تحلیلگران فلسطینی:

همگرایی دوباره حماس و ایران، منجر به بازگشت مقاومت اولیه در برابر تل آویو می‌شود

تحلیلگران فلسطینی اعلام کردند که نزدیکی دوباره تهران و حماس، ایستادگی حماس در برابر اسرائیل را به شکل اولیه خود یعنی زمانی که خارج از چهارچوب تشکیلات خودگران بود، باز خواهد گرداند.
کد خبر: ۳۸۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴ - 12January 2015

همگرایی دوباره حماس و ایران، منجر به بازگشت مقاومت اولیه در برابر تل آویو می‌شود

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، در پی تلاشهای اخیر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» برای گسترش دوباره روابط خود با ایران، تحلیلگران فلسطینی اعلام کردند نزدیکی دوباره ایران و حماس احتمالا در نهایت به کنارهگیری حماس از ریاست در غزه در مقابل ایستادن محکمتر در برابر اسرائیل مانند زمانی که خارج از چهارچوب تشکیلات خودگردان بود، خواهد شد.

بنا به گزارش وبگاه خبری «قدس» فلسطین، «حسن عبدو» تحلیلگر فلسطینی در این باره گفت: بازگشت روابط میان تهران و حماس، تصمیمی مرکزی است که حماس گرفته است. حماس در حال حاضر از محاصره و بحران در روابط منطقهای به ویژه پس از روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» رئیسجمهوری کنونی مصر در رنج است.

وی افزود: روابط حماس و ایران به وضعیت اول خود باز خواهد گشت به ویژه اینکه ایران تمایل دارد از مقاومت و حماس حمایت کند و حمایت تهران از گردانهای «القسام» شاخه نظامی حماس تاثیر بسیاری در پیشرفت آنها داشت و این گردانها نیز از تهران تشکر کردند. این تشکر فقط پیامی برای راضی کردن تهران بود. حماس از بازگشت روابطش با تهران بیشترین استفاده را به ویژه در موضوع حمایت مالی و نظامی خواهد برد.

عبدو در ادامه بعید دانست این حمایت تهران به جنگ دوباره حماس با رژیم اسرائیل منجر شود و افزود: حماس، دریافت حمایت از تهران را به عنوان شاخصی برای جنگ با اسرائیل تلقی نمیکند و این موضوع بستگی به ادامه محاصره غزه دارد.

«هانی البسوس» دیگر تحلیلگر فلسطینی در این باره گفت: روابط میان حماس و تهران هیچ زمانی قطع نشده است و حماس هیچ وقت به دنبال قطع این روابط نبوده است و امروز تلاش دارد روابط مذکور را به شکل اولیه خود بازگرداند.

وی افزود: تهران به دنبال بازگشت روابط با حماس به عنوان «نیروی دوم»ـی که در جنگ 50 روزه اخیر غزه در مقابل رژیم اسرائیل ایستاد، است  و اظهارات برخی رهبران حماس نیز از تمایل قوی آنها برای برگشتن به سمت ایران حکایت دارد.

البسوس در ادامه گفت که حماس به دنبال کنارهگیری از قدرت در مقابل بازگشت به تمرکز بر مقابله با رژیم اشغالگر و ارائه خدمات به جامعه فلسطینی در قالب سازمانهای انسانی است.

حماس و فتح در خردادماه سال جاری (93) دولت توافق ملی تشکیل دادند اما حماس همواره از بی توجهی این دولت در قبال غزه انتقاد دارد.

هیأتی از حماس در راستای تلاش برای بهبود روابط ایران و این جنبش حدود یک ماه پیش به تهران سفر کرد. همچنین خبرها حاکی از سفر نزدیک «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران است اگرچه زمان دقیق این سفر مشخص نیست.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار