یادداشت میهمان/

به صدا درآمدن زنگ خطر مصرف بی رویه پلاستیک در شهر

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی به بررسی چالش های ناشی از مصرف پلاستیک و تخریب محیط زیست به واسطه مصرف بیش از اندازه این ماده پرداخته است.
کد خبر: ۳۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰ - 01February 2015

به صدا درآمدن زنگ خطر مصرف بی رویه پلاستیک در شهر

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس "، معصومه آباد در یادداشت خود آورده است:

گوشمان پر از زنگ است. زنگ خطر آلودگی هوا، زنگ خطر کاهش جمعیت، زنگ خطر بحران آب؛ اما این بار زنگ خطر تولید و مصرف بی رویه پلاستیک در شهرمان تهران؛ به راستی این زنگ ها برای که به صدا در می آید و چه کسی را بیدار می کند!

مادامی که روزانه هر فرد تهرانی به طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می کند، همچنان باید شاهد رونق بی رحمانه خطوط تولید پلاستیک های مخربی باشیم که روزانه بالغ بر 500 تن به رگ های کشور تزریق می شود. زباله های پلاستیکی که از بزرگ ترین معضلات محیط زیستی جهان بشمار می آیند، امروزه شاه نشین هر محفلی در اشکال و ابعاد و کاربردهای مختلف است حتی توسط اقشار فرهنگی و به ظاهر دوستدار محیط زیست مورد استفاده و تبلیغ قرار می گیرند.

از هزینه بالای جمع آوری، بازیافت و امحاء آن که بگذریم، از خسارت های زیست محیطی و عدم قابلیت تجزیه آن ها نمی توان گذشت. تولید و مصرف بی رویه از یک سو و سهم اندک کشورمان در بازیافت از سوی دیگر ما را با حقیقت تلخی مواجه کرده است. در حالی که در کشور ما، حفاظت محیط زیست وظیفه عمومی تلقی میشود. از این رو بر اساس اصل 50 قانون اساسی، فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن همراه می شود، ممنوع است.

با این وجود متاسفانه گذشته از ادارات و مراکزی نظیر فروشگاه ها و میادین میوه و تره بار، حتی در فرهنگی ترین رویدادها شاهد نادیده انگاشتن این امر مهم هستیم. بطوریکه تنها در طول 6 روز نمایشگاه کتاب، چندین تن کیسه پلاستیکی از درب محل دائمی نمایشگاه های شهرداری تهران با بی رحمی به شهر سرازیر شد.

با وجودیکه بیش از 5 سال است که به منظور پیشگیری از سوء اثرات کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از کیسه های یکبار مصرف، تامین سلامت شهروندان و حفاظت از محیط زیست، شهرداری ملزم به جایگزینی مواد قابل بازیافت در مراکز تحت پوشش خود شده است اما هنوز اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است. بطوریکه در نظرسنجی صورت گرفته از ناشران نمایشگاه قریب 98 درصد از آنها بطور کلی هیچ گونه آگاهی نسبت به کیسه های پلیمری جایگزین نداشته اند و هیچگونه اقدام فرهنگی برای ناشران فرهنگ صورت نگرفته است.

مانده ام که ساعت شنی برای بکاربستن مصوبات ابلاغی از سوی شورای شهر چه زمانی در متن شهر به گردش در می آید! تا زمانی برای به اجرا در آوردن مصوبات، احکامی از "حسن اجرای مصوبه" در طرح ها و لوایح قاب می کنیم! مگر نه اینکه به منظور تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه ها، ظروف و محصولات یکبار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی، کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران موظفند در کلیه مراسم، همایش ها، مراکز خرید و حتی رستوران ها، پارک ها و تفرج گاه ها از ظروف غیر پلاستیکی استفاده کنند، پس چگونه می شود که به راحتی این مهم از دید مدیران شهری مغفول مانده است و همچنان بر الگویی غلط اصرار می ورزیم!

بر حسب ضرورت تاکید می کنم کمیته جهت مشارکت شهروندان در این امر، هر ایرانی روزانه تنها یک کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کند، هر روز ۷۰ میلیون و هر ماه حدود دو میلیارد قطعه زباله پلاستیکی کمتر در کشور ما تولید خواهد شد، بنابراین لزوم توجه جدی به مقوله جایگزینی و اصلاح الگوی مصرف در این حوزه محرز است. در این راستا لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا پیش از برگزاری چنین نمایشگاه هایی، استفاده از این کیسه های پلیمری به عنوان شروط ضمنی برای غرفه داران تلقی شده و در تیراژ مورد تقاضا در اختیار ناشران و فروشندگان قرار گیرد تا در فضای فرهنگی شهر با فرهنگ غنی تری گام برداریم.

معصومه آباد
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران
شورای اسلامی شهر تهران
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار