گزارش بازدید خبرنگاران از مرکز آموزش شهدای وظیفه نداجا

از ادای احترام به شهید "حمید قهرمانی" تا بازدید از مرکز شبیه‌ساز نجوم و جهت‌یابی

به مناسبت روز نیروی دریایی، مرکز آموزش شهدای وظیفه نیروی دریایی(سیرجان) میزبان خبرنگاران عرصه دفاع مقدس کرمان بود.
کد خبر: ۳۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲ - 27November 2014

از ادای احترام به شهید

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از کرمان، هفتم آذر 59، دشمن با تمام قوا از هوا و دریا در صدد بازپسگیری پایانههای نفتی «البکر» و «الامیه» برآمد که روز قبل توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به تسخیر در آمده بود؛ اما در یک مصاف نابرابر، ناوچه «پیکان» به تنهایی توانست تعداد دیگری از کشتیها و هواپیماهای عراقی را از صحنه عملیات خارج کند.
 
سرانجام پس از ساعتها نبرد بیامان، هنگام ظهر 7 آذر 1359، در حالیکه دلاورمردان این ناوچه، آخرین گلولههای خود را به سوی دشمن نشانه میرفتند، ناوچه پیکان مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع و فداکار خود در زیر آبهای گرم خلیجفارس، جای گرفت.
 
با اینحال نتیجه این مصاف و این رشادتها، انهدام بزرگترین پایانه صدور نفت منطقه و از کار انداختن بیش از 50 درصد از توان رزمی نیروی دریایی عراق بود. این نبرد آنچنان در روحیه دشمن بعثی اثر گذاشت که تا پایان جنگ حرکت چندان مهمی در دریا از آنها مشاهده نشد.
 
به مناسبت رشادتها و دلاورمردیهای نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای کشور و بویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آبهای خلیجفارس در دوران جنگ تحمیلی، با تأیید امام، هفتم آذر، روز نیروی دریایی ارتش نام گرفت تا همه ساله حماسه باشکوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر دریایی گرامی داشته شود.
 
به همین بهانه مرکز آموزش شهدای وظیفه نداجا(سیرجان) به عنوان مجهزترین مرکز آموزش در استان کرمان اردوی یکروزهای برای بازدید خبرنگاران فعال در حوزه دفاع مقدس کرمان از این مرکز ترتیب داد.
 
مرکز شهدای وظیفه نداجا به دلیل قدمت و جایگاه ویژهای که دارد؛ به عنوان کانون ثبات و امنیت و یکی از مصادیق اقتدار ایران اسلامی مطرح است.
 
مرکزی که به گفته فرمانده آن ناخدا "مجید توسلی" نیروهای وظیفه هنگام ترخیص از آن؛ نیروهای توانمند؛ موثر و متعهدی خواهند بود.
 
میعادگاه حرکت؛ بارگاه مطهر شهدای گمنام موزه دفاع مقدس کرمان

در فروردین 93 در سفر خبرنگاران کرمان به خلیج فارس و گرامیداشت شهدای نیروی دریایی وعده این سفر داده شد، که دیروز(پنجم آذر ماه) محقق شد.
 
نثار فاتحه بر قبور مطهر شهدا و سپس سوار شدن در اتوبوسی که از یک ساعت قبل آمادهی انجام ماموریت بود؛ مقدمه این سفر شد.
 
پس از طی مسافت 180کیلومتری کرمان-سیرجان؛ باز هم مثل سفر قبل  با استقبال گرم و صمیمانه ناخدا یکم ستاد مجید توسلی فرمانده مرکز آموزش شهدای وظیفه نداجا و حجت الاسلام محمدمهدی احمد آبادی نماینده ولی فقیه در مرکز و تعدادی از پرسنل نداجا روبرو شدیم.
 
یادی از شهید حمید قهرمانی که خلبان آمریکایی او را الگوی خود خواند

ابتدا برای رفع خستگی و صرف چای به سالن کنفرانس رفتیم و ناخدا یکم توسلی با گشادهرویی ضمن خیر مقدم؛ به بیان گوشهای از رشادتها و دلاورمردیهای رزمندگان نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: شهدایی نظیر ناواستوار توپخانه شهید حمید قهرمانی از خطه کرمان شخصیتی است که در خاطرات خلبان ناو حمله کننده آمریکایی از وی به عنوان شجاعترین ملوان نیروی دریایی جهان یاد شده است.
 
وی افزود: "قهرمانی"؛ در شرایطی به شهادت رسید که ناوشکن سهند در حال غرق شدن بود، اما شهید قهرمانی از شهدای کرمان با شجاعت تا آخرین لحظه تیراندازی به هواپیمای دشمن را رها نکرد و درهمین حین نیز به شهادت رسید.
 
تجدید بیعت با شهید گمنامی که مایه برکت پایگاه است

در اولین گام؛ برای ادای احترام به مقام والای شهدا؛  به کنار مزار شهید گمنامی رفتیم که پیکر پاکش در مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان به خاک سپرده شده و یادمان زیبایی برای این شهید گرانقدر در ورودی مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان احداث شده است.
 
ناخدا یکم ستاد مجید توسلی فرمانده مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان در مورد شهید گمنام مدفون در این مجموعه بیان داشت: این شهید گمنام در سن ۲۴ سالگی در منطقه عملیاتی خرمشهر و در عملیات بیتالمقدس به شهادت رسیده است.
 
وی عنوان کرد: این شهید گمنام در دوم مهر ماه سال ۹۰ مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) با پیگیریهایی که انجام شد، مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان را با حضور خود متبرک نمود.
 
توسلی تصریح کرد: از زمانی که این شهید گمنام در مرکز آموزشی نیروی دریایی سیرجان دفن شده، خیر و برکت به این مجموعه سرازیر شده است و ما این خیر و برکت را به خوبی مشاهده میکنیم.
 
عبور از موانع با ندای یا حسین(ع)

میدان صبحگاه مقصد بعدی بازدید خبرنگاران است که آموزشهای میدانی در آنجا انجام میشود. فرمانده با صدای بلند می گوید بشمار ۱٫۲٫۳ و ناویها اسلحه به دست در حال آموزش یکصدا و با غرش تمام پاسخ میدهند "احد."
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار