گزارش دفاع پرس از نظرات کارشناسان در رابطه با مذاکرات وین

نگرانی غرب از برنامه هسته‌ای ایران ساختگی است/ نرسیدن به توافق از دست دادن یک فرصت تاریخی

توافق خوب بهترین راه‌حل برای مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 از دید کارشناسان و نمایندگان مذاکره کننده در وین است. لذا پس از چندین دور نشست میان طرف‌های مذاکره کننده هنوز کشمکش‌هایی برای رسیدن به این توافق خوب وجود دارد.
کد خبر: ۳۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹ - 22November 2014

نگرانی غرب از برنامه هسته‌ای ایران ساختگی است/ نرسیدن به توافق از دست دادن یک فرصت تاریخی

در حالی که بیش از سه روز از آغاز مذاکرات هستهای ایران و 5+1میگذرد ولی از توافق میان آنها خبری نیست با این حال کارشناسان و نمایندگان مذاکره کننده تمایل زیادی برای یک توافق خوب دارند براین اساس دفاع پرس گزارشی از کارشناسان کشورهای غربی در ارتباط با نشست هستهای ایران و 5+1 جمع آوری کرده است که به شرح ذیل است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه "ریابکوف" در واکنش به لغو سفر جان کری به پاریس گفت: من معتقدم که حضور وزرای خارجه در وین نشان دهنده احتمال رسیدن به موفقیت است.

وی با اشاره به مذاکرات هستهای ایران و گروه 1+5 گفت: شرکت کنندگان در مذاکرات هستهای نباید حتی یک ساعت را از دست بدهند چون تلاشهای آنها ممکن است به موفقیت منجر شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به لغو سفر جان کری به پاریس گفت: من معتقدم که حضور وزرای امور خارجه در اینجا حاوی این پیام است که این تلاشها ممکن است به موفقیت بیانجامد.

وی تاکید کرد که دستیابی به راه حل نیازمند حرکت هر دو طرف مذاکره کننده به سمت یکدیگر است و بدون پیمودن این راه توافقی حاصل نخواهد شد.

ریابکوف افزود: اگر یک نفر انتظار داشته باشد که تنها طرف مقابل تصیمی اتخاذ کند و خواستههایش را تامین کند این یک سازش و یا توافق نخواهد بود و تنها تسلیم شدن است.

وی در ادامه بار دیگر سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را محتمل و آن را منوط به پیشرفت مذاکرات هستهای دانست و گفت: به طور قطع لاوروف در حال بررسی چنین احتمالی است و احتمال حضور وی در حال افزایش است و تقریبا محتمل است.

انگلیس خواهان لغو جزئی تحریمهای ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس "آلن ایر" گفت: ما خواهان لغو جزئی تحریمها علیه ایران هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در گفتوگو با شبکه المیادین بیان کرد: ما خواهان لغو جزیی تحریمها علیه ایران هستیم نه لغو کامل آن.

در حال حاضر مذاکرات 1+5 و ایران برای رسیدن به توافق جامع هستهای به صورت دو جانبه و سهجانبه از سه شنبه گذشته تا کنون در وین در حال برگزاری است و مقامات ایران همواره بر لغو کامل تحریمها تاکید کردهاند.

نرسیدن به توافق از دست دادن یک فرصت تاریخی

خبرگزاری ریانووستی، کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل در بیانیهای با اشاره به مذاکرات هستهای ایران و گروه 1+5 گفت: این کشورها توانستهاند بر سر مسائلی که غیر قابل حل به نظر میآمد به پیشرفتهای قابل توجهی دست پیدا کنند و اکنون پس از این کار بسیار سخت اگر نتوانند آخرین گام سخت را پیموده و به نتیجه مثبت دست پیدا کنند یک فرصت تاریخی را از دست میدهند.

دبیر کل سابق سازمان ملل در حالی این اظهارات را بیان کرده است که مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 از روز سهشنبه 18 نوامبر آخرین دور رایزنیهای هستهای خود را با هدف دستیابی به یک توافق جامع تا پایان ضربالاجل 24 نوامبر در وین پایتخت اتریش آغاز کردند.

همچنین رئیس جمهور سابق فنلاند نیز گفت: یک توافق هستهای اولین گام در مسیر یافتن راه حلهایی برای حل مشکلات خاورمیانه است.

نگرانی غرب از برنامه هستهای ایران ساختگی است

شبکه تلویزیونی راشاتودی، هانس بلیکس گفت: من برخی وقتها فکر میکنم مسئله تسلیحات کشتار جمعی مسئلهای ساختگی است. ما درباره عراق دیدیم که چگونه دولت بوش دائما میگفت که مشکل بزرگ تسلیحات هستهای عراق است در حالی که هیچ سلاح اتمی وجود نداشت. در واقع آنها این مسئله را ساخته بودند تا عدهای را علیه رژیم عراق پشت خود بسیج کنند. در اینجا نیز ما دوباره شاهدیم که از احتمال اینکه ایران بخواهد سلاح اتمی بسازد صحبت میشود. شاید هدف اصلی پشت این قضیه مسئله هستهای نباشد و هدف جلوگیری از قویتر شدن ایران از نظر اقتصادی باشد.

بلیکس در گفتوگو با این شبکه در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دستیابی به توافق جامع هستهای پیش از ضربالاجل بیست و چهارم نوامبر وجود دارد، گفت: من بسیار امیدوارم که آنها بتوانند به توافقی دست یابند که مسئله هستهای ایران را حل کند. به نظر من تاکنون مشکلات اساسی حل شده است. اما به نظر من در طول سالها و با طرح اقدام که سال گذشته اتخاذ شد، آنها تمام این مسیر را پا به پای هم آمدهاند. به ویژه اینکه آنها قبول کردهاند ایران حق دارد برنامه هستهای برای تولید انرژی داشته باشد. در واقع آنها قبول کرده اند که ایران نفت خود را بفروشد و برای تولید برق از انرژی هستهای استفاده کند و این همان کاری است که ابوظبی انجام میدهد و به همین علت دارد نیروگاه هسته ای میسازد و اکنون با توافق بزرگ ایران با روسیه برای احداث نیروگاههای هستهای بیشتر در بوشهر و تحویل سوخت از جانب روسیه برای این نیروگاهها، عنصر جدیدی وارد صحنه شده است و این عنصر به نظر من مثبت و مطلوب است.

بنابراین ایرانیها هم میگویند ما نمیتوانیم روی هیچ کسی حساب کنیم و به کسی وابسته باشیم، مجبوریم این صنعت و سوخت را خودمان تولید کنیم. آنها افتخار میکنند که در انجام این کار موفق بودهاند. در هر حال ایرانیها بسیار افتخار می کنند که این دستاوردها را داشتهاند و آن را بخشی از غرور ملی خود میدانند و بعید است به آسانی از این برنامه عقب نشینی کنند. آنها نمیخواهند غرور خود را زیر پا بگذارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها