دفاع پرس گزارش می دهد/

اعتراضات گسترده اخوانی ها بر سکولار شدن دولت السیسی/ انتفاضه جوان مسلمان مصر سرکوب شد

گروه جبهه سلفی مصر و اخوان المسلمین از حامیان خود و دیگر معترضان به دولت فعلی مصر، خواسته‌اند تا در روز جمعه 28 نوامبر (7 آذر) به خیابان‌ها بیایند و با سکولار شدن دولت و ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی مقابله کنند.
کد خبر: ۳۴۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴ - 29November 2014

اعتراضات گسترده اخوانی ها بر سکولار شدن دولت السیسی/ انتفاضه جوان مسلمان مصر سرکوب شد

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، گروه اخوان المسلمین مهمترین گروه دینی سیاسی مصر محسوب می شود که همواره به دنبال تحقق حکومت دینی است.نمایندگان احزاب آزادی و عدالت مصر بر رفتارهای ضد دینی حکومت السیسی که به کودتاچیان معروف هستند اعتراضات گسترده ای دارند و هدف خود را از این جهت مقدس و ارزش مدار می دانند.

گروه جبهه سلفی مصر و اخوان المسلمین از حامیان خود و دیگر معترضان به دولت فعلی مصر، خواستهاند تا در روز جمعه 28 نوامبر (7 آذر) به خیابانها بیایند و با سکولار شدن دولت و ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی مقابله کنند و بر هویت اسلامی مصر پافشاری کنند.

مبارزه با بی احترامی به مقدسات اسلامی

جماعت اخوان المسلمین، جبهه سلفی و شماری از جریانهای اسلامگرا در مصر مردم را به تظاهرات میلیونی دیروز جمعه با عنوان «انتفاضه جوان مسلمان» دعوت کردند.

از مقاصد برگزاری تظاهرات 28 نوامبر سرنگونی کودتای نظامی در مصر و تحقق اهداف انقلاب ژانویه اعلام شده بود.

جماعت اخوان المسلمین هم در بیانیهای هدف اصلی از تظاهرات را بازیابی هویت اسلامی مصر توصیف کرد.

«معاذ جلال»، عضو کمیته جوانان در حزب آزادی و عدالت مصر نیز گفت: شیوخ حکومتی مصر در راستای منافع نظام کودتاچیان به اسلام خدشه وارد میکنند و در راس این شیوخ، «علی جمعه» و «مظهر شاهین» هستند که اخیرا درخواست دادهاند با صدور فتوایی اجازه پایمال شدن نسخههای قرآن کریم در تظاهرات امروز داده شود و این حد و اندازه بیشرمی و کراهت آنها نسبت به دین اسلام را نشان میدهد..

محمود جمال»، یکی از رهبران جوان جماعت اخوان المسلمین در قاهره گفت: ما در نظام کنونی مصر شاهد جنگی نظاممند علیه دین مبین اسلام هستیم و در تظاهرات قرآن کریم را با دستان خود بالا میبریم.

جمال با هشدار درباره احتمال حمله نیروهای امنیتی به معترضان با هدف سرکوب تظاهرات گفت:ما انقلاب اسلامی مسالمتآمیزی میخواهیم و خشونتطلب نیستیم زیرا دست بردن به سلاح همه چیز را نابود می کند اما اگر به صورت صلح آمیز به اهداف خود نرسیدم انقلابیون مسلمان پاسخی شدید به نظام حاکم بر مصر خواهند داد.

طرفداران مرسی در کنار تظاهرکنندگان

آن دسته از مردم مصر که به برکناری اولین رئیسجمهور منتخب تاریخ این کشور محمد مرسی توسط ارتش و جایگزین شدن ژنرال عبدالفتاح السیسی بر مسند ریاستجمهوری اعتراض دارند، روز جمعه در کنار طرفداران حزب اخوانالمسلمین به خیابانها آمدند.

برخود نظامی با معترضان

سرویسهای امنیتی مصر هم به همین منظور تدابیر امنیتی شدیدی را در ورودیها و خروجیهای قاهره وضع کردند و نیروهای امنیتی شامل ارتش، صاعقه و نیروهای واکنش سریع را برای تامین تاسیسات حیاتی بکارگرفته شدند.

با توجه به پیشبینی بروز درگیری یا تلاشهایی برای یورش معترضان به تاسیسات، میدان التحریر قاهره و حتی ساختمانهای وزارتخانههای مصر نیز با حصارهای بتنی مانع گذاری شدند.

« وبگاه شبکه اخبار مصر» گزارش داد، نیروهای ارتش مصر روز جمعه، 13 جنگافزار نظامی را در خیابان «الطیران» و 5 جنگ افزار دیگر را در «النصر» مستقر کردند.

بنا بر این گزارش، نیروهای واکنش سریع وابسته به پلیس در برابر در ورودی اصلی مسجد «رابعه العدویه» مستقر شدهاند.

نیروهای ارتش در محوطه همه خیابانهای جانبی که در اطراف میدان رابعه العدویه قرار دارد، موانع فلزی ایجاد کرده اند تا در صورت لزوم آن را ببندند.

وزارت کشور مصر میگوید که در میدان رویارویی نیروهای امنیتی و معترضان طرفدار اخوانالمسلمین، از صبح امروز تاکنون 145 نفر بازداشت و 8 بمب خنثی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت مصر هم به خبرنگار روزنامه الاهرام گفته که در رویارویی پلیس و معترضان در «منطقه المطاریه» شرق قاهره، یک مرد از میان تظاهرکنندگان کشته شده است.

پس از انتشار این خبر، نیروهای ویژه برای کنترل اوضاع به محل اعزام شدند که با ورود این یگان و تشدید درگیریها، دو معترض دیگر هم کشته شدند. تاکنون 20 نفر هم در انی محله ناآرام زخمی شدهاند.

نخست وزیر مصر هم اعلام کرد که اوضاع تحت کنترل است و شبکه تلویزیونی الجزیره درحال شایعه پراکنی است.

همچنین منابع رسانهای لحظاتی قبل خبر دادند که یک انفجار در میدان عبدالمنعم ریاض در مرکز شهر قاهره روی داده است که تاکنون زخمی شدن یک پلیس تأیید شده است.

از سوی دیگر سی بی سی خبر داد که یک افسر پلیس مصر در تیراندازی افراد ناشناس از بالای یک ساختمان به شدت مجروح شد.

انتهای پیام
 

نظر شما
پربیننده ها