معاون موسسه مکین قرب نوح در گفت‌وگو با دفاع پرس تشریح کرد

اقدامات زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم در آماده‌سازی بنادر کشور

معاون موسسه مکین قرب نوح، اقدامات زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در راستای آماده‌سازی بنادر کشور را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱ - 31January 2015

اقدامات زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم در آماده‌سازی بنادر کشور

حسین قربانی معاون فنی مهندسی موسسه مکین قرب نوح در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، با اشاره به اینکه فعالیت اصلی قرب نوح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) احداث سازههای دریایی و موجشکن و لایروبی است و یکی از فعالیت فرعی آن هم مربوط به فعالیتهای زیر سطحی میشود، گفت: برای اینکه بتوانیم توسعه پایدار داشته باشیم، میبایست در زمینه لایروبی حداقل ۵۰ درصد خودکفا باشیم؛ زیرا این موضوع در صنعت دریایی بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: به عبارت دیگر ساخت بنادر جدید، احداث خطوط لولههای نفت و گاز در بخش ساحلی، استحصال زمین جهت ساخت تأسیسات مختلف مانند احداث کارخانه ساخت «بویینگ» در چین که با استحصال زمینهای ساحلی بنا شده، استخراج از معادن دریایی، توسعه کشاورزی و احداث جزایر مصنوعی بهمنظور استحصال نفت و گاز، بخشهایی از ضروریات توجه به موضوع لایروبی است.

قربانی با بیان اینکه توجه به پیوستهای زیستمحیطی مسئله بسیار مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت، عنوان کرد: در اجرای پروژه احداث بندر چابهار باید ۱۷ میلیون متر مکعب لایروبی صورت گیرد، که تاکنون نصف آن انجام شده است.

وی ادامه داد: این پروژه در محلی صورت میگیرد که محل تجمع مرجانهای دریایی است؛ لذا به دلیل رعایت پیوستهای زیستمحیطی مجبور شدیم با توقف موقت پروژه، اقدام به جابهجایی مرجانها کنیم، و حتی بیشتر از تعداد موجود، مرجانهایی کاشته شود.

معاون فنی مهندسی موسسه مکین قرب نوح به مسئله لایروبی اروند رود نیز اشاره و بیان کرد: مسئله لایروبی اروند رود و شط العرب از پروژههایی است که چندین بار برای انجام آن به موسسه «مکین» مراجعه شده، اما به دلیل اینکه منطقه مملو از مواد منفجره عمل نکرده ناشی از جنگ تحمیلی، و حمله آمریکا به عراق است، تاکنون اقدام خاصی در این محل صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: البته در محقق نشدن لایروبی اروند رود، موضوع کم عمق بودن آبهای منطقه برای کشتیهای پهنپیکر نیز مطرح است، زیرا بنادر اصلی ما در جنوب، بنادر چابهار، امام خمینی(ره) و شهید رجایی است؛ به عبارت دیگر بندر خرمشهر که پیش از انقلاب از بنادر اصلی کشورمان محسوب میشده اکنون فقط میتواند کشتیهایی که زیر پنج هزار تن هستند را پذیرا باشد.

قربانی گفت: بنابراین لایروبی اروند رود فقط میتواند برای توسعه گردشگری دریایی مورد استفاده قرار گیرد؛ البته این موضوع را هم نباید فراموش کنیم که طرف عراقی برای لایروبی منطقه به دنبال همکاری مشترک است؛ در حالی که فقط دهانه اروند رود برای ما مهم است و مابقی آن به طرف عراقی مربوط میشود. 

معاون فنی مهندسی موسسه مکین قرب نوح افزود: به هرحال میتوان گفت به دلیل توانمندیهای موسسه مکین در موضع لایروبی، این موسسه از مهمترین شرکتهای آسیای غربی در حوزه تخصصی لایروبی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار