رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو:

اجازه نفوذ انگیزه‌های سیاسی به فضاهای علمی و تحقیقاتی را ندهید/ رشد علمی کشور باید ادامه یابد

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: یکی از مهمترین عوامل استمرار پیشرفت‌ها، این است که اجازه ندهید انگیزه‌های سیاسی به درون فضاهای علمی و تحقیقاتی نفوذ کند.
کد خبر: ۳۹۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸ - 31January 2015

اجازه نفوذ انگیزه‌های سیاسی به فضاهای علمی و تحقیقاتی را ندهید/ رشد علمی کشور باید ادامه یابد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو در حسینیه امام خمینی(ره) به مدت «یکساعت و نیم» بازدید کردند و از نزدیک در جریان تلاشها و پیشرفتهای علمی دانشمندان و محققان جوان کشور در بخشهای «نانو و بیوتکنولوژی» قرار گرفتند.

در جریان این بازدید که آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری نیز رهبر معظم انقلاب را همراهی میکرد، آخرین دستاوردها و تولیدات محققان کشور در بخش نانو با قابلیت کاربرد در بخشهای: نانو مواد، دارو و درمان، نساجی، کشاورزی، آب، صنایعِ «نیروگاهی، ساختمان، نفت و انرژی، و خودرو» به نمایش گذاشته شد و دست اندرکاران نمایشگاه، توضیحاتی بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنهای سپس در سخنانی در جمع استادان، محققان و دستاندرکاران صنعت نانو و بیوتکنولوژی، پیشرفتهای بزرگ این صنعت را، نمونه و معیاری برای پیشرفت در بخشهای مختلف کشور خواندند و خاطرنشان کردند: این پیشرفتها نشان میدهد که تمرکز یک مجموعهی علاقهمند، دلسوز و متخصص در زمینهای خاص، پیشرفتهای محسوس و جهشی را بهدنبال خواهد داشت.

رهبر انقلاب، لازمه تداوم پیشرفتها را، «حفظ عوامل پیشرفت» بیان کردند و در ادامه به تبیین عوامل پیشرفتهای علمی بهویژه در صنعت نانو پرداختند.

ایشان، «برنامهریزی دقیق»، «ثبات در مدیریت» و «فرهنگ سازی و گفتمان سازی به منظور شناسایی و بروز استعدادهای برتر» را از جمله عوامل حفظ پیشرفتهای صنعت نانو برشمردند و تأکید کردند: یکی دیگر از مهمترین عوامل استمرار پیشرفتها، این است که اجازه ندهید انگیزههای سیاسی به درون فضاهای علمی و تحقیقاتی نفوذ کند.

حضرت آیت الله خامنهای، «مغرور نشدن» و «قانع نبودن به وضع موجود و پیشرفتهای حاصل شده» را از دیگر عوامل تداوم حرکت پر شتاب علمی خواندند و افزودند: درست است که امروز سطح استعداد جوانان ایرانی و آهنگ شتاب علمی کشور از متوسط دنیا بسیار بالاتر است، و بهعنوان نمونه ایران رتبه هفتم دنیا را در صنعت نانو دارد، اما بهدلیل عقبماندگی تاریخی کشور در زمینه علم، باید رشد علمی با شتاب روز افزون ادامه یابد.

رهبر انقلاب در ادامه، به دشمنی قدرتهای زورگو با ملت ایران بدلیل منش مستقل سیاسی، و اجتماعی و فکری ملت اشاره کردند و گفتند: این دشمنی در عرصههای مختلف خود را بروز میدهد، بنابراین برای دستیابی به اقتدارِ لازم، باید روز به روز خود را قویتر کنیم.

ایشان با اشاره به ضرورت «هدایت محصولات و دستاوردهای فناوری نانو به سمت تجاریسازی، و بازار مصرف، و تولید ثروت»، خاطرنشان کردند: یکی از عوامل مهم تضمین تداوم پیشرفتها در صنعت نانو این است که مردم، آثار کار علمی و تحقیقاتی شما را در محیط زندگی خود مشاهده کنند.

حضرت آیت الله خامنهای همچنین با اشاره به گزارشهای موجود از فاصله بودجه دولتی صنعت نانو در ایران در مقایسه با برخی کشورهای دیگر فعال در این فناوری، خطاب به معاون علمی و فناوری رئیسجمهور تأکید کردند که به این موضوع، توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار