روایت زندگی شهید محمدحسین فهمیده

رهبر سیزده ساله/ محاصره شدن در بین پنج تانک عراقی

محمدحسین دوستش را که زخمی شده بود به پشت خط رساند و دوباره به سنگر بازگشت. در این هنگام نارنجک به دور کمر خود بست و در حالی که پنج تانک سنگر را محاصره کرده بود از ناحیه پا زخمی شد، سینه خیز خود را به یکی از تانک‌ها رساند و آن را منفجر کرد و خود به شهادت رسید.
کد خبر: ۳۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸ - 30October 2014

رهبر سیزده ساله/ محاصره شدن در بین پنج تانک عراقی

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، نوجوانان و جوانان بسیاری در دفاع از خاک ایران اسلامی در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به شهادت رسیدند. انسانهایی که دلاورانه به نبرد با رژیم بعثی عراق رفتند و قهرمانانه از موطن خویش پاسداری کردند. محمد حسین فهمیده یکی از 36 هزار دانش آموز شهید این سرزمین است که دلاورانه به پیکار با دشمنان این مرزو بوم شتافت.

او در یکم اردیبهشت 1346 هجری خورشیدی در شهر قم چشم به جهان گشود. دورهی ابتدایی و راهنمایی را تا کلاس دوم در این شهر به پایان رساند.

حسین فهمیده در اوج تظاهرات مردمی علیه حکومت استبدادی محمدرضا پهلوی در 1357 هجری خورشیدی، در حالی که نوجوانی 11 ساله بود، اعلامیههای امام خمینی را در میان مردم پخش میکرد.

محمد حسین فهمیده در دوازدهم بهمن 1357 هجری خورشیدی با شور و علاقهی فراوان به دیدار امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی رفت و از وجود ایشان بهرههای فراوانی برد. وی یک سال بعد به همراه خانواده راهی شهر کرج شد و سال سوم راهنمایی را در مدرسهی آن شهر ثبت نام کرد.

هنگامی که سازمان بسیج در 1358 هجری خورشیدی به فرمان امام خمینی تشکیل شد، او به همراه بسیاری از نوجوانان و جوانان به این سازمان مردمی پیوست.

او در جریان ناآرامیهای غرب کشور به ویژه کردستان، به آنجا رفت اما به دلیل سن کم از حضور او در این منطقه جلوگیری شد و او را به شهر خویش بازگرداندند.

نیروهای رژیم بعث عراق به خاک ایران در سی و یکم شهریور 1359 هجری خورشیدی تجاوز کردند، او همچون نوجوانان و جوانان غیور ایرانی در نخستین روزهای جنگ تحمیلی به جبهه های نبرد حق علیه باطل رفت و پس از مدتی حضور در جبهه، زخمی و در بیمارستان ماهشهر بستری شد و پس از بهبودی نسبی، دوباره به جبهه بازگشت.

محمد حسین فهمیده به همراه دوستش محمدرضا شمس در هشتم آبان 1359 هجری خورشیدی در یک سنگر قرار داشتند که نیروهای عراقی آنها را محاصره کردند. وی دوستش را که زخمی شده بود به پشت خط رساند و دوباره به سنگر بازگشت. در این هنگام نارنجک به دور کمر خود بست و در حالی که پنج تانک سنگر را محاصره کرده بود از ناحیه پا زخمی شد، سینه خیز خود را به یکی از تانکها رساند و آن را منفجر کرد و خود به شهادت رسید.

این اقدام حسین فهمیده مانع از عبور تانکهای دیگر شد تا آن که پس از مدتی نیروهای کمکی از راه رسیدند و آن منطقه را از وجود دشمن پاکسازی کردند.

محمد حسین فهمیده در هشتم آبان 1359 هجری خورشیدی در کوت شیخ در نزدیکی خرمشهر به شهادت رسید و پیکر پاک این دانش آموز بسیجی در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

هر ساله هشتم آبان سالروز شهادت محمد حسین فهمیده به عنوان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی گرامی داشته میشود تا در کنار یادآوری حماسهی این دانش آموز قهرمان، فرزندان این مرز و بوم رهرو راه وی شوند و از او درس پاسداری از میهن را فرا بگیرند.

امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی به مناسبت شهادت محمد حسین فهمیده فرمودند: «رهبر ما آن طفل سیزده سالهای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد یادوارههای شهید فهمیده، با قدردانی از شهید فهمیده به عنوان یکی از اسطورههای به یاد ماندنی تاریخ ایران اظهار داشتند: «نوجوانی دورهای است که برای رقم زدن آینده ی هر فرد نقش حساس و تعیین کنندهای دارد و کسانی که به این رشد معنوی، علمی و فکری و کارآیی و قوت جسمی برسند، آیندهی درخشانی را برای خود تضمین خواهند کرد. بنابراین پرداختن به کار تعلیم و تربیت این قشر از جامعه و بالاخص مسالهی بسیج که یک امر همه جانبه مادی و معنوی محسوب می شود حایز اهمیت بسیار است و جوانان و نوجوانان ما در لباس بسیج از ارزش ها و شخصیت و جوهره وجودی خویش مردانه دفاع می کنند ...»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار