحث و توجه کردن مسئولین محترم به رهنمود های مقام معظم رهبری و عمل به آن رهنمود ها در حالی به استقبال بهار و عید انقلاب برویم که شاهد تعالی و بلوغ فرهنگی بوده و خودمان نیز گامی هرچند کوچک در این امر برداشته باشیم .

من الله توفیق

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار