ازغدی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:

مسئولین به وعده های داده شده، عمل کنند/اگر امر به معروف و انتقاد و نظارت تعطیل شود باندهای فاسد مسلط خواهند شد

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران، با تاکید بر این که مسئولین، باید به وعده هایی که به مردم می دهند، عمل کنند، اظهار داشت: حتی مسئولین فعلی باید پاسخگوی وعد های دولت های قبلی هم باشند.
کد خبر: ۳۹۸۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸ - 30January 2015

مسئولین به وعده های داده شده، عمل کنند/اگر امر به معروف و انتقاد و نظارت تعطیل شود باندهای فاسد مسلط خواهند شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای  عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با تبریک ایام دهه فجر و این که امروز دیگر نباید گفت انقلاب اسلامی ایران، بلکه باید گفت انقلاب اسلامی جهانی، اظهار داشت: نماز جمعه پایگاه انقلاب و دماسنج افکار عمومی مومنین بوده و این پایگاه همیشه زنده است و باید همیشه زنده بماند و هدف از صحبت های امروز، بحث طوفانی و جنجالی نیست و این است که در فرهنگ اسلام، مسئله امروز، انتقاد، پیشنهاد و نظارت عمومی بر آنچه که بر جامعه می گذرد است که یک وظیفه شرعی بوده و نماز جمعه در خط مقدم قرار دارد.

پورازغدی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: ایشان فرمودند اگر نظارت و انتقاد را ترک کنید، باندهای شرور، فاسد و کثیف بر شما و حکومت درجامعه، مسلط می شود و هر چه دعا کنید و نماز جمعه برپاکنید،  فایده ندارد.

این کارشناس دینی با بیان این که مسئولین سه قوه و همه حاکمان باید هر جمعه نگران باشند، خاطرنشان کرد: نگران باشند که در نماز جمعه از آنها چه مطالبه ای خواهند داشت و باید پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر این که اسلام را درست بشناسیم، افزود: رستگاری در نظارت، انتقاد و پرسشگری است و به تعبیر امیرالمومنین (ع)، تمام احکام اسلام یک طرف و امر به معروف و نهی از منکر یعنی انتقاد، نظارت و پرسشگری در طرف دیگر قرار دارد. به عبارت دیگر همه مراقب باشیم و در نماز جمعه از مسئولین سوال کنیم، حرف بزنیم، البته این  انتقاد صحیح، منطقی، شجاعانه و ساختار شکن باشد.

پورازغدی با اشاره به این که خداوند فرموده است مردم را به خاطر گناهان خواص عذاب نمی کند، یادآور شد: مگر در یک صورت و آن این که، مشاهده کند عده ای فساد و ظلم می کنند و می توانند مبارزه و انکار کنند، اما هیچ نمی گویند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که مسئولین، باید به وعده هایی که به مردم می دهند، عمل کنند، اظهار داشت:حتی مسئولین فعلی باید پاسخگوی وعد های دولت های قبلی هم باشند، چرا که به نظام و مردم وعده داده اند و در نماز جمعه نیز باید پاسخگو باشند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: هر هفته، 5-4 مسئول در نماز جمعه حاضر شوند و به مسائل عمومی جواب دهند و اگر نیامدند، مردم قضاوت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به افزایش تحریم های دشمن علیه کشور، به قسمتی از متن یکی از کتاب های امام راحل(ره) پرداخت و خاطرنشان کرد: آمریکایی ها گفته اند، هر وقت احساس ضعف در مسئولین ایرانی کردیم، ما فشار را بیشتر و هر زمان که محکم ایستاده اند، ما عقب نشینی کرده ایم.

وی افزود: در یک سال اخیر، علاوه بر مذاکرات انجام شده و انعطاف دولت، تحریم ها بیشتر شده است و این که آنها به پیامبر ما توهین می کنند و می گویند شما فقط نظاره گر باشید، به دلیل مسایل اقتصادی است.

پورازغدی با اشاره به این که، مثل مسئله توهین به پیامبر، در زمان امام راحل (ره) نیز اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: مسئله سلمان رشدی بود که امام فتوا صادر کردند و برخی افراد معتقد بودند که این فتوا باعث تحریم می شود و باید از کنار این مئسله رد شد، که امام فرمودند چرا بعد از حکم، مزدوران بیگانه و جهان خواران افروخته شدند و به تکاپو افتادند؟ چون غیر این نیست که سران استکبار از قدرت عملی در شناخت توطئه و مبارزه ترسیده و متوجه شده اند، اسلام مکتب خواب نبوده و بیدار و مجاهد  است.

این کارشناس مذهبی گفت که این به ظاهر متمدن ها، زمانی که یک نویسنده احساسات میلیون ها مسلمان را جریحه دار می کنند، مهم نیست و به اسم دموکراسی قلمداد می کنند، اما وقتی بحث اجرای حکم می شود، نوحه انسان دوستی سر می دهند.

پورازغدی با تاکید بر این که بحث تحریم ها، به علت هسته ای نیست، یادآور شد: نباید غفلت کنیم و باید به سمتی حرکت کنیم تا تمام گره های وابستگی را قطع کنیم.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات دیگری از امام راحل (ره) خاطرنشان کرد: امام می فرمودند که این رفتارهای آمریکا و غربی ها را ببینید تا از ساده اندیشی به درآیید و همه را به حساب بی تجربگی نگذارید. گویی امام، این صحبت ها را همین الان بیان کرده اند.

پورازغدی در ادامه سخنان خود اذعان داشت: امام در کتابی که در  زمان رژیم شاه  نوشته اند، فرموده اند که اگر در روابط تجاری و اقتصادی، ترس از تسلط بلاد خارجی به صورت غیر آشکار پیدا شود، برهمه مسلمین واجب است که مبارزه کنند و این رابطه حرام است.

وی با اشاره به قانون اساسی یادآور شد: در قانون اساسی، چند اصل مخصوص امور مالی واقتصادی است  و این که ضوابط  اقتصاد در جمهوری اسلامی اصولی دارد که از مسئولین سه قوه و در حد امکانات، باید همواره مطالبه کرد.

این کارشناس مذهبی به تشریح 10  بند از اصل 43 قانون اساسی پرداخت و اظهارداشت: در بند اول آمده است که قانون گذاران مسئول هستند که نیازهای جامعه را تامین کنند و همه امکانات تشکیل خانواده، مسکن، بهداشت و آموزش در حد مقدور در اختیار همه باشد و دولت و مجلس باید موانع را برطرف کنند.

پورازغدی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر گروهی از مردم کار تولید اقتصادی داشته باشند، حکومت برای آنها، از راه وام بی بهره و یا هر راه مشروع دیگری وسایل اشتغال را فراهم کند نه این که مانع تراشی کند.

وی به بند دوم اشاره و تصریح کرد: امکان اشتغال کامل برای هر کسی که خواهان شغل است، وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه به بند سوم اشاره کرد وخاطرنشان کرد: مردم باید فرصت کار فرهنگی و عبادی در کنار کار خود داشته باشند. یکی از پیام های دهه فجر این است که مسئولین موظف هستند طوری برنامه اقتصاد کشور را تنظیم کنند که علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و ظرفیت توان کافی برای فعالیت های سیاسی، اجتماعی و عبادی داشته باشند.

پورازغدی در بیان بند چهارم، گفت: این بند که یکی از اصول انقلاب در دهه فجر است می گوید که شغل های مشروع و مفید همه آزاد هستند و شغل هایی که عده ای را استعمار می کند، خلاف است.

وی در ادامه سخنان خود به بند پنجم اشاره کرد و یادآور شد: هر شغلی که علاوه بر سود باعث صدمه به دیگری می شود، ممنوع است و هر شغلی که باعث ایجاد رقابت ناسالم شود، خلاف است و باید رقابت سالم اقتصادی فراهم باشد.

این کارشناس مذهبی به بند ششم پرداخت و خاطرنشان کرد: هر نوع کار اقتصادی در بازار که به اسراف در جامعه منجر می شود، ممنوع  و حرام است و حکومت باید مدیریت کند.

پورازغدی گفت: در بند 7 آمده است که باید اقتصاد و بازار مجهز به علوم و فنون شود و از روی بی علمی، دوباره کاری نشود، چرا که ضایع کردن پول و سرمایه نفرت خداوند را بر می انگیزد و از سر و صداهای الکی و نطق های بیخودی و مسایل اصلی را فرعی جلوه دادن و برعکس تنفر بپرهیزند.

وی در تشریح بند 8 اظهار داشت: هر نوع معامله اقتصادی که باعث سلطه اقتصادی کشورهای بیگانه به خصوص دشمن در بازار ما شود، حرام است و دولت باید ازاین نوع معاملات جلوگیری کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بند 9 گفت: در این بند، تاکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی شده  که کشور را خود کفا می کند و از وابستگی به غرب و شرق جلوگیری می کند.

پورازغدی در بیان بند 10 تصریح کرد: در این بند، بحث حمایت از بخش خصوصی بدون این که طغیان کنند و با مدیریت صحیح، آمده است.

وی با بیان این که در اصل 45 قانون اساسی به ثروت های ملی اشاره شده، خاطرنشان کرد: در اصل 46 به حریم خصوصی و مالکیت خصوصی و عمومی توجه شده، همچنین در اصل 47 راجع به حمایت از حریم خصوصی با شرایطی و در اصل 48 آمده است که منابع عمومی و طبیعی باید عادلانه توزیع شود.

این کارشناس مذهبی گفت: در اصل 49 آمده است که دولت موظف است همه ثروت ناشی از ربا، رشوه و اختلاس، سواستفاده از موقوفات، مغاطعه کاری ها، فروش زمین های موات، خرید و فروش مباهات و همه این ها را باید مصادره کند.

پورازغدی در رابطه با اصل 50 خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست عمومی به روش علمی است و در اصل 51 آمده که فرهنگ مالیاتی اصلاح شود و در اصل 52 راجع به شفافیت بودجه و قانون مندی بودجه ها صحبت شده است، همچنین در اصل 53 راجع به دیوان محاسبات و در اصل 54 به نحوه نظارت بر دولت و بودجه کل کشور پرداخته شده است.

پورازغدی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به حوزههای علمیه گفت: مدیریت حوزه بعد از پیام رهبری به ایشان نامه نوشت و بعد از کلی تعارفات گفتند که ما از همه علما میخواهیم که تا پایان شهریور پیشنهادات خود را در این مورد به ما بدهند، این برای سال 81 بود در دوازده سال پیش. اما تا الان فضلای شایسته در حوزه هستند هنوز نهادی به نام نقد فقه حکوتی و و بررسی مسائل بانکها و صادرات و واردات ندارید و اگر داریم بگویند خروجی آن کجاست و دست کیست؟ رهبری فرمود اگر میخواهید بازار اسلامی داشته باشید مسئول آن نهادهای پژوهشی سه قوه و حوزه و دانشگاه هستند.

وی افزود: دانشگاهها کرسیهای نظریه پردازی پراکنده تشکیل داده اما وقتی موفقند که دانشکدههای ما فرمول دهند که چطور میتوانیم کشور را از تورم و دلالی خارج کنیم و به سمت تولید ببریم. ما الآن بازار سنتی نداریم بازارهایی داریم که نه اصالت سنتی دارند و نه حتی نظم سکولار غربی را که قیمتها یکسان و دولت پاسخگو باشند را رعایت نمیکنند بازار بلبشوی مصرفی، دلالی داریم.

پورازغدی با اشاره به اینکه رهبری چند بار گفتند بدون نقشه جامع، کشور سرگردان است عنوان کرد: باید حوزه، دانشگاه و بخشهای پژوهشی توضیح دهند که جای مدیریت صحیح اقتصادی کشور در در این کرسیها کجاست؟ بیماری مدرک دادن در دانشگاه به حوزه هم وارد شده، چند میلیون مدرک دادند اما فکر شغل نیستند؛ اقتصاد کشور به این تخصصها نیاز دارد؟ دانشگاه دولتی، آزاد و پیام نور طبق نقشه جامع عمل کنند ما چند میلیون تحصیلکرده بی شغل داریم. توزیع رشتهها باید با دقت صورت گیرد.

وی گفت : اگر حریت در حوزه ما طبق خواسته اهل بیت برقرار بود و مصیبت اخباریگری وارد حوزه نشده بود فقه ما بر اساس فقه اسلامی بنا میشد، برخی در مسائل فرعی اجتهادی کار خوب میکنند اما در تمدنسازی دست و پایشان میلرزد؛ چه شد اشعریگری داخل حوزه ما شد؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید معنای عدالت را بفهمید تا رعایت شود گفت: نمیتوانیم با استناد به اصل کلی عدالت بر خلاف آیات و روایات حرف بزنیم. یکی از مسئولان گفت که ولایت مطلقه فقیه، استبداد دینی است، من پاسخ دادم این امر عقلایی است و نامش اختیار بحران است و در غرب هم وجود دارد.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یک ایرانی
|
-
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
0
خداوند اساتید بزرگی همچون رحیم پور ازغدی را برای این کشور حفظ کند
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار