دفاع پرس از آخرین تحولات یمن گزارش می دهد/

پرواز پهپادهای جاسوسی آمریکا در آسمان یمن/ تعلیق عملیات‌ نظامی آمریکا در یمن

تظاهرات گسترده هزاران یمنی در صنعا و صعده، دعوت «القاعده یمن» برای «عملیات‌ فردی» در کشورهای غربی، تکذیب خبرخروج رئیس‌جمهور یمن از صنعا، پرواز پهپادهای جاسوسی آمریکا در آسمان این کشور، توافق انصارالله و ریاست جمهوری یمن از جمله تحولات اخیر این کشور است.
کد خبر: ۳۹۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۰ - 26January 2015

پرواز پهپادهای جاسوسی آمریکا در آسمان یمن/ تعلیق عملیات‌ نظامی آمریکا در یمن

به گزارش گره بین الملل دفاع پرس، تظاهرات گسترده هزاران یمنی در صنعا و صعده، دعوت «القاعده یمن» برای «عملیات فردی» در کشورهای غربی، تکذیب خبرخروج رئیسجمهور یمن از صنعا، پرواز پهپادهای جاسوسی آمریکا در آسمان این کشور، توافق انصارالله و ریاست جمهوری یمن برای تعدیل پیشنویس قانون اساسی، حمایت آمریکا از رئیسجمهور یمن و استعفای وی، آماده باش نیروهای آمریکایی در سواحل یمن و تعلیق عملیات نظامی آمریکا در این کشور از مهمترین تحولات یک هفته گذشته یمن است.

رئیسجمهور یمن استعفا داد: شبکه خبری العربیه، رئیس جمهوری یمن شامگاه پنجشنبه استفعانامه خود را تقدیم پارلمان یمن کرد، ولی  پارلمان این کشور با استعفای وی مخالفت کرد.

تظاهرات گسترده هزاران یمنی در صنعا و صعده: هزاران یمنی با برگزاری تظاهراتی گسترده، اقدامات توهین آمیز علیه پیامبر اسلام (ص) را محکوم کردند. برگزار کنندگان این تظاهرات در پایان با قرائت بیانیه ای تأکید کردند که مردم یمن برای پاسداری از انقلاب خود و حفظ دستاوردهای آن بار دیگر به صحنه آمدند، تا بار دیگر بر مواضع خود تأکید کرده و توهین به پیامبر اسلام (ص) را محکوم کنند. برگزار کنندگان تظاهرات در صعده خاطرنشان کردند که انقلابیون با وارد کردن ارتش به درگیریهای داخلی مخالفند، چرا که اینکار موجب انحراف ارتش از وظیفه اصلی خود در پاسداری از کشور و حاکمیت و استقلال آن می شود.


تکذیب خبر خروج رئیسجمهور یمن از صنعا:
پایگاه خبری «یمن پرس»، گزارش داد که اخبار منتشر شده درباره خروج هادی از خانهاش صحت ندارد و او به همراه اعضای خانوادهاش در منزلش در خیابان «الستین» صنعاء پایتخت یمن حضور دارد. این منابع همچنین ادعاهای مطرح شده درباره حمله نیروهای جنبش انصار الله یمن به خانه رئیس جمهور این کشور را رد کردند و اعلام کرد که هادی خروج نیروهای انصار الله از کاخ ریاست جمهوری را به عنوان پیششرطی برای هرگونه مذاکره دانسته است.

دعوت «القاعده یمن» برای «عملیات فردی» در کشورهای غربی:
پایگاه خبری «الیمن الان»، گزارش داد که «ناصر الانسی» یکی از سرکردههای القاعده از مسلمانانی [حامیان دیدگاههای تکفیری] که در غرب حضور دارند خواست بهتر است به جای بازگشت به کشورهای اسلامی دست به «جهاد فردی» بزنند چرا که این اقدام ضربه دردناک تری به غرب خواهد زد. این در حالی است که حدود یک هفته پیش القاعده در یمن مسئولیت حمله به دفتر نشریه طنز شارلی ابدو در پاریس را بر عهده گرفته بود.


موافقت منصورهادی با 4 شرط «انصارالله:
شبکه خبری «اسکای نیوز»، خبر داد که «عبد الربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن با شروط جنبش انصار الله موافقت کرد. جنبش انصارالله پیشتر اعلام کرد که رئیس جمهوری یمن عامل درگیریها و نابسامانیهای کشور است زیرا او به توافق «صلح و شراکت» عمل نمیکند و در حال دور زدن این مسئله است.

4 شرط انصار الله یمن: جنبش انصارالله، چهار موضوع را از دولت و رئیسجمهور مطالبه کرده است و اجرای آنها را شرط تمام شدن بحران ذکر کرده است:
1- اصلاح وضعیت هیأت ملی طبق قانون اساسی جدید.
2- اصلاح اشکالات وارده در ضمیمه قانون اساسی.
3- اجرای توافقنامه «صلح و مشارکت».
4- حل وضعیت امنیتی مخصوصا اوضاع مأرب.

پرواز پهپادهای جاسوسی آمریکا در آسمان یمن: طبق گزارش خبرگزاری رسمی یمن، هفت پهپاد شناسایی آمریکایی در طول روز دوشنبه و سه شنبه گذشته بر فراز آسمان صنعاء پایتخت یمن که طی یکی دو روز گذشته بار دیگر شاهد درگیری بوده به پرواز درآمده اند. این منبع یادآور شد هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از پایگاه «حزیر» در منطقهای صحرایی در عربستان پرواز کردهاند و همچنان به مأموریت جاسوسی خود بر فراز آسمان یمن ادامه میدهند.

بیانیه مداخلهجویانه شورای همکاری خلیج فارس درباره تحولات یمن: اسکای نیوز گزارش داد که وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست فوقالعاده ریاض از جنبش انصارالله یمن خواستند «نیروهای خود را از صنعا خارج کند.» وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه مداخله جویانه خود اعلام کردند که آنچه در یمن رخ داد کودتا علیه دولت قانونی این کشور است. بحرانی که امروز در یمن جریان دارد، پاسخ انصارالله در واقع به کودتای خاموش کشورهای غربی و عربی است و رئیس جمهور یمن به جای هماهنگی با گروههای مردمی چون انصارالله همچنان با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون عربستان و امارات که به دنبال تجزیه یمن هستند، همکاری دارد.


توافق انصارالله و ریاست جمهوری یمن برای تعدیل پیشنویس قانون اساسی: ریاست جمهوری یمن چهارشنبه شب با صدور بیانیهای پس از گفتوگوی نمایندگان ریاست جمهوری و انصارالله اعلام کرد که جنبش انصارالله توافق کردند که هر چه سریعتر «احمد عوض بن مبارک» رئیس دفتر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور را که چند روز گذشته توسط کمیته های مردمی ربوده شده بود، آزاد کند.جنبش انصارالله هم موافقت کرد که کمیته های مردمی را از اطراف کاخ ریاست جمهوری این کشور در صنعاء دور نگه دارد.

حمایت آمریکا از رئیسجمهور یمن: «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود گفت: دولت قانونی یمن توسط «منصور هادی» رئیسجمهور این کشور هدایت میشود. ما ارتباط خود را با وی حفظ میکنیم، او در خانهاش است.  به طور قطع شاهد یکسری نقصهایی در نهادهای یمن بودهایم و خشونتها و تنشهای گستردهای در این کشور در حال رخ دادن است و ما از نزدیک بر این تحولات نظارت داریم و طرفین را به گفتوگو دعوت میکنیم و آنها در حال گفتوگو هستند.

حضورداعش در یمن و رقابت آن با القاعده:
به گزارش المنار، یک مسئول امنیتی یمن که خواست نامش فاش نشود، خبر داد که داعش هم اکنون در سه استان جنوبی و مرکز یمن حضور دارد و رقابت بین این گروه تکفیری و القاعده در این کشور تشدید شده است. این مسئول یمنی فاش کرد که تعدادی از عناصر تکفیری  داعش در یمن مستقر شدند و به دنبال جذب نیرو برای این گروه هستند.رقابت بین داعش و القاعده برای گرفتن مواضع و بر عهده گرفتن انجام عملیات تروریستی به جایی رسید که ماه گذشته در مناطق شرقی کشور با یکدیگر درگیر شدند.

آماده باش نیروهای آمریکایی در سواحل یمن: چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در واکنش به تحولات چند روز پیش یمن از آماده باش نیروهای آمریکایی در سواحل یمن خبر داد.

تعلیق عملیات نظامی آمریکا در یمن: بر اساس روزنامه « واشنگتنپست»، به دلیل فروپاشی دولت در یمن، عملیات نظامی در آمریکا در این کشور دستکم در حال حاضر تعلیق شده است. مقامات آمریکایی میگویند در حال حاضر پهپادهای سازمان سیا و پنتاگون بر فراز مناطق جنوبی یمن که محل حضور القاعده شبهجزیره است، پرواز میکنند، اما عملیات جمعآوری اطلاعات مختل شده است.


رئیس جمهور یمن استعفایش را پس گرفت:
رسانه های یمن گزارش دادند که رئیس جمهور یمن استعفایش را پس گرفت؛ خبری که هنوز خبرگزاری رسمی این کشور آن را تائید نکرده است. این خبر در حالی منتشر میشود که هیئت رئیسه پارلمان یمن جلسه بررسی استعفای "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهور این کشور را به زمان نامعلومی به تاخیر انداخت. قرار بود این جلسه امروز دوشنبه برگزار شود. شبکه الجزیره قطر در خبری که بیشتر به خبرسازی شبیه است، ادعا کرد که منصور هادی به دلیل فشارهای داخلی و خارجی استعفای خود را پس گرفته است.

برخی از رسانهها مدعی شدهند که هادی شرط پس گرفتن استعفای خود را عقب نشینی نیروهای کمیتههای مردمی از صنعاء اعلام کرده است. بر اساس این گزارش قرار است رئیس جمهور یمن تا 180 روز آینده انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را برگزار کند. این در حالی است که خبرنگار شبکه خبری المیادین از یمن گزارش داد که خبر پس گرفتن استعفای رئیس جمهور یمن صحت ندارد.

انتهای پیام/ف

 

نظر شما
پربیننده ها