جلالی در همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت هشدار داد

تولید سلاح زیستی در آزمایشگاه‌های آمریکا/ اجرای پروژه یونیکس برای کاهش تولد در کشورهای اسلامی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل‌ کشور گفت: ‌نباید پروژه‌ها و تهدیدات زیستی را از نظام درمان خارج کنیم و از طرفی داشتن بانک اطلاعاتی جامع از ویروس‌ها می‌تواند در مقابله با آن‌ها مؤثر باشد.
کد خبر: ۳۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱ - 26October 2014

تولید سلاح زیستی در آزمایشگاه‌های آمریکا/ اجرای پروژه یونیکس برای کاهش تولد در کشورهای اسلامی

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پدافند غیر عامل، سردار غلامرضا جلالی در همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت که صبح امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: پدافند غیرعامل به تعبیر رهبری مصونیتسازی بدن در کشور است و این مصونیتسازی باید در پیکره، جامعه و دستگاههای کشور ایجاد شود.

وی افزود: تهدیدات بر آسیبپذیری تأثیرگذار است و ما باید با پدافند اثر آن را از بین ببریم که آسیبپذیری به صفر برسد که دانش بشری تا حدودی توانسته بر تهدیدات طبیعی مسلط شود.

وی با اشاره به تهدیدات غیرطبیعی اظهار داشت: ما در مقطعی هستیم که فناوریها به سرعت در حال پیشرفت است و اثر دکترینها و استراتژیها کم شده است و جای خود را به تکنولوژیهای نوین دادهاند. فناوریهای نو برای صاحبان فناوری اشراف، قدرت، ثروت و اقتدار را تولید میکنند.

جلالی تأکید کرد: فناوریهای نو در کنار سرویسها و خدمات تهدیدات را هم به همراه دارند. تهدیدات امروز تهدیداتی پویا، روزآمد و فناورانه است، لذا شناخت این تهدیدات تا حدودی کار را مشکل میکند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در پدافند زیستی ۳ دسته تهدید داریم، گفت: ابتدا تهدیدات طبیعی است، تهدیدات زیستی که بدون دخالت انسان صورت میگیرد؛ مانند بیماری، دیگری بیوتروریسم یا تروریسم زیستی است که در آن از موجودات زنده برای اهداف امنیتی و سیاسی گروههای خاص استفاده میشود و دیگری جنگ زیستی است، جنگی که در حوزه زیست و توسط یک کشور انجام میشود.

جلالی تأکید کرد: مراکز زیستی و آزمایشهای زیستی سطح پیشرفتهای که برخی کشورها از جمله آمریکا دارند میتواند سلاح زیستی تولید کند. مهندسی ژنتیک برای اهداف مورد نظر یک سلاح زیستی است.

وی با بیان اینکه مقابله با یک بیماری همهگیر با مقابله با جنگ زیستی متفاوت است، گفت: یکی از نقاط ضعف ما ضعف در قدرت تشخیص است که بسیار اهمیت دارد؛ لذا ساماندهی و ارتقای قدرت تشخیص بسیار مهم است.

جلالی افزود: در جنگ زیستی فاعل و حملهکننده مجهول است و هیچ کشوری آن را اعلام رسمی نمیکند؛ لذا باید شواهد و قرائن بررسی شود تا به نتیجه رسید. به عنوان مثال دستکاری ویروس ابولا با توجه به شواهد در اختیار یک یا دو کشور است که متهم هستند. همینطور باید بدانیم جنگ زیستی اهداف پنهان دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه سخنانش تصریح کرد: نباید پروژهها و تهدیدات زیستی را از نظام درمان خارج کنیم و از طرفی داشتن بانک اطلاعاتی جامع از ویروسها میتواند در مقابله با آنها مؤثر باشد.

جلالی گفت: جنگ زیستی دارای تأثیرات کوتاه، متوسط و درازمدت است. به عنوان مثال پروژه یونیکس که دارای تأثیر درازمدت بر مواد غذایی برای کم شدن زاد و ولد در کشورهای مسلمان است در حال اجراست.

جلالی ادامه داد: ما باید بتوانیم در زمان لازم به صورت سازماندهی شده از ظرفیتهای موجود بهترین بهره را ببریم و باید سامانه رصد پایش و تشخیص تهدید و هشدار را تقویت کنیم. دو تهدید که به همسایگی ما در عراق رسیده و یا تهدیدات مطرح شده مثل ابولا نیازمند آزمایشگاه رفرنس سطح ۳ و ۴ است. ما همچنین نیازمند نظام آموزش برای کادر پزشکی هستیم. کادر پزشکی ما باید نسبت به تهدیدات آموزش ببیند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در مکانهایی که ما زیرساختهای هستهای و شیمیایی داریم باید در اطراف آنها آمادگیهای لازم برای پذیرش مصدومان و تهدیدات وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: رفتار آمریکاییها در خصوص ابولا نوعی بیتفاوتی نسبت به یک تهدید فراملی است. آنها تنها به دنبال مراقبت از خودشان هستند، لذا باید استقلال و خوداتکایی را در تشخیص تهدید در کشور ارتقاء دهیم.

جلالی خاطرنشان کرد: قرارگاه زیستی غیرعامل آمادگی دارد در زمان غیرلازم همه ظرفیتهای کشور از جمله نیروهای مسلح در جهت مقابله با تهدیدات زیستی پای کار بیاورد.

وی ادامه داد: ما باید قدرت تولید مستقل دارو و واکسن را داشته باشیم و شرکتهای دانشبنیان را در این حوزه تقویت کنیم. ما نیازمند یک نظام قرنطینه قوی در کشور هستیم.

جلالی در پایان با بیان اینکه در دولت گذشته در مقطعی با بیمهری نسبت به حوزه بهداشت مواجه بودیم، گفت: ولی در این دولت نگاه فرصتآمیز و توجه خوبی نسبت به حوزه بهداشت از سوی دولت صورت گرفته است و اگر در گذشته نواقصی ایجاد شد در این دولت این نواقص برطرف شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار