گزارشی از ماجرای تولید فیلم «تا آمدن احمد»

گفتند فیلم سینمایی لازم نداریم، در جزیره خارک اصلا جنگ نبوده!

همه چیز از جایی شروع می شود که یک کارگردان برای ساخت دومین اثر خود در ژانر دفاع مقدس به سراغ جزیره خارک می رود؛ اما مسئولین مربوطه نه تنها از حمایت دریغ می کنند که کارشکنی ها نیز آغاز می شود و در سال «اقتصاد و فرهنگ»، یکی از معدود فیلمهای سینمایی دفاع مقدس امسال که مستقیما به این سوژه پرداخته با مشکل مواجه می شود.
کد خبر: ۳۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰ - 29October 2014

گفتند فیلم سینمایی لازم نداریم، در جزیره خارک اصلا جنگ نبوده!

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس چندی پیش در یکی از روزنامه های کشور مصاحبه ای از صادق دقیقی کارگردان فیلم سینمایی «بزرگمرد کوچک» انتشار یافت که در آن وی نسبت به برخی کم لطفی ها در روند تولید فیلم جدیدش گله مند بود. وی گفت در تولید این فیلم که به ماجراهای مربوط به جزیره خارک در روزهای دفاع مقدس می پردازد کارشکنی هایی صورت گرفته است.

صادق دقیقی پیش از این در سال 1390 برای ساخت نخستین اثر بلند سینمایی خود به سراغ مقاومت مردم خرمشهر و زندگی شهید بهنام محمدی رفته بود و احوالات این شهید نوجوان را در فیلم «بزرگمرد کوچک» برای مخاطبان سینما روایت کرد. این فیلم اگر چه دارای اشکالاتی بود. اما به عنوان اولین فیلم سینمایی سازنده اش و به حسب سوژه ی انتخاب شده از جانب این کارگردان، نگاه های فراوانی را به سوی خود معطوف کرد.

دقیقی در ادامه ی روند رشد خود در سینما باز هم دفاع مقدس را به عنوان موضوع کاری خود برگزید. اما او برای دومین اثر سینمایی خود رنج های زیادی را متحمل شده و در روند تولید کار خود مورد بی مهری هایی از سوی نهادهای مسئول دولتی قرار گرفته که در راس آنها وزارت نفت است.

این کارگردان با اشاره به دلایل وزارت نفت برای عدم همکاری با این فیلم می گوید: «جالب است بدانید وقتی موضوع ساخت این فیلم را به مدیریت نشر ارزشهای دفاع مقدس وزارت نفت اعلام کردیم، به ما جواب دادند که نباید این فیلم ساخته شود، چون در جزیره خارک اصلا جنگ نبوده!»

جالب اینجاست که جزیره خارک با صدور بیش از 90 درصد نفت ایران مهمترین بندر نفتی کشورمان برای صادرات نفت خام بود. این جزیره در طول جنگ  بیش از دو هزار و 800 بار از سوی دشمنان بمباران شد ولی با رشادت های کارکنان شرکت نفت و پدافند هوایی همچنان به کار خود ادامه داد. این جزیره شهدایی را تقدیم انقلاب کرد تا دشمن را که قصد فلج کردن اقتصاد ایران را در زمان جنگ داشت، ناکام بگذارد و به عنوان یکی از نمادهای استقامت ایران شناخته شود.

تیم کاری این فیلم اما با شنیدن این حرف جالب از پرداختن به این سوژه منصرف نمی شوند و دقیقی در رایزنی هایی موفق می شود با سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس برای کمک به تولید این فیلم به توافق برسد.

دقیقی در این باره می گوید: «پس از این قضیه، از خیر حمایت وزارت نفت گذشتیم و به آنها گفتیم که تمام هزینههای ساخت فیلم را خودمان پرداخت میکنیم. اما متأسفانه از وزارت نفت به ما گفتند که اصلا اجازه ورود شما به جزیره خارک را نمیدهیم! هیچ دلیلی هم برای این ممانعت اعلام نکردند.»

این اتفاقات در حالی می افتد که هر سال دهها فیلم تلویزیونی و مستند در جزیره خارک ساخته میشود و گروه های متعددی برای ساخت آثار مختلف به این جزیره رفت و آمد می کنند.

با وجود تمام این کارشکنی ها و در پی پیگیری های جدی گروه تولید این فیلم، تصویربرداری آن از روز 4 شهریور در شهرک سینمای دفاع مقدس آغاز شد و این فیلم امروز در حال آماده سازی پایانی برای حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر است. مراحل تولید «تا آمدن احمد» بعد از گذشت 38 جلسه فیلمبرداری به تازگی به اتمام رسیده و در حال حاضر صادق صادق دقیقی تدوین فیلم خود را آغاز کرده است.

پس از اتمام تدوین قرار است جلوههای بصری و ساخت انیمیشن این فیلم انجام شود؛ داستان «تا آمدن احمد» در سال 1365 اتفاق می افتد و روایتگر یک خانواده شهید در جزیره خارک است. در این فیلم احمد از نیروهای جمعیت حلال احمر است که طی حوادثی مفقود می شود و خانواده اش به دنبال او می گردند.

شایان ذکر است فیلم سینمایی «بزرگمرد کوچک» نخستین اثر سینمایی صادق دقیقی روز جمعه ی 9 آبان ماه ساعت 17:30 از شبکه دوم سیما پخش می شود.

محمد مهدی شیخ صراف

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار