معرفی کتاب لبیک یا حسین

لبیک یا حسین یعنی...

در میان گفتارهای حسینی سید حسن نصرالله، از همه مشهور تر و حماسی ‌تر سخنرانی او در راهپیمایی کفن پوشان «مسیرة الاکفان» است که به عبارت «لبیک یا حسین» شناخته می ‌شود. همه او را در حالی که خود نیز کفن پوشیده بود و با حالتی حماسی و به یاد ماندنی شعار «لبیک یا حسین» را معنا می ‌کرد به خاطر دارند
کد خبر: ۳۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳ - 27November 2014

لبیک یا حسین یعنی...

سید مجتبی مومنی-گروه کتاب خبرگزاری دفاع مقدس؛ ماجرای عاشورا که از همان محرم سال 61 که با غربت تاریخی شروع شد، همیشه منبع جوشش خون برای رسیدن به حق از مسیر درست خود بوده است. این منبع در آخر الزمان ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد و به پشتوانه ای اصیل برای امت های تحت ستم و ظلم تبدیل شد. حزب الله لبنان یکی از همین مواردی است که به پشتوانه جریان عاشورا اقدامات بسیار قابل توجهی داشته است. بدیهی است رهبران این مجموعه باید چنین خط مشی را سر لوحه خود قرار می دادند.

کتاب لبیک یا حسین مجموعه سخنرانی های سیدحسن نصر الله دبیرکل حزب الله، به مناسبت محرم و روز عاشوراست. این کتاب با مقدمه حجت الاسلام محمدرضا زائری، مسئول مجموعه فرهنگی سرچشمه آغاز می شود. در این مقدمه با اشاره به تاریخچه حزب الله و اثرگذاری های متفاومت و متنوع آن در لبنان و در دیگر نقاط خاورمیانه و نقش رهبران آن به خصوص سید حسن نصر الله ادامه پیدا می کند.

این مجموعه کتاب شامل پانزده سخنرانی از سیدحسن نصر الله است. به گفته مترجم این اثر از روی فیلم های پخش شده از شبکه های ماهواره ای ترجمه شده است و در حد امکان دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است. توضیحات مکمل که به هر دلیل، اعم از ترجمه لهجه محلی لبنانی و یا اصطلاحات سیاسی است در پا نوشت ها و کروشه (به صورت مجزا از متن اصلی) آمده است. این سخنرانی ها در ایام مرتبط با عاشورا و حماسه عاشورا ایراد شده است. بازه زمانی ایراد این سخنرانی ها در چهار دهه محرن و از سال 1432 تا سال 1435 است. در این بین سه سخنرانی روز و شب اربعین که مربوط به همین سال ها هست به این مجموعه اضافه شده است.

انتشارات خیمه به عنوان ناشر تخصصی در حوزه عاشورا و مناسک آیینی از چند سال قبل به جهت اهمیت این موضوع و صحبت های سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان بنا داشت که بخشی از گفتارهای ایشان را به فارسی منتشر و ترجمه کند. سیدحسن نصرالله به عنوان میراث دار سادات دارای جایگاه خاصی در لبنان است. برخی از همایش های میلیونی حزب الله که حتی وی از پشت امواج صوتی و تصویری با مردم سخت می گوید میزان شور و شعف مردم و ابراز محبت شان به وی مثال زدنی است. موضوعاتی که در این سخنرانی ها ارائه شده است، موضوعات متنوع و بعضا جالبی است. از وضعیت مبارزه و لبنان گرفته تا ضرورت همکاری با سوریه در نبرد با دشمنانش گرفته تا تبین رابطه با ایران و حساسیت های آن.

یکی از مواردی که در مورد صحبت ها و سخنرانی های دبیرکل حزب الله در این مجموعه می توان به آن اشاره کرد، جامع بودن است. صحبت های همه جانبه ای که در زندگی امروز کاربرد دارد و برگرفته از زندگی اهل بیت به عنوان الگو قابل توجه است. شاید بشود گفت که این سخنرانی ها وجه دیگری از چهره و شخصیت دبیرکل با اخلاص حزب الله لبنان را آشکار می کند.

در مورد اسم کتاب هم که به عنوان «لبیک یا حسین» مزین شده در این کتاب آمده «در میان گفتارهای حسینی سید حسن نصرالله، از همه مشهور تر و حماسی تر سخنرانی او در راهپیمایی کفن پوشان «مسیرة الاکفان» است که به عبارت «لبیک یا حسین» شناخته می شود و همه او را در حالی که خود نیز کفن پوشیده بود و با حالتی حماسی و به یاد ماندنی شعار «لبیک یا حسین» را معنا می کرد به خاطر دارند. آشکار است که حس و حال بی نظیر و تکرار ناشدنی آن سخنرانی و فضای روانی و احساسی آن محیط را در قالب عبارات و کلمات نمی توان بیان کرد...»

بخش انتهایی این کتاب تصاویری است که نشان دهنده سیدحسن در حال سخنرانی هایی است که ترجمه آن در این کتاب آمده است. گفتنی است کتاب لبیک یاحسین در اواسط آبان ماه امسال، توسط انتشارات خیمه در بیش از 320 صفحه منتشر و در مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه رونمایی شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار