دفاع پرس گزارش می‌دهد

کنفرانس بازسازی غزه طرح راهبردی غربی-عربی برای از بین بردن جبهه مقاومت

برگزاری کنفرانس بازسازی غزه با محوریت جبهه عربی-غربی حامی رژیم صهیونیستی شاهدی گویا بر طرح راهبردی نظام سلطه درباره فلسطین است.
کد خبر: ۳۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵ - 23October 2014

کنفرانس بازسازی غزه طرح راهبردی غربی-عربی برای از بین بردن جبهه مقاومت

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، در حالی کنفرانس بازسازی غزه در قاهره برگزارشد که بسیاری از کشورهای عربی قول مساعدت برای بازسازی این باریکه رابه مسوولان حماس داده بودند.

نوار غزه در جریان جنگ 51 روزه غزه دچار آسیب های زیادی در زیرساخت های خود شد به طوری که 80 هزار واحد مسکونی در این جنگ آسیب دیدند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان اعلام کرد: بیش از ۱۰۰ هزار ساکن محلی در نوار غزه بیخانمان هستند و حدود ۵۰ هزار تن دیگر هنوز در ساختمانهای مدارس سازمان ملل اقامت دارند.دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: حدود ۴۱۴ میلیون دلار برای کمک به بهبود وضعیت انسانی به صورت فوری لازم است.وی در ادامه همچنین گفت که بازسازی اولیه نوار غزه به ۱.۲ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و اقدامات بعدی برای بازسازی نیز مستلزم حداقل ۲.۴ میلیارد دلار است.

برگزاری کنفرانس بازسازی غزه با حضور50 کشور

هفتهی گذشته، در حالی که بیش از 2 ماه از جنگ رژیم غاصب صهیونیستی علیه غزه میگذشت، کنفرانس بینالمللی بازسازی غزه با حضور بیش از 50 کشور و سازمان منطقهای و بینالمللی نظیر آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و ... به میزبانی مصر در قاهره برگزار شد.

کنفرانس بازسازی غزه فرصتی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی

کشورها و سازمانهای شرکتکننده در نشست فوق، متعهد شدند حدود 4 میلیارد دلار برای بازسازی خرابیهای غزه هزینه کنند. این در حالی بود که هیچکدام از مقامات شرکتکننده در کنفرانس بینالمللی بازسازی غزه، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را محکوم نکردند؛ بلکه به شکلی هماهنگ بر 2 محور «وعده کمک مالی» و «سازش بر اساس به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و طرح دو دولت» تأکید کردند.

کنفرانس بازسازی غزه و طرح راهبردی غرب بنابراین طرح راهبردی نظام سلطه درباره فلسطین بر این استوار است که با از میان بردن ظرفیتهای نظامی، سیاسی، اقتصادی و نیز حمایتهای مردمی، جریان مقاومت اسلامی را برای همیشه از صحنه سیاسی فلسطین حذف نماید؛ چرا که پس از حذف جریان مقاومت، به خوبی میتوان صحنهی مذاکرات سازش و روند صلح را مدیریت کرد.

برگزاری کنفرانس بازسازی غزه با محوریت جبهه عربی-غربی حامی رژیم صهیونیستی، خود شاهدی گویا بر وجود این طرح راهبردی است. از این رو بیجهت نیست که در کنفرانس بازسازی غزه، شخصیتهای سیاسی مختلف از دبیر کل سازمان ملل گرفته تا رئیسجمهور مصر و وزیر خارجه آمریکا سخنرانی کردهاند؛ اما بدون محکوم نمودن اسرائیل در جنگ اخیر بر 2 محور اساسی آتشبس و انجام وظایف تشکیلات خودگردان در نوار غزه متمرکز شوند.

بنابراین تأکید شرکتکنندگان کنفرانس بازسازی غزه بر به رسمیت شناختن اسرائیل نشان میدهد که کنفرانس بازسازی غزه عملاً اهداف دیگری بهجز بازسازی خرابیهای غزه دارد و شاید طرح مجدد صلح عربی و آغاز تلاشهای رسمی برای به رسمیت شناختن اسرائیل پس از وقفهای چندساله، مهمترین هدف و در واقع تنها هدف از شکلگیری این کنفرانس باشد؛ کنفرانس بازسازی غزه، پازلی از یک طرح راهبردی بزرگ است که هدف اصلی آن بازسازی خاورمیانه در راستای خواست نظام سلطه است. همانگونه که جنگ 50 روزه علیه غزه پازلی دیگر از همین طرح بود.

کمک های ناچیز برای غزه

جالب اینکه ادعای بازسازی غزه آنقدر شکننده است که حتی تصمیمات و کمکهای کنفرانس برای بازسازی غزه، ابداً نسبتی با میزان خسارتهای واقعی آن ندارد؛ به گونهای که وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش از حامیان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بود، تنها از کمک ناچیز 212 میلیون دلاری آمریکا برای بازسازی غزه خبر داد، آنهم بدون اینکه از چگونگی، نحوه و زمان اعطای این کمک سخنی به میان آورد. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیهی اروپایی نیز از کمک 450 میلیون یورویی اتحادیهی اروپا به غزه برای حفظ کرامت مردم غزه و توانمندسازی تشکیلات خودگردان در گسترش نفوذ خود بر نوار غزه خبر داد. از طرف دیگر مصر به عنوان میزبان کنفرانس، همچنان گذرگاه رفح را که تنها معبر موجود برای انتقال کالا، دارو و غذا به غزه است، بسته نگه داشته است.

لذا جایی برای تردید باقی نمیماند که بازسازی غزه هدفی شعاری است که حداقلِ نیازهای مردم غزه را نیز برطرف نمیسازد. در این زمینه به نظر میرسد، کنفرانس فوق تلاش دارد تا کمکها را به گونهای ارائه نماید تا آنچه اشتون گسترش نفوذ تشکیلات خودگردان در غزه نامیده است، صورت گیرد نه چیزی بیش از آن. در واقع کنفرانس فوق در این زمینه نیز ملاحظات رژیم صهیونیستی را مدنظر قرار داده است؛ با این توضیح که نباید بازسازی غزه و رفع محاصره آن به نحوی باشد که زمینههای قدرت گیری گروههای مقاومت را فراهم کرده و موجب تقویت ارتباطات برونمرزی آنان شود.

عدم موافقت رژیم صهیونیستی برای بازسازی غزه

با وجود برگزاری کنفرانس غزه و شروطی که در توافقنامه آتش بس برای بازسازی غزه مطرح شده بود مسوولان رژیم صهیونیستی برای اجرایی شدن بازسازی باریکه غزه سنگ اندازی و بهانه جویی می کنند.

جروزالم پست نوشت: موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان دیدار با بانکیمون، دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که درصورتی که حماس از مصالح ساختمانی برای ساخت مجدد تونلهایش با هدف انجام حملات تروریستی استفاده کند اسرائیل اجازه بازسازی غزه را نخواهد داد.

بر اساس توافق آتش بس غزه، رژیم صهیونیستی متعهد شده که حصر این منطقه را لغو کرده و اجازه دهد ، مصالح ساختمانی وارد غزه شود.
 
ناکافی بودن مصالح ساختمانی در غزه
 
گروه های فلسطینی در حال حاضر برای بازسازی اولیه غزه اقداماتی را در دستور کار خود قراردادند.شورای وزارتی دولت توافق ملی فلسطین  اعلام کرد که طرح تشکیل تیمی ملی برای هماهنگی و نظارت بر بازسازی غزه را تصویب کرده است.بنا به گزارش «فلسطین الیوم»، وظیفه هیئت مذکور هماهنگی با وزارتخانهها و موسسات مرتبط با بازسازی، هماهنگی با کلیه طرفهای بازسازی غزه چه داخلی و چه خارجی و ارائه پشتیبانی لازم و ارتباط با رسانهها در این مورد است.این تصمیم پس از جلسه هفتگی دولت توافق ملی در رامالله اعلام شد و شورای وزارتی بر پیگیری کمکهای مالی وعده داده شده تاکید کرد.
 
اما برای بازسازی غزه نیاز به مصالح ساختمانی مورد نیاز است.ابوشهلا به خبرگزاری فلسطینی 'معا' گفت که مصالح ساختمانی که تاکنون وارد غزه شده، صرفا برای خانه های آسیب دیده استفاده می شود، در حالی که برای ساختن 18 هزار واحدی که بر اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی ، به کلی تخریب شده اند، مصالح بیشتری نیاز است.وی افزود: اگر مصالح مورد نیاز به صورت روزانه وارد غزه نشود، روند بازسازی به تاخیر خواهد افتاد، زیرا در نتیجه جنگ اسراییل فقط دو و نیم میلیون تن آوار بر جای مانده است.این وزیر فلسطینی همچنین ادعاها مبنی بر نظارت مقام های بین المللی بر روند بازسازی غزه را تکذیب و این روند را کاملا شفاف توصیف کرد.
 
 
امید فلسطینی ها به خداست
 
پس از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه با حمایت بسیاری از کشورهایی که در کنفرانس بازسازی غزه حاضر شدند و قول هایی که هیچ گاه به اجرانرسید فلسطینی ها نیک می دانند که بازسازی این باریکه تنها به همت خودشان و حامیان مقاومت اسلامی مانند ایران و به امید خداوند صورت می گیرد و این نکته در سخنان رهبران مقاومت فلسطین نیز مشهود است.
 
رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنان اخیر خود اعلام کرده که امیدی به کمک های عربی برای بازسازی غزه ندارند و امیدشان تنها به خداوند است.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار