امیر سرتیپ خلبان «علیرضا برخور» در گفت‌‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

نهاجا به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح است/ شگفتی فرمانده نیروی هوایی روسیه از توانمندی‌های ایران

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: اگرچه مدعی قدرت هوایی در عرصه جهانی نیستیم، اما به جرئت می‌گوییم که در سطح منطقه به‌عنوان یک نیروی هوایی متعارف قدرتمند، مطرح هستیم.
کد خبر: ۳۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 27October 2014

نهاجا به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح است/ شگفتی فرمانده نیروی هوایی روسیه از توانمندی‌های ایران

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، اهمیت نیروی هوایی بهعنوان یکی از ارکان اصلی تحقق سیستم دفاعی کشور و نقش عمده این نیرو در دوران دفاع مقدس، ما را بر آن داشت تا ضمن گفتوگویی تفصیلی با امیر سرتیپ خلبان «علیرضا برخور» جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش، به تبیین موضوعات مذکور بپردازیم.

**پرورش خلبانان زبده، حفظ توان رزمی و بهینهسازی تجهیزات، افتخار امروز نهاجا است

- نیروی هوایی افتخارآفرینیهای بسیاری در دوران دفاع مقدس داشت؛ به نظر شما این نیرو امروز به کدام دستاوردهای خود میبالد؟

نیروی هوایی در واقع بهعنوان اولین نیروی بیعتکننده با حضرت امام(ره) در آغاز انقلاب اسلامی و زمینهساز ورود ایشان به داخل کشور مطرح بوده و سابقه این نیرو در 8 سال دفاع مقدس مملو از سرافرازی و پیروزیهای مکرر است که همه ملت ایران به آن افتخار میکنند.

این نیرو پس از آغاز حمله ناجوانمردانه صدام به خاک کشور، به سرعت با اجرای عملیاتهای بزرگ و کوچک پاسخ دندانشکنی به دشمن بعثی داد، که همواره در تاریخ کشور ماندگار خواهد بود. اما افتخار امروز ما در پرورش خلبانان زبده در نیروی هوایی است؛ افتخار ما در کنار سابقه درخشان تاریخی که داریم حفظ تجهیزات نیرو و ارتقای توان رزمی هوایی کشور با استفاده از ظرفیتها و توانمندی داخلی است.

- راجع به سطح تجهیزات نیروی هوایی از گذشته تا به امروز توضیح دهید؟

همانگونه که در کتابهای درسی خود خوانده بودیم، ایران در گذشته چهارمین ارتش دنیا به لحاظ تجهیزاتی محسوب میشد؛ یعنی ارتش به لحاظ تجهیزاتی به شدت تقویت شده بود، بهطوری که در نیروی هوایی آن دوران، آخرین مدل جنگندهها که در واقع نسل سوم و چهارم هواپیماهای روز دنیا بودند در اختیار ناوگان هوایی ما قرار داشتند. نیروی هوایی ایران آن زمان حرف اول را در سطح دنیا میزد، در اختیار داشتن هواپیماهای فانتوم اف4 و جنگندههای اف 14 که فقط در کشور ما و آمریکا بودند توان هوایی ایران را در آن دوران دوچندان کرده بود. از طرفی این جریان نشان میداد که تا چه اندازه مقامات آمریکایی نسبت به وقوع انقلاب بیاطلاع بودند.

جنگنده اف 4 ـ که در اصطلاح خلبانی به آن میگویند "هواپیمای مردی است"ـ به قدری از نظر تجهیزاتی و قدرت ساخت قابل اعتماد و در میان خلبانان جنگنده مشهور است، یک جنگنده بمبر سنگین دورپرواز و بسیار پرقدرت است، که در اختیار نیروی هوایی قرار داشت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار