لاریجانی در جمع جوانان نخبه:

سیستم آموزشی کشور متناسب با بازار کار نیست/ دولت باید برای رفع بار مالی تشکیل مجلس جوانان، لایحه به مجلس ارائه کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین مشکل آموزش امروز ما این است فارغ التحصیلان متناسب با بازار کار آموزش نمی‌بینند.
کد خبر: ۳۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹ - 25October 2014

سیستم آموزشی کشور متناسب با بازار کار نیست/ دولت باید برای رفع بار مالی تشکیل مجلس جوانان، لایحه به مجلس ارائه کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی  دفاع پرس، علی لاریجانی در اولین نشست جوانان و قانونگذاری که به همت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سالن مشروطه و با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، صالحی امیری رییس اسناد سازمان کتابخانه ملی، کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های اسلامی و سردار فضلی برگزار شد، گفت: باید پذیرفت که در طراحی یک ساز و کار قانونی برای جوانان مسیر روشنی وجود ندارد و با کاستی هایی مواجه هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جریان انقلاب اسلامی با حضور جوانان شکل گرفت و حرکت بعد از انقلاب نیز با حضور جوانان ادامه یافت تصریح کرد: افرادی که امروز در صحنه بوده جوانان گذشته بوده و در همان دوران جوانی کارهای اجرایی سنگینی را بر عهده گرفتند.

وی در ادامه گفت: نقطه پروری در مجلس دانش آموزی شکل گرفت و روی هم رفته این مجلس، مجلس موفقی بود ولی نقض هم در آن وجود داشت و این نقض این است که بعد از این مجلس چه باید کرد؟ چرا که در محتوای مجلس دانش آموزی چه نفوذی می تواند در کشور داشته باشد و ما بتوانیم به واسطه همان محتوا مجلس جوانان را تشکیل دهیم.

رییس قوه مقننه در ادامه با بیان این مطلب که افرادی که عضو مجلس دانش آموزی و جوانان هستند، نمیتوانند پیشنهاداتی را برای تصیم گیری بدهند اظهار داشت: برای پیاده کردن پیشنهادات و نظرات نمایندگان مجلس دانش آموزی و جوانان باید ساختار بودجه ای انجام شود ولی جوانان و دانش آموزان می توانند به عنوان مشاور در کمیسیون های تخصصی حضور یابند از این جهت مجلس مشکلی ندارد ولی چون پیشنهادات امکان دارد که با بار مالی همراه باشد لذا دولت باید همراهی کند و در این زمینه لایحه به مجلس تقدیم کند تا بار مالی پیشنهادات و نظرات مشاورین در مجلس برطرف شود.

لاریجانی در ادامه، مشاور زن و نخبگان دانش آموزی و جوانان را کمک کار قوه قضاییه مقننه و دولت برشمرد و تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از تصمیمات جوانان استفاده کنیم باید بررسی کنیم و بر اساس ساختار قانون اساسی از جوانان و پیشنهادات آنها استفاده کنیم.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه جوانان می توانند دفتر خود را در مرکز پژوهش ها تدوین و طراحی کنند یادآور شد: تشکیل چنین دفتری کار مشکلی نیست و شما جوانان می توانید در این مرکز نظرات خود را ارائه و پیگیر پیشنهادات و نظرات خود باشید ولی معقتدم که بهتر است کار خود را در دو سطح انجام دهید. سطحی که مربوط به نکات جوانان است و مشکلات آنان را برطرف می کند در این زمینه لازم است که ایده و نظر داشته باشید و ذهنتان درگیر باشد و دیگر مسائل فوری و فوتی جوانان است که باید بر این مسائل برنامه داشته باشید.

لاریجانی داشتن ایده و ذهن درگیر در خصوص مسائل تخصصی و آینده جوانان را مهم ارزیابی کرده واظهار داشت: پیشنهادات شما جوانان باید مسایل فوری و دراز مدت جوانان در بر گیرد تا بتوانیم برای آینده آنان نیز تصمیم گیری کنیم.

وی بررسی وضیعت اشتغال آموزش و ازدواج جوانان را از مسائل فوری و آینده ساز دانست و افزود: سیستم آموزشی امروز کشور ما سیستمی است که همه را به دانشگاه رهنمون می سازد و به سرعت راه خود را ادامه می دهد و اگر در گذشته بیکاری در مدرک لیسانس در کشور مطرح بود اکنون این مدرک به فوق لیسانس ارتقاء یافته و در آینده نیز به مدرک دکترا ارتقاء خواهد یافت.

وی عدم تواضع آموزش های دانشگاهی با بازار کار را از مشکلات نبود اشتغال بر شمرد و گفت: مهم ترین مشکل آموزش امروز ما این است فارغ التحصیلان متناسب با بازار کار آموزش نمی بینند و در ده سال گذشته بازار کار ما پر از دانشجویان بیکار است به گونه ای که 170 هزار دانشجوی حقوق، در کامپیوتر و نرم افزار 100 هزار، سخت افزار 80 هزا ر، حسابداری 230 هزار، مدیریت بازرگانی 86 هزار، مهندسی عمران 62 هزار، روانشناسی 80 هزار دانشجو مازاد در کشور داریم و این ها نشان دهنده این است که ساختار آموزشی ما متناسب با بازار کار نیست.

وی با بیان این مطلب که برخی ها معتقدند که یادگیری تنها یک فضیلت است نه اینکه حرفه و شغل باشد برای حکومت علم اندوزی با بازار کار یکی باشد و هر اندازه که جوانان در این زمینه فعال باشند به دولت کمک خواهند کرد.

لاریجانی همچنین به آمار بالارفتن سن ازدواج جوانان اشاره کرد و گفت: امروزه 5570 هزار نفر از آقایان و 5670 هزار از خانم ها آماده ازدواج هستند، اما هر کدام از آنان بنابر دلایلی ازدواج نکردند.

رییس قوه مقننه خاطر نشان کرد: سازمان جوانان با نظارت ورزش ادغام شده است تا به این مسائل بپردازد و این امر زمانی رسیدگی می شود که بسیاری از مشکلات برطرف شود.

لاریجانی در ادامه گفت: یک زمانی دولتها نقش بزرگی را در جهان ایفا می کردند اما امروزه شاهدیم که برخی شرکت ها و جریان های فکری همچون در جامعه و جهان نقش آفرین هستند و تروریست های عجیبی در منطقه و جهان نقش آفرینی می کنند و آن تئوری های امروز در جهان موفق هستند که جایگزین دقیقی در مواجه با جریان ها و شرکت های بزرگ و تروریست ها داشته باشند و جوانان ما باید برای آینده کشور به این موضوعات توجه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار