رییس سازمان غذا و دارو مطرح کرد:

باید به سمت توسعه صادرات دارویی برویم

رییس سازمان غذا و دارو با بیان این که باید تلاش کرد تا از بروز کمبود دارویی پیشگیری کنیم، گفت: سیاست توسعه صنعت ما این خواهد بود که به دنبال توسعه صادرات برویم.
کد خبر: ۳۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲ - 27January 2015

باید به سمت توسعه صادرات دارویی برویم

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان دفاع پرس، رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو در همایش اولین هم اندیشی توسعه صادرات در صنایع دارویی ایران با تشکر از صنعت دارویی کشور به دلیل این که در این 18 ماه اخیر از روی کار آمدن دولت یازدهم، همکاری لازم را داشته اند، گفت: بدون همکاری این صنعت، عبور از بحران دارویی امکان نداشت، زیرا کمبودهای دارویی را با واردات نمی توان حل کرد.

دیناروند با بیان این مطلب که استراتژی کمبود دارو را می توانیم با واردات بر طرف کنیم اشتباه است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تا از بروز کمبود دارویی پیشگیری کرد.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به این  که موثرترین عامل در حل کمبود دارویی، گردش صحیح چرخ صنعت داروسازی است، یادآور شد: در 6 ماهه  اول سال جاری هیچ گونه افزایش قیمت داروی تولید داخل را نداشته ایم و موجب خوشحالی است که در نظرسنجی های انجام شده، رضایت مندی از عملکرد دولت در حوزه دارویی در رتبه دوم و سوم قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر این که استراتژی دائمی ایران، توسعه صنعت به جای واردات است، خاطرنشان کرد: گزارش هایی که رسیده است نشان می دهد، صادر کننده خوبی در بخش دارو نیستیم و بخش عمده ای از صادرات ما وابسته به صنعت نفت است که البته این موضوع نسبت به گذشته بهتر شده است.

دیناروند با اشاره به تحلیل بازار دارویی ایران، گفت: بازار دارویی ایران را با ریال نسنجیم، چرا که ریال، هر سال ارزش خود را از دست می دهد و این بازار هیچ تغییری نکرده است و بازار کوچکی است.

معاون وزیر بهداشت گفت که جمهوری اسلامی برنامه ای برای بزرگ کردن این بازار ندارد و بازار دارویی ما از نظر دلاری هیچ گونه توسعه ای پیدا نخواهد کرد که آمار و ارقام هم همین را نشان می دهد.

وی با بیان این که پیش بینی می کنیم در سال آینده واردات دارو به کشور، حدود 800 میلیون دلار شود، یادآور شد: در سال 93 واردات دارو به نسبت سال 91 کمتر شده است و سخت گیری های ما در واردات دارو در چارچوب سیاست های کلی انجام شده است.

دیناروند اظهار داشت: معیار آمار نامه و بازار فروش را نمی توانیم خیلی قبول کنیم و آمارنامه بزرگترین شرکت توزیعی 15 درصد آن غلط بوده است و با یک کد آمار نامه، 20 دارو پتنت شده است و تا زمانی که پورتال دارویی اصلاح نشود، نمی توان به آمارنامه اعتماد کرد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان این که نظام دارویی در کشور ما ژنریک است و برند نیست، اظهار داشت: بنابراین داروهای برند وارداتی را نمی توانیم جایگزین تولید داروهای داخلی ژنریک کنیم.

وی در پایان گفت که ما می خواهیم  واردات دارویی را محدود کنیم و سیاست توسعه صنعت ما این خواهد بود که به دنبال توسعه صادرات برویم.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار