دفاع پرس از آخرین تحولات سوریه گزارش می‌دهد/

«عین‌العرب» به‌طور کامل آزاد شد/ ایجاد «ائتلاف بزرگ» برای حل بحران سوریه

آغاز نشست مسکو، آزادسازی کامل «عین‌العرب» از سیطره داعش، توافق بین ارتش سوریه و کُردهای حسکه،حمایت بخش قابل توجهی از مردم سوریه از اسد، آغاز آموزش مخالفان سوری از بهار آینده، انهدام خودروهای تروریست‌ها در درعا و ادلب و ایجاد «ائتلاف بزرگ» برای حل بحران سوریه ازجمله تحولات اخیر این کشور است.
کد خبر: ۳۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳ - 27January 2015

«عین‌العرب» به‌طور کامل آزاد شد/ ایجاد «ائتلاف بزرگ» برای حل بحران سوریه

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، آغاز نشست مسکو، آزاد سازی کامل «عین العرب»(کوبانی) از سیطره داعش، توافق بین ارتش سوریه و کُردهای حسکه، حمایت بخش قابل توجهی از مردم سوریه از اسد، آغاز آموزش مخالفان سوری از بهار آینده، انهدام خودروهای تروریستها در درعا و ادلب، ایجاد «ائتلاف بزرگ» برای حل بحران سوریه و به هلاکت رسیدن سرکرده النصره در حلب از مهمترین تحولات یک هفته گذشته سوریه است.


آغاز نشست مسکو : به گزارش رسانههای روسی، نشست مسکو از روز دیروز دوشنبه شروع شده که همه گروههای معارض سوری به استثنای تشکل موسوم به «ائتلاف ملی مخالفان» در این نشست شرکت دارند. طبق برنامه نشست مسکو، روزهای دوشنبه و سه شنبه رایزنیهای سران معارضان برگزار میشود و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هم هیات دولت سوریه با گروههای معارض وارد مذاکره خواهند شد. بشار جعفری نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل سرپرستی هیات سوریه در نشست مسکو را برعهده دارد. در این نشست بیش از 25 نفر از سران معارضان سوری شرکت دارند و در مجموع تعداد شرکت کنندگان در این نشست با احتساب اعضای هیات دولت سوریه به حدود 35 نفر خواهد رسید.

رژیم صهیونیستی نیروی هوایی «القاعده» در سوریه است: «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با مجله آمریکایی «فارین افرز» اظهار داشت: آنچه که ما در نبرد با تروریستها به دست آوردهایم این است که ملت سوریه ترویستها را طرد کرد و از دولت و ارتش سوریه حمایت بیشتری کردند. ما درهرجایی که پیشرفتی کسب کردیم اسرائیلیها دست به حمله زدند تا بر تحرکات ارتش سوریه تاثیرمنفی بگذارند. حمایت اسرائیل از القاعده در سوریه کاملا روشن است. به همین علت است که برخیها در سوریه به شوخی میگویند چگونه میتوانید بگویید القاعده نیروی هوایی ندارد؟ آنها نیروی هوایی اسرائیل را دارند.

«عین العرب» آزاد شد: مرکز موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» وابسته به مخالفان این کشور در لندن، تأکید کرد: نیروهای دفاعی کرد پس از 4 ماه نبرد، عناصر داعش را بیرون راندند. «رامی عبدالرحمن» رئیس این مرکز خاطرنشان کرد: نیروهای دفاعی کرد تقریبا شهر«کوبانی» (نام کردی عین العرب) را تحت کنترل دارند و عناصر داعش به سوی حومه عین العرب عقب نشینی کردند.

توافق بین ارتش سوریه و کُردهای حسکه: از استان «حسکه»، در شمال شرقی سوریه گزارش شده که نمایندگان نیروهای کُرد این منطقه با ارتش سوریه جهت برقراری آتشبس و امضای توافقنامهای در این خصوص به توافق رسیدهاند. درگیری بین نیروهای کُرد این منطقه با ارتش سوریه چند روز پیش و پس از بروز اختلاف بر سر یکی از موانع نظامی موجود در شهر حسکه بروز کرد که درگیریهایی بین دو طرف را درپی داشت. پس از توافق مقدماتی شهر حسکه از یکشنبه شب شاهد برقراری آرامش نسبی در این شهر و مناطق و روستاهای اطراف این شهر بود.

رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا دنبال طولانی کردن بحران سوریه است: وزیر خارجه سوریه در گفتوگو با شبکه الاخباریه سوریه، گفت: اسرائیل به کمک آمریکا میخواهد بحران را در سوریه به درازا بکشاند تا از این بحران به نفع خود استفاده کنند. آنها در تلاش هستند شهروندان سوریه را نابود کنند، اما ما با خود عهد بستیم که طی این سال از بحران خارج شویم.


حمایت بخش قابل توجهی از مردم سوریه از اسد:
«زیبیگنیف برژینسکی» مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر گفت: باید قبول کنیم که اسد از حمایت قابل توجهی در میان مردم سوریه برخوردار است. اسد در مقابل گروههای معارض از وضعیت بسیار بهتری برخوردار است و آمریکا در سوریه باید به دنبال پایان خونریزیها باشد نه دموکراسی. وی در خصوص دشمنی بشار اسد با آمریکا، ابراز داشت: چرا میخواهیم اسد را سرنگون کنیم؛ آیا حکومت او از دیگر حکومت های منطقه خاورمیانه بدتر است.


195 کشته و زخمی در عملیات نیروی هوایی سوریه علیه «داعش»:
منابع رسانهای اعلام کردند، در عملیات نیروی هوایی ارتش سوریه علیه مواضع گروه تروریستی تکفیری «داعش» در شهرک «تل حمیس» واقع در جنوب شرقی قامشلی از توابع استان حسکه در شمال شرقی سوریه 45 تروریست داعشی کشته شدند. این درحالی است که در جریان این عملیات 150 تروریست تکفیری نیز زخمی شدند. در جریان عملیات سابق نیروی هوایی ارتش سوریه علیه مواضع داعش در استان حسکه 27 تروریست داعشی کشته شده بودند.

آغاز آموزش مخالفان سوری از بهار آینده:
«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از برنامه این کشور برای آغاز آموزش مخالفان مسلح سوریه از بهار سال آینده (1394) خبر داد. وی در رابطه با روند اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه به بهانه آموزش ارتش عراق، پیشمرگه کرد و مخالفان مسلح سوریه هم با بیان اینکه «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا برای اعزام مربی جهت آموزش مخالفان سوری، چراغ سبز داده، گفت: گروهی متشکل از کمتر از 100 نظامی آمریکایی، «طی روزهای آینده» برای ارزیابی اردوگاههای آموزشی، راهی عربستان سعودی، ترکیه و قطر میشوند.

ایجاد «ائتلاف بزرگ» برای حل بحران سوریه:
دکتر «نورای مرت» استاد علوم سیاسی دانشگاه استانبول در گفت و گو با مهر بهترین راهکاربرای حل بحران سوریه را ایجاد «یک ائتلاف بزرگ» قلمداد کرد و افزود: به نظرمیرسد که محور اتحاد سنی–غربی به خطرات جریانهای اسلامگرای افراطی که تحت عنوان جعلی«مخالفین» مطرح می شوند پی برده است. با اینحال حامیان دولت بشار اسد هم باید این حقیقت را به رسمیت بشناسند و راهی برای مصالحه بیابند و حتی مسئله انتقال قدرت و یا تقسیم قدرت را هم مد نظر داشته باشند.


انهدام خودروهای تروریستها در درعا و ادلب:
یک خودروی تروریست ها نیز در جادهای در ریف درعا منهدم شد و نیروهای ارتش سوریه در عملیات خود علیه مخفیگاههای گروههای تروریستی و تکفیری در ریف ادلب، شماری از عناصر مسلح را به هلاکت رسانده یا زخمی کردند. روستای البویطی در شرق ادلب نیز شاهد عملیات ارتش سوریه و انهدام چند مخفیگاه آنها بود. در عملیات ارتش سوریه در شهر سراقب نیز سه خودروی مجهز به تیرباز منهدم و تعدادی از عناصر مسلح کشته یا زخمی شدند. ارتش سوریه همچنین شماری از تروریست ها را در روستای کفرلاتا و کفر نجد در اطراف کوه الاربعین به هلاکت رسانده یا زخمی کرد.

به هلاکت رسیدن سرکرده النصره در حلب:
رسانه های نزدیک به جبهه «النصره» اعلام کردند که «ابوخدیجه الجولانی» در جریان عملیات هوایی ارتش سوریه به مقر این گروه تروریستی در منطقه «حریتان» در حومه حلب به هلاکت رسید. الجولانی فرمانده حملات به شهرهای شیعه نشین و تحت محاصره «نبل» و «الزهراء» در حومه حلب بود.جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه است.


تشدید حملات خمپارهای تروریستها به مناطق مسکونی سوریه: خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، منابع نظامی ارتش سوریه اعلام کردند: واحدهای نظامی ارتش و نیروهای مسلح سوریه موفق شدند مراکز تروریستها را در منطقه دوما واقع در حومه شرقی دمشق هدف قرار داده و منهدم سازند. منابع خبری از سوریه گزارش دادند که ارتش سوریه با شلیک موشک مواضع گروه موسوم به ارتش زهران علوش را به تلی از خاک تبدیل کرد. از سوی دیگر تروریستها منطقه «دارهارون» واقع در استان اللاذقیه را با گلولههای خمپاره مورد اصابت قرار دادند که بر اثر آن تعدادی دو کودک کشته و 6 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

انتهای پیام/ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار