یاداشت/عبدالباری عطوان

کاش عربستان از سلاح نفت برای فلسطین هم استفاده می‌کرد

روزنامه‌نگار سرشناس عرب در تحلیلی در مورد جنگ نفتی عربستان علیه ایران و روسیه به مقامات سعودی درباره انتقام احتمالی تهران و مسکو هشدار داد و نوشت: کاش عربستان از سلاح نفت برای دفاع از فلسطین هم استفاده می‌کرد.
کد خبر: ۳۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴ - 29November 2014

کاش عربستان از سلاح نفت برای فلسطین هم استفاده می‌کرد

 به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، عبدالباری عطوان نویسنده سرشناس عرب در تحلیلی در روزنامه رای الیوم با اشاره به جنگ نفتی عربستان با ایران و روسیه تاکید کرد که ماجراجویی ریاض برای کاستن از قیمت نفت و افزایش سطح تولید دارای اهداف سیاسی است.

عطوان با اشاره به استدلال علی النعیمی وزیر نفت عربستان که در نشست دو روز قبل اوپک مدعی شده بود هدف از این کاهش قیمت غیر اقتصادی کردن تولید نفت امریکا از ماسههاست، تصریح کرد: اما در وهله اول کشورهای روسیه، ایران و عراق، الجزائر ونزوئلا از این کاهش قیمت متضرر می شوند.

این نویسنده در ادامه با رد استدلال مقامات ریاض تصریح میکند که هدف از کاهش قیمتها با هماهنگی آمریکا به زانو درآوردن روسیه به دلیل دخالت در اوکراین و ایران بخاطر حمایت از نظام سوریه، حق قانونیاش برای غنی سازی اورانیوم و رد کردن پیشنهاد برای عقب نشینی در مذاکرات وین بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت از 120 دلار به 70 دلار شرایط اقتصادی سختی را برای ایران و روسیه رقم خواهد زد، میافزاید: عربستان از اسلحه نفت برای مقابله با اتحاد شوروی در سال 1988 هم بهره برد و همچنین به دولت صدام حسین هم فشار آورد که سرانجام به ماجرای کویت ختم شد.

عطوان با اشاره به اینکه این اقدام عربستان علیه کشورهایی چون ایران و روسیه برای ریاض نتایجی هم خواهد داشت تصریح کرد که شوروی در پایان دهه 80 کشوری بود که در استانه زوال قرار داشت و فردی ضعیف چون میخائیل گورباچف و پس از آن بوریس یلتسین بر آن حکومت میکرد اما اکنون روسیه درحال اوج گرفتن است و عدم دیدار کردن ولادیمیر پوتین با سعود الفیصل در مسکو حاکی از تنش در روابط میان عربستان سعودی و روسیه است که ممکن است به مرحله خطرناکی رسیده باشد.

همچنین این روزنامه نگار با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت برای خود عربستان هم میتواند منجر به کسری بودجه شود و آثار منفی زیادی برای اقتصادی این کشور دربر دارد، می نویسد: تصمیم عربستان در کاهش قیمت نفت در دهه 80 میلادی زمینه سرنگونی صدام را فراهم کرد و همچنین اشغال کویت و ویران شدن هر دو کشور که مورد نظر آمریکا بود. نتیجه اعتماد عربستان سعودی در آن زمان به آمریکا نتیجه عکس داد، عراق پس از صدام به دشمن عربستان بدل شد، امروز خطرات زیادی وحدت ملی و سرزمینی عربستان سعودی را تهدید میکند.

وی میافزاید: کسی نمیداند که ایران و روسیه چطور به طرح عربستان پاسخ خواهند داد و فقط زمان برای مشاهده این پاسخ باقی است که آیا شرایط به سود به پیش میرود.

عبدالباری عطوان تاکید میکند که طرفداران دولت ریاض براین باورند که در مقابل ایران و برای دفاع از منافعشان راهی غیر از باقی نبوده است ولی هرچند این بحث تا حدی درست است اما عربستان در مقابل پاسخهای احتمالی داخلی و خارجی و انتقام ایران و روسیه بی دفاع است.

وی در پایان با اشاره به اینکه عربستان کاش از سلاح نفت برای دفاع از حقوق و مردم فلسطین و قدس اشغالی هم علیه آمریکا و نه برای حمایت از آن استفاده میکرد تاکید میکند که ما بارها برای این هدف فریاد زدهایم ولی کسی صدای ما را نشنید اما همچنان فریاد میزنیم چرا که ما راه دیگری جز فریاد زدن تا پاره شدن حنجره خود نداریم.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار