یادداشت؛

دفاع مقدس مبدأ شکل‌گیری الگوی نبرد ناهمتراز

نبرد نامنظم و چریکی دیروز، بعد‌ها در قالب نبرد نامتقارن و امروز نبرد ناهم‌تراز شناخته می‌شود. اصلی‌ترین میدان آزمون آن در دفاع مقدس بود که بعد‌ها در جنوب لبنان و البته درگیری‌ها در سوریه، لبنان، عراق و یمن هم به گونه‌های مختلف تجربه شد و موفق هم بود.
کد خبر: ۳۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸ - 25October 2014

دفاع مقدس مبدأ شکل‌گیری الگوی نبرد ناهمتراز

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، علیرضا جلالیان: تجاوز رژیم بعث عراق به کشورمان در ابتدا تمام معادلات را به سمت پیروزی عراق نشان میداد. تا حدود یک سال اول پس از آغاز رسمی تجاوز، تنها مقاومتهای مردمی بود که سبب شد دشمن از پیشروی باز ماند و پشت خطوط دفاعی مردمی زمینگیر شود. شکلگیری این نوع از نبرد در واقع از همان روزهای اول مهر سال ۵۹ بود.

از طرفی تشکیل ستاد جنگهای نامنظم از سوی شهید چمران و مقام معظم رهبری و سایر گروههای مقاومت مردمی در قالب سپاه و نیروهای مردمی و تلاشهای راهبردی سردار حسن باقری و همکارانش در قرارگاه جنوب موسوم به کربلا در طی این یک سال موجب شد تا از جمعبندی همان تجربههای یکساله و با نصرت الهی، آرام آرام نوع جدیدی از دفاع شکل بگیرد. همان زمان شاید کسی تصور نمیکرد جماعت جنگندیده و بیتجربهای که بسیجیها و پاسداران انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) بودند، کاربردیترین نوع نبرد در دو تا سه دهه آینده را پایهریزی کنند.

بازتعریف شهید حسن باقری از جنگ و نیز محور قراردادن معنویت به جای تجهیزات نقطه آغازی برای راهبرد نظامی انقلاب اسلامی بود. در شرایطی که به اقتضای آن دشمن در انبوه امکانات و تجهیزات بود، جبهه انقلاب اسلامی مجهز به معنویت و «میزان اتصال به خدا» بود و همین رویکرد با کشوقوسهای فراوانی تا امروز ادامه یافته است.

اولین بارقههای جنگ شبانه و استفاده از این امکان که دشمن نسبت به ما دید ندارد در دفاع مقدس زده شد. دفاع مقدس تمام راهبردهای نظامی دنیا را در دوران خود زیر سؤال برد. عملیات ناممکن «والفجر هشت»، فتحالفتوح «الی بیتالمقدس»، «فتحالمبین» و... مقاومت ۷۰ روزه در کربلای ۵ در سرزمینی که متر به متر آن مقتل شهیدان است و جایگاه فرود هزاران گلوله توپ و موشک و... همه و همه نشان داد معنویت و تدبیر میتواند در مقابل تجهیزات و امکانات به بهتربن نحو عمل کند.

ناهمترازی به این معنا که ضعف تجهیزات خودی نسبت به دشمن را باید با خلاقیت، سرعت عمل، استفاده از ضعف دشمن، غافلگیری و... حل کرد، اما این نوع مبارزه مبادی دیگری دارد که توجه به این مبادی میتواند در تداوم این مسیر و عدم خروج از مسیر اصلی کمککار باشد. عاشورا و نهضت حسینی و از طرفی، انتظار و نهضت مهدوی شاید منطق اصلی این نوع نبرد باشد. هر دوی این موضوعات در صورتی مؤثر واقع میشود که تحت لوای ولایت الهی باشد.

نبرد نامنظم و چریکی دیروز، بعدها در قالب نبرد نامتقارن و امروز نبرد ناهمتراز شناخته میشود. اصلیترین میدان آزمون آن در دفاع مقدس بود که بعدها در جنوب لبنان با اخراج رژیم صهیونیستی از خاک این کشور، جنگهای ۳۳ روزه، ۲۲روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه اخیر و البته درگیریها در سوریه، لبنان، عراق و یمن هم به گونههای مختلف تجربه شد و موفق هم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها