اشراق انقلاب اسلامی از نگاه استاد اصغر طاهرزاده

استاد طاهرزاده معتقد است که انقلاب اسلامی در مقابل تفکر مدرنیته قرار دارد. تفکر مدرن، تفکری است که به عهد الهی پشت کرده است و مردمان را به مادی‌گرایی و حساب‌‌‌ و کتاب‌های صرفاً دنیایی فرا می‌خواند.
کد خبر: ۳۹۳۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷ - 25January 2015

اشراق انقلاب اسلامی از نگاه استاد اصغر طاهرزاده

به گزارش سرویس فرهنگی برگزاری دفاع مقدس، از نگاه استاد طاهرزاده، انقلاب اسلامی، یک پدیدۀ معنوی است و جایگاه خاصی در عالم هستی دارد. فهم این رویکرد به طور دقیق، منوط به فهم بخشی از معارف الهی، به ویژه معرفتالنفس است. متن پیش رو سعی به ارائۀ مختصر دیدگاه استاد طاهرزاده در مورد انقلاب اسلامی دارد که توسط استاد موسوی بیان شده است. این جزوه با عنوان «جایگاه اشراقی انقلاب اسلامی» بخشی از درسگفتار «حجت الاسلام موسویان» است.

انقلاب اسلامی صرفاً یک پدیدۀ سیاسی نیست، بلکه یک پدیدۀ اشراقی است که جایگاهی در عالم هستی دارد و هرکس به هر میزان به انقلاب اسلامی نزدیک شود، به همان میزان بر معنویتش افزوده می­گردد. انقلاب اسلامی در مقابل تفکر مدرنیته قرار دارد. تفکر مدرن، تفکری است که به عهد الهی پشت کرده است و مردمان را به مادیگرایی و حساب و کتابهای صرفاً دنیایی فرامیخواند. در مقابل، تفکر انقلاب اسلامی انسان را به عهد الهی و پیروی از قوانین الهی دعوت میکند.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما بنای تمدن اسلامی را بر مبنای ملاصدرا می­دانیم. حضرت امام نیز تفکر ملاصدرا را داشتند و با این نگاه انقلاب کردند و کسانی که انتقادات زیادی به ملاصدرا می­کنند در واقع امام را نقد می­کنند. بسیاری از مباحث عمیق دینی با منظومۀ فکری ملاصدرا قابل هضم است. آشنایی با مباحث ملاصدرا باعث تغییر نوع نگاه ما به عالم هستی میشود.

استاد اصغر طاهرزاده، چهار کتاب در مورد انقلاب اسلامی دارند. این چهار کتاب عبارتند از: انقلاب اسلامی؛ تجدید عهد قدسی، جایگاه تاریخی و اشراقی انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی؛ عامل برونرفت از تمدن غرب و امام خمینی؛ عامل خودآگاهی.

از نظر وی، انقلاب اسلامی یک پدیدۀ معنوی است و هرگونه موضعگیری ما نسبت به آن، موجب قُرب یا بُعد ما نسبت به معنویت میشود. اگر جریانی در مقابل انقلاب قرار گیرد و در عین حال، ظاهراً اهل تعبد به عبادات و اذکار باشد، جایگاهی در قرب الهی ندارد و به مراتب غیبی ورود پیدا نمیکند. انقلاب اسلامی جریانی است که افراد را از تفکر غربی خارج میکند. هرچه تمدن غربی بیشتر در دل جامعۀ ما جا باز میکند، به بیبندوباری نزدیکتر میشویم. کسی که با چنین تفکری اُنس بگیرد، کمکم قدسیات برای او خرافه میشوند.

اگر بیانات امام خمینی (ره) را مرور کنیم، متوجه می­شویم که یکی از اصلی­ترین شاخص­های تفکر ایشان که در بیانات ایشان نیز مشهود است، غربستیزی و مقابله با تمدن غرب است. ایشان تمام حرفهایشان را در افق مقابله با تمدن غرب، بیان میکنند. با عینک غربی نمیتوانیم انقلاب اسلامی را بشناسیم و کسانی که در حجاب آن تفکر هستند، تا پایان با انقلاب اسلامی همراه نخواهند بود.

استاد طاهرزاده قائل است که انقلاب اسلامی دارای ذات و روحی است که عامل حفظ وحدت و بقای آن است؛ هرگاه سمی وارد جریان انقلاب میشود، آن را بیرون میاندازد. انقلاب حقیقتی است که در باطن عالم با سایر اجزای هستی در ارتباط است و صرفاً یک پدیدۀ سیاسی نیست. اصلیترین دغدغۀ ایشان در مورد انقلاب اسلامی همین ذاتداشتن انقلاب اسلامی است.

اگر نگاهی تاریخی به جریان هدایت بشریت توسط خدا داشته باشیم، متوجه می­شویم که در واقع انقلاب اسلامی ایران، حقیقتی است که در ادامۀ جریان غدیر خم قرار دارد. عدهای در طول شصت روز، غدیر را فراموش کردند، اما حقیقت غدیر، از بین نمیرود و خود را به صورتهای مختلفی نشان میدهد. شاید در مورد انقلاب اسلامی بتوان چنین تعبیر کرد که همانطور که امام زمان دوگونه غیبت دارند؛ غیبت کبری و غیبت صغری، از دوگونه ظهور نیز می­توان سخن گفت؛ ظهور صغری و ظهور کبری. ظهور صغرای امام زمان، انقلاب اسلامی است. ظهور صغری مرحلۀ آمادگی بشر برای ظهور کبراست.

بسیاری از مخالفان انقلاب، خواسته یا ناخواسته به این انقلاب لطف میکنند. انقلاب رفتنی نیست، بلکه حقیقتی است که آمده تا به قیام حضرت مهدیعلیهالسلام متصل شود.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روابط عمومی مؤسسۀ علمی- فرهنگی سدید
|
-
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
0
1
با سلام و عرض خسته نباشید؛

لطفا منبع خبر(مؤسسۀ علمی- فرهنگی سدید) را درج بفرمائید. یا از تصویر کامل جزوه استفاده بفرمائید.

با تشکر
نظر شما
پربیننده ها