روز نامه السفیر؛

عملیات «شبعا»، تحمیل معادله بازدارندگی به رژیم صهیونیستی بود

عملیاتی که مقاومت لبنان در منطقه اشغالی «مزارع شبعا» اجرا کرد، تحمیل معادله بازدارندگی به رژیم صهیونیستی از سوی حزب الله بود، معادله‌ای که عنوان «منم که تصمیم می‌گیرم» را دارد.
کد خبر: ۳۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵ - 31January 2015

عملیات «شبعا»، تحمیل معادله بازدارندگی به رژیم صهیونیستی بود

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، روزنامه لبنانی «السفیر» در سرمقاله خود به قلم سردبیر این روزنامه درباره عملیات روز چهارشنبه حزب الله لبنان در مزارع «شبعا» که یک کاروان نظامی فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی را هدف گرفت، مینویسد که عملیات شبعا به نوعی تحمیل معادله «موازنه قوا» و «بازدارندگی» در معنا و مفعوم «من تصمیم میگیرم» از سوی محور مقاومت به رژیم صهیونیستی بود.

السفیر در اینباره مینویسد: 10 روز پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به «قنیطره» در خاک سوریه «حزب الله» به سرعت تصمیم خود را گرفت که پاسخ به این تجاوز کجا، چگونه و چه وقت باشد و سپس در عملیاتی دقیق و ترکیبی که برتری اطلاعاتی و لجستیکی و نظامی مقاومت را به رخ دشمن صهیونیستی کشید، در منطقه جغرافیایی بسیار حساس و پیچیده، معادله دقیق خود را بر دشمن صهیونیستی تحمیل کرد، یعنی «فراتر از انتقام و فروتر از جنگ».

شاید بتوان گفت، مهمترین موفقیتی که عملیات مزارع شبعا محقق کرد، آن بود که تلاش رژیم صهیونیستی برای اصلاح اصول و قواعد درگیری از طریق تجاوز قنیطره را ناکام ساخت و بار دیگر معادله بازدارندگی را بر پایه این اصل تثبیت کرد که «هر تجاوز به محور مقاومت صورت گیرد، با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد».

از لحظه اول تجاوز صورت گرفته به قنیطره، رژیم صهیونیستی ترجیح داد که پاسخ مقاومت از منطقه جولان صورت گیرد، چون این اقدام حزبالله با واکنش گستردهای در داخل سوریه (و از طرف گروهکهای مسلح) مواجه میشد، اما مقاومت تمام پیشبینیهای صهیونیستی را نقش بر آب کرد و تصمیم گرفت، ضربه از محلی به صهیونیستها وارد شود که به هیچ وجه در اولویتهای محاسباتی آنها قرار ندارد.

آشکار است که چرا مقاومت منطقه «مزارع شبعا» را برای انجام عملیات خود برگزید، چون گزینهای «امن» بشمار میآمد که هم به حزب الله اجازه پاسخگویی میداد و هم اجازه نمیداد، واکنش به این عملیات به سطح «جنگ» برسد، چون مزارع شبعا منطقهای لبنانی است که تحت اشغال رژیم صهیونیستی و بیرون از چارچوب بندهای و مواد مشخص شده در قطعنامه 1701 سازمان ملل متحد است و بر این اساس مقاومت در این منطقه اجازه و حق فعالیت نظامی چه قبل از عملیات و چه پس از آن را دارد.

اگر رژیم صهیونیستی محل حمله به کاروان حزب الله را منطقه قنیطره قرار داد، درصدد بود، به این طریق واکنش و پاسخ حزب الله از آن منطقه صورت گیرد، در حالیکه حزب الله منطقه مزارع شبعا را برگزید تا ضربهای کاری به رژیم صهیونیستی وارد کند، چون به این طریق نشان داد که همچنان وحدت و انسجام جبهه درگیری از جنوب تا جولان را حفظ میکند و بالطبع هرگونه واکنشی از جولان بازتابهای منفی بسیاری درپی خود خواهد داشت که اولین آن در تنگنا قرار گرفتن هم پیمان سوریاش که در حال مبارزه با گروههای تروریستی تکفیری در جبهههای متعدد داخلی و سپس کشاندن منطقه به جنگی سراسری و فراگیر است و این موضوعی بود که حزب الله هیچگاه خواهان آن نبود، اگرچه اگر رخ میداد، نیز آمادگی مقابله با آن را داشت، چون تصمیم به پاسخ گرفته بود.

در این میان درحالیکه رژیم صهیونیستی تاکنون جرات نکرده، به صورت رسمی و علنی مسئولیت تجاوز قنیطره را برعهده بگیرد، حزب الله پس از عملیات شبعا با انتشار بیانیهای با نام بیانیه شماره یک، پیامی ضمنی به رژیم صهیونیستی داد، به این معنا که هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی با واکنش سریع مقاومت مواجه خواهد شد.

شبعا، پیروزی عملیات اطلاعاتی حزبالله

رسانههای رژیم صهیونیستی از این عملیات تحت عنوان موفقیت و پیروزی اطلاعاتی و عملیاتی از نوع درجه یک یاد کردند، به ویژه آنکه رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته پس از تجاوز قنیطره در مرزهای شمالی از ناقوره تا جولان در آماده باش کامل بسر میبرد، اما این پایان تحلیل رسانههای صهیونیستی نبود، چون آنها بر این باور بودند که این عملیات به نوعی بیانگر چالش سیاسی است که «اسرائیل» با دست خود، برای خود با تشدید اوضاع بین تلآویو و حزب الله پس از عملیات قنیطره به وجود آورد.

حال سوال این است که آیا این پاسخها و واکنشها تشدید اوضاع میدانی و امنیتی را به دنبال دارد و دایره درگیریها را توسعه میدهد یا هر دو طرف از رویارویی گسترده خودداری میکنند؟

از تعامل رژیم صهیونیستی با عملیات مزارع شبعا میتوان اینگونه برداشت کرد که دشمن صهیونیستی تصمیم گرفته تا ضربه وارده را «ببلعد»، چون در غیر این صورت باید واکنشی فراتر و گستردهتر از عملیات مزارع شبعا داشته باشد و با وجود داد و فریادهای «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر دادن پاسخ به این عملیات، اما واقعیت امر این است که نتانیاهو توان ریسک بزرگ در آستانه انتخابات ندارد، به خصوص آنکه تل آویو چراغ سبزی در این خصوص از آمریکا ندیده است.

در عرصه بین المللی هماهنگ کننده سازمان بین الملل و فرماندهی نیروهای چند ملیتی با حزب الله تماس گرفت و خواستار حفظ آرامش و خویشتنداری حزب شد، تا پس از آن ارتش لبنان با ارسال نامهای برای نیروهای چند ملیتی به نقل از طرف صهیونیستی به آنها اطلاع دهد که عملیات موشکباران پایان یافته و این نیروها میتوانند، از پناهگاههای خود خارج شوند.

این درحالی است که گفته شده هماهنگی لازم بین حزب الله و ارتش لبنان انجام شده بود و موضع رسمی لبنان که «تمام سلام»، نخست وزیر و «جبران باسیل»، وزیر خارجه طی تماسهای منطقهای و بین المللی بیانگر آن بودند، همه بر حق لبنان تاکید داشت.

پس از عملیات نیز حزب الله سیلی از پیامهای تبریک و حمایت و پشتیبانی از محافل و گروههای مختلف عربی و از سراسر جهان عرب به ویژه گروههای فلسطینی از طیفهای مختلف از جمله رهبران دو جنبش «فتح» و «حماس» دریافت کرد.

واقعیتهای عملی: عملیات چگونه انجام شد و مقدمات آن چه بود

درباره عملیات مزارع شبعا باید گفت که این عملیات، عملیاتی بسیار تمیز و دقیق و کیفی بود که عواملی همچون ابتکار، مهارت، توانمندی، غافلگیری و شجاعت را توأمان در برداشت.

اگرچه دشمن صهیونیستی منتظر واکنش مقاومت از زمان تجاوز به قنیطره بود، اما رسوایی، آن بود که مقاومت حاکم بر عرصه میدان بود و در طول عملیات از زمان شلیک موشک اول به سمت کاروان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی تا لحظه عقبنشینی ابتکار عمل را در دست داشت.

پس از تجاوز قنیطره بحث و مناقشه بسیاری داخل کادرهای مقاومت و با رایزنی با تهران و دمشق برای برگزیدن بهترین واکنش انجام شد و مقرر گردید، واکنش از مناطق مزارع اشغالی شبعا و در سریعترین وقت ممکن باشد تا رژیم صهیونیستی توان بهره برداری از آثار تجاوز قنیطره با تغییر اصول و قواعد درگیری و تحمیل واقعیتهای جدید بر جبههای که از جنوب تا جولان کشیده شده را نیابد.

به همین منظور گروههای نظامی مقاومت رصد منطقه مزارع شبعا را برعهده گرفتند تا هدف مورد نظر و زمان و مکان اجرای عملیات را مشخص کنند و سخنرانی سید حسن نصرالله به روز جمعه موکول شد تا مقاومت زمینه انجام عملیات موفق خود را داشته باشد.

«سید» تصمیم قاطع خود را گرفته بود، واکنش پیش از سخنرانی صورت میگرفت، نه برعکس و «این اولین باری است که محاسبات بین ما و دشمن صهیونیستی باز میماند».

کادرهای مقاومت نقشه عملیات را ریختند و گروههای نخبه مقاومت اجرای آن را برعهده گرفتند... اساسا کوچکترین تحرک در مزارع شبعا با وجود مشغول بودن حزب الله به جبهههای دیگر، از نظر رزمندگان مقاومت دور نمیماند و مقاومت در طول مرزهای خود با دشمن صهیونیستی همواره بیدار و آگاه است.

با تکمیل تصویر دادههای میدانی نزد مقاومت، فرمان اجرا صادر شد. بخش مقدماتی عملیات آماده میشود و دو موشک به سمت جولان اشغالی شلیک میشود تا نگاه و تمرکز دشمن به آن منطقه جلب شود، واکنش رژیم صهیونیستی همان بود که مقاومت انتظار داشت.

در این زمان مجموعه «شهدای قنیطره» پس از آنکه موفق شدند، از دستگاههای رصد و کنترل و مراقبت دشمن صهیونیستی عبور و نفوذ کنند، شب خود را در یکی از خطوط مقدم مرازع شبعا که در منطقه جغرافیایی پیچیده و بستهای قرار دارد و به راحتی امکان پنهان شدن در آن وجود دارد، به صبح رسانده و منتظر عبور هدف باقی ماندند، در حالیکه مجهز به سلاحهای دقیق و کیفی بودند که به راحتی و به شکلی رسا میتوانست پیام حزب الله را به گوش دشمن صهیونیستی برساند.

پیش از ظهر بود که کاروان مورد نظر که تعدادی از افسران ارشد رژیم صهیونیستی با رتبه سرگرد را در برداشت از منطقه عبور میکند و همین که در تیررس رزمندگان مقاومت واقع میشود، هدف 6 موشک پیشرفته نسل چهارم «کورنت» قرار میگیرد و تمام خودروها به صورت مستقیم و در آن واحد هدف قرار میگیرند و به نظامیان و افسران رژیم صهیونیستی فرصتی هیچگونه واکنش داده نمیشود تا عملیات ماهیت زد و خورد پیدا نکند.

رزمندگان مقاومت ماموریت خود را با موفقیت به انجام رسانده و با موفقیت نیز به عمق خاک لبنان عقب نشینی کردند، بدون اینکه هیچ یک از آنها آسیبی ببینند و یا حتی زخمی شوند. در حالیکه در طول این مدت توپخانه مقاومت پوشش آتش لازم برای این عقب نشینی را فراهم کردند و مواضع دشمن صهیونیستی در مناطق السماقه، العلم، رمثا، العباسیه و الغجر را گلوله باران کردند.

پس از آن آتش توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق زعوره وعمفیت مناطق مختلف مرزی لبنان از جمله العباسیه را گلوله باران کردند.

بحران صهیونیستی

عملیات مزارع شبعا رژیم صهیونیستی را در برابر سوالهای سختی قرار میدهد، مانند اینکه

- مقاومت چگونه توانست چنین نفوذی را در مزارع تحت اشغالش و در روز روشن انجام دهد، در حالیکه تل آویو انتظار واکنش را داشت؟

- گروه مقاومت چگونه عملیات را اجرا کرد؟

- گروه مقاومت چگونه به راحتی از محل عملیات و بیآنکه با مانعی مواجه شوند، عقب نشینی کردند؟

- چرا کاروان نظامیان رژیم صهیونیستی زره پوش نبود، در حالیکه آن منطقه، منطقه خطرناکی به شمار میآمد؟

- چرا گروههای امداد و کمک رسانی زود به محل حادثه نرسیدند؟

صرف نظر از پاسخی که مسئولان رژیم صهیونیستی به این سوالات خواهند داد، عملیات روز چهارشنبه دلیلی بر شکست و ناکامی اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی و موفقیت و پیروزی کیفی و دقیق برای مقاومت بود که موزانه قوا را به دو طرف درگیر و تحت عنوان «من تصمیم میگیرم» باز میگرداند.

عملیات از مناطق اشغالی لبنان و علیه هدف صهیونیستی در این مناطق اشغالی انجام شد، اگرچه نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی گفت که هرکس در پس این عملیات باشد، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها