بیانیه هیات داوران «جشنواره خاطره‌نگاری خاطرات رزمندگان مازندرانی در جنگل‌های مازندران»

بیانیه چهارمین «جشنواره خاطره‌نگاری خاطرات رزمندگان مازندرانی در جنگل‌های مازندران» در پایان مراسم در محل همایش یاد یاران در آمل قرائت شد.
کد خبر: ۳۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵ - 26January 2015

بیانیه هیات داوران «جشنواره خاطره‌نگاری خاطرات رزمندگان مازندرانی در جنگل‌های مازندران»

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از ساری، بیانیه هیئت داوران چهارمین  جشنواره خاطره نویسی رزمندگان در مقابله با ضد انقلاب در جنگل در ادامه می آید:

کشور اسلامی ایران، سرزمینی گوهرخیز است که در طول تاریخ، همواره در معرض هجوم بدخواهان بوده است و در سه قرن اخیر هر بار بعد از هرجنگی، پارههایی از پیکرهاش در دستِ دشمنان، باقی مانده، و داغ سنگین آن بر دل هر ایرانی غیرتمند، نشسته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی،دشمنان، همسو با تحمیل جنگ، بر طبل اختلافات و فتنه انگیزی های داخلی نیز کوبیده اندو غائله هایی چون کردستان، آذربایجان، خلق ترکمن، خلق عرب و جنگل های شمال را برانگیخته است تا به خیال خود، ستونهای پایداری کشور را از درون سست کنند و در این میان، مقابله با بحران غائله ی جنگل های شمال از برجستگی خاصی برخوردار است، ومؤید این برجستگی، ذکر جمیلِ امام خمینی(ره) از مقاومت مردم شهر هزار سنگر آملدر وصیت نامه ی الهی- سیاسی است.

   دشمنان  در ادامه ی دسیسه سازی وآشوب آفرینی ها، بعد از هشت سال دفاع مقدس، تلاش زیادی را آغاز کرده اند تا شعله های جنگ نرم و فتنه های مختلف را در جای جای این کشور برافروزند. بی تردید یکی از ویژگی های آشکار این نبردِ نوظهور در ادبیات سیاسی، سعی مُجدّانه در تحریف بسیاری  

از واقعیات مسلّم جامعه و سرپوش نهادن بر افتخارات و تجارب ارزنده و گرانسنگ دلاوران این مرز و بوم است؛ از این رو «جشنواره ی خاطره نگاری خاطرات دلاورمردی های رزمندگان مازندرانی در مقابله باضدانقلابیون در جنگل های مازندران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا آبان 1363» که دوره ی

چهارم خود را پشت سر می نهد، کوشیده است تا در یک هماورد ادبی و فرهنگی پیشتازانه، دشمن را در رسیدن به این مقصود شوم ناکام گذارد.

متولیان برگزاری جشنواره بر این باوراند  که نویسندگان و شاعران به عنوان افسران فرهنگی نبرد نرم، نمی بایست میدان مبارزه با دشمن را خالی کنند و با دستی توانمند و شورانگیز و در عین حال با حفظ امانت داری تاریخی، اتفاقات معجزه گون انقلاب را به نگارش درآوردند تا قصه ی مقاومت مردم در برابر گردباد دشمنی ها و بدخواهی بدخواهان، فراموش نگردد. و برجان های حقیقت جویان در طول تاریخ بدرخشند.

این جاست که آن کلام گوهرنشان مقام معظم رهبری(دام ظله)، بر جان ها خوش می نشیند: «بی تردید زبانی که میتواند پیام انقلاب را به اعماق جامعه رسوخ دهد، زبان شعر و ادبیات است».

*دبیرخانه ی جشنواره در راستای تحقق اهداف خود، از هشتم اسفند سال 1392 فعالیت خود را آغازکرد. تا مهر 1393 تعداد 364 خاطره از سوی 68 راوی به دبیرخانه رسید و آثار پس از دسته بندی، وارد چرخه ی داوری شد.

    پس از ارزیابی های کارشناسان نظامی، محتوایی و اصول نگارش ادبی، از صاحبان 22 اثر برگزیده با تقدیم جوایزی، تقدیر به عمل آید. وتعداد 80 اثر از 48 راوی انتخاب شد تا ان شاءالله تا 22 بهمن 1393 درکتابی تحت عنوان چشم بیدار جنگل چاپ ومنتشر یابد.

برخلاف رویه ی جشنواره های خاطره نگاری سال های پیش، این جشنواره بنا به اقتضائاتی، علاوه بر دریافت اثر از  راویان ، گروهی از نویسندگان وپژوهشگران جهت مراجعه به راویان  در نظر گرفته شد. ، خاطرات بعد از پیاده سازی و ویرایش اولیه، با هدف پرداخت ادبی، در اختیار بازآفرین اثر قرار گرفته است. این فرایند با عبور از گذرگاه موشکافی های دقیق کارشناسی در دو حوزه ی نظامی و ادبی، به ایستگاه آخر خود یعنی  چاپ کتاب ، رسیده است.

ان شاءالله خاطرات این مجموعه بتواند دریچه ای بر روی خوانندگان محترم از رخدادهای تلخ و شیرین جنگل های شمالی به ویژه مازندران غیور بگشاید و گوشه ای از رشادت ها و   دلاورمردی های فرزندان انقلاب اسلامی را به یادگار بگذارد.

* آن چه پراهمیت تلقی می شود، بازخوانی صحیح و دقیق محتوایی حوادث و وقایع این نبرد وتقابل  از زبان فرهیختگانی است که خود، این دوره ی پرتلاطم را از نزدیک تجربه کرده اند و با قلم خود، آن را به نگارش درآوردند و برگزاری چهارمین جشنواره ی خاطره نویسی دفاع مقدس با موضوع: «خاطرات دلاور مردی های رزمندگان مازندرانی در مقابله با ضدانقلابیون در جنگل های مازندران، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا آبان 1363؛ یادبود 135 شهیدجنگل وترور مازندران  از جمله شهیدان : محمد تقی گرائیلیافرا ، حسن (علی) اسماعیلی، رحمت الله محمدیان ایلالی، شعبان کاظمی،    محمد تورانی، محمد تقی برزگر،  جعفر نوروزیانریکنده ،  حسین (رحمان) اصفهانی هریکنده ای ، فتح الله شکری ، شمس الله فرجی الموتی،     نصرت الله تفاوت میانده و ...است که در پنجم بهمن ماه 1393 در راستای تحقق این مهم برنامه ریزی شده است.

* در پایان جای دارد از زحمات صادقانه ی مدیر کل محترم اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مازندران و رئیس ستاد جشنواره، سردار سرتیپ دوم پاسدار عبدالله ملکی-- مدیر محترم ادبیات و انتشارات و دبیر اجرایی جشنواره، جناب آقای سید محمد صادقی ،  بازآفرین محترم آثار و  همکاری کارکنان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های   دفاع مقدس استان مازندران  ،  راویان  ، پژوهشگران ، سپاه کربلا مازندران ، استانداری مازندران ، ستادحماسه اسلامی ششم بهمن آمل و تمامی نهادهای شرکت کننده در برپایی این جشنواره و چاپ مجموعه «چشم بیدار جنگل» قدردانی به عمل آورده؛ توفیقات روزافزون این عزیزان را از خداوند متعال مسألت نماییم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار