توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی

خاطرات آخرین سفیر آمریکا در ایران منتشر شد

مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای رسالت خویش درباره تدوین تاریخ انقلاب اسلامی کتاب «مأموریت در ایران» خاطرات سولیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران ترجمه ابراهیم مشفقی‌فر را منتشر کرد.
کد خبر: ۳۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵ - 14December 2014

خاطرات آخرین سفیر آمریکا در ایران منتشر شد

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، در میان منابع مطالعاتی و تحقیقاتی انقلاب اسلامی ایران، کتب خاطرات که توسط بازیگران و ناظران این واقعهی مهم تاریخ معاصر ایران نوشته شده اهمیت ویژهای دارند. خوشبختانه چنین آثاری هم توسط ایرانیان بازیگر نقش در انقلاب، اعم از وابستگان به حکومت پهلوی و مخالفان آن و هم توسط خارجیهای صاحبنقش در اتفاقات انقلاب انتشار یافته است.

این آثار زوایای پنهان تاریخ ایران عصر پهلوی دوم به ویژه واپسین سالهای آن را تا حدود زیادی روشن کرده است. یکی از این آثار ارزشمند کتاب «مأموریت در ایران» است. این کتاب با توجه به ویژگیها، موقعیت و نقش نویسنده آن در تحولات انقلاب ایران و نوع اطلاعات موجود در کتاب از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین نویسنده نگاه تحلیلی و گاه انتقادی به برخی مسائل این دوره به ویژه برنامههای اقتصادی و فرهنگی حکومت پهلوی دوم دارد. با وجود نقاط قوت کتاب، ضعفها و آسیبهای آن نیز قابل انکار نیست که برخی از آنها آسیبهایی است که به طور عام بر خاطره­نویسی عارض است و این کتاب نیز از آن مصون نیست.

خاطرات سولیوان، هرچند برخی ضعفها و کاستیهایی دارد که مترجم به برخی از آنها در پیشگفتار اشاره کرده است، ولی تا حدودی پشت پرده سیاست آمریکا در ایران را به نمایش میگذارد و ضمن بیان شیوه تعاملات فیمابین دو کشور، آخرین تلاشهای دولت آمریکا و ناکامی آن را در جلوگیری از فروپاشی رژیم پهلوی بازگو میکند.

پست سفارت آمریکا در تهران از آذر ماه 1354 مصادف با دسامبر 1976 که ریچارد هلمز از سمت سفارت آمریکا در ایران استعفا کرده، خالی مانده بود و به همین جهت دولت کارتر عجله داشت سفیر جدیدی جایگزین شود. سولیوان در این هنگام فرصت نداشت که از تعطیلی و استراحت قبل از عزیمت به این مأموریت استفاده کند. وی روز 20 فروردین 1356 خورشیدی به عنوان سفیر آمریکا در ایران تعیین شد و در روز 18 خرداد در شرایطی که محمدرضا پهلوی در سرمایهگذاری مالی خود برای کمک به پیروزی مجدد جمهوریخواهان آمریکا شکست خورده بود، وارد تهران شد و در 24 خرداد 1356به عنوان سفیر جدید آمریکا در تهران، استوارنامه خود را به شاه تقدیم کرد.

وی هنگام ورود به تهران 56 ساله بود. در این موقع سفارت آمریکا در تهران فعالیت وسیع و پردامنهای داشت. تعداد کارکنان سفارت به اضافه مأمورینی که در قسمت نظامی کار میکردند بالغ بر دو هزار نفر بود که با اعضای خانوادههایشان به پنج هزار نفر میرسیدند. هنگام ورود سولیوان به تهران بیش از 35 هزار آمریکایی در ایران سرگرم کار بودند.

«مأموریت در ایران» در شمارگان 1000 نسخه و 316 صفحه در قطع وزیری و به قیمت 100.000 ریال روانه بازار نشر شده است. علاقمندان جهت تهیه این کتاب میتوانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب، خیابان 12فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند و یا با شماره تلفنهای 66953607 و 66961536 تماس بگیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار