مشروح نشست خبری رییس سازمان پدافند غیر عامل در خبرگزاری دفاع مقدس

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با حضور در خبرگزاری دفاع مقدس در نشستی خبری اهداف و برنامه‌های این سازمان را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵ - 22October 2014

مشروح نشست خبری رییس سازمان پدافند غیر عامل در خبرگزاری دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل، صبح امروز به مناسبت یازدهمین سالگرد تأسیس این سازمان، در نشستی خبری که با حضور اصحاب رسانه در خبرگزاری دفاع مقدس برگزارشد به تشریح برنامهای این سازمان پرداخت.

سردار جلالی در ابتدای این نشست اظهار داشت: در سال 82 با توجه به کمبودها و ضعفهایی که احساس شد، با رویکرد حاکم بر منافع ملی جهت رصد و پایش تهدیدات و ایجاد سازمانی که کاهش دهنده تهدیدات باشد، سازمان پدافند غیر عامل ایجاد شد.

وی افزود: همه کشورها برای موضوع پدافند غیرعامل دستگاهها برنامههای مختلفی دارندوکشور هایی مانند روسیه در این رابطه دارای وزارتخانه هستند. کشور آمریکا پنج وزارتخانه دارد که وزارت امنیت داخلی از آن جمله است؛ همچنین آمریکاییها سازمان فدرال مدیریت بحران و در حوزه سایبری فرماندهی جنگهای سایبری را دارند؛ آنها در حوزه بیولوژیک و زیستی هم ساختارهایی را در راستای آفند و پدافند غیرعامل ایجاد کردهاند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ادامه داد: کشورهای هند، چین، کره شمالی و سوئیس نیز در این رابطه فعالیتهای مختلفی را تاکنون انجام دادهاند. مسئولین کشور ما نیز در 11 سال گذشته با رصد تهدیدات به این نتیجه رسیدهاند که ضرورت ایجاد سازمان پدافند غیرعامل در سطح کشور احساس شد؛ لذا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گردش کاری را خدمت مقام معظم رهبری برد و ایشان نیز آن را به تصویب رساندند.

سردار جلالی تصریح کرد: سال اول سازمان پدافند غیر عامل در قالب کمیته دائمی به ریاست سردار نقدی کار خود را آغاز کرد و در سال 83 این جانب خدمت در این سازمان را شروع کردم. این سازمان چند ماموریت کلان را جهت حفظ کشور در برابر تهدیدات بر عهده دارد.

وی با اشاره به دیدار سال گذشته خود با رهبر معظم انقلاب درباره پدافند غیر عامل یادآور شد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پدافند غیرعامل مصونبخشی به بدنه کشور را در واقع برعهده دارد، لذا این مصونسازی در سه حوزه پیکره، جامعه و دستگاههای اجرایی باید متبلور باشد.

* شرح وظایف سازمان پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: در حوزه پیکره، زیرساختهای کشور و مصونسازی در برابر تهدیدات را دنبال میکنیم. حفاظت از جامعه، مردم و سرمایه انسانی و دستگاههای اجرایی نظام از دیگر وظایف این سازمان است؛ برای اجرای این دیدگاه از مصوبات دولت که مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است در همه استانها و وزارتخانهها جهت مقابله با تهدیدات استفاده و این مصوبات اجرایی میشود.

سردار جلالی گفت: این سازمان در واقع بین بخش نظامی و غیرنظامی قرار دارد و جایی بین دولت و نیروهای مسلح که ماموریتهای خود را در راستای مقابله با تهدیدات، اجرایی میکند.

وی ادامه داد: دو ماموریت دیگر اساسی این سازمان مصونسازی زیرساختی و کالبدی کشور است و پدافند در فضای سایبری مسئولیت رصد تهدیدات و جلوگیری از رصدهای سایبری و مقابله با جنگ الکترونیک را برعهده دارد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل اضافه کرد: ماموریت دیگر سازمان، دفاع در فضای زیستی و بیولوژیک است که در شش حوزه انسان، دام، نباتات، غذا و محیط و تهدیدات انسانساز و عامدانه را دنبال میکنیم.

سردار جلالی آخرین ماموریت سازمان پدافند غیر عامل را صیانت و حفاظت و دفاع از مردم در برابر هرگونه حادثه و تهدید عنوان کرد.

وی اظهار داشت: نقطه مهمی که در خصوص پدافند غیرعامل وجود دارد سهل و ممتنع بودن آن است؛ چراکه دفاع در همه بخشهای زندگی انسان وجود داشته و از طرفی تهدیدات انسانساز که با محوریت تکنولوژیهای نوین صورت میگیرد مدام ارتقاء یافته و این مساله نیازمند راهبردهایی برای رفع اینگونه تهدیدات است.

سردار جلالی با بیان اینکه یکی از ضعفهای عمده، تبیین فرهنگسازی مسائلی در حوزه پدافند غیرعامل است، اذعان داشت: به همین دلیل هشتم آبانماه را بهعنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری کردیم، تا بتوانیم ضمن تبیین برنامهها، برای مردم فرهنگسازی کنیم و از دو سال قبل اهداف مذکور را بهکار گرفتهایم.

وی با تأکید بر اینکه در ماموریتهای خود باید تهدیدات جدید را شناسایی و معرفی کنیم، افزود: باید برای آمادهسازی روحی و روانی مردم اقدام کنیم تا در مواجهه با تهدیدات به دام نیفتند و رویکردی عملی را پیش بگیریم.

* تشریح برنامههای هفته پدافند غیر عامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه ما در این هفته در سه حوزه برنامهریزی کردهایم، خاطرنشان کرد: ما در حوزه مسائل ملی، دستگاهی و استان برنامههایی را ترتیب دادهایم که از آن جمله میتوان به کارگاهها و رزمایشهای تخصصی مثل رزمایش بیولوژیک و سایبری اشاره کرد و چهارچوب کلی برنامههای سالیانه ما در این همایشهای تخصصی معرفی خواهد شد؛ ضمن اینکه از نخبگان این حوزه نیز قدردانی خواهیم کرد.

وی گفت: رزمایشهای مختلفی در حوزه سایبری و زیستی برگزار خواهد شد که در جریان آنها نسبت به قطع برق دستگاههای مهم و حیاتی و بررسی راهکارهای مقابله با این تهدیدات اقدام میکنیم؛ ضمن اینکه چند تفاهمنامه مشترک در حوزههای مختلف با سازمانهای مدیریت بحران، سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست منعقد خواهیم کرد.

جلالی شعار هفته پدافند غیرعامل را "مصونیتبخشی با عزم ملی و مدیریت جهادی" عنوان کرد و افزود: از آنجایی که تهدیدات علیه ما گسترده هستند نمیتوانیم رویکرد خاصی در مقابله با تهدیدات داشته باشیم، بلکه با توجه به هر تهدید باید رویکرد تخصصی را در آن حوزه برگزینیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: پدافند سایبری، زیستی، اقتصادی و کالبدی که به معنای قوامبخشی زیرساختها است با استفاده از فرایندهای فنی و مهندسی در حوزههای مختلف شکل میگیرد.

وی گفت: پدافند مردم محور نیز در دستورکار ما قرار گرفته است که به محافظت از مردم در برابر تهدیدات دشمن می پردازد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در تشریح برنامههای این هفته گفت: در روز اول هفته پدافند غیرعامل (شنبه) که بهعنوان تولید علم نامگذاری شده است، سازمان پدافند غیرعامل در مراسمی که در دانشگاه مالک اشتر برگزار میشود از اساتید و دانشجویان برتر این حوزه قدردانی به عمل خواهد آورد. ضمن اینکه دانشجویان در هشت رشته کارشناسی ارشد و چهار رشته دکتری در حوزه پدافند غیرعامل به تحصیل میپردازند و مراسم تجدید میثاق با حضرت امام(ره) با حضور مسئولین پدافند غیرعامل در مرقد مطهر آن بزرگوار برگزار خواهد شد.

جلالی با اشاره به اینکه روز یکشنبه "پدافند زیستی" نامگذاری شده است، اظهار داشت: در وزارت بهداشت و درمان ضمن دیدار با وزیر محترم بهداشت و درمان و نشستی که در حوزه انسان خواهیم داشت فعالیت مشترکی را تدارک دیدهایم و به بررسی تهدیدات ناشی از بیماریهای خاصی از جمله ابولا و راهکارهای مقابله با این تهدیدات خواهیم پرداخت.

وی با بیان این که روز دوشنبه همایشی را با سازمان ملی استاندارد برگزار خواهیم کرد، افزود: در حوزه مقاومسازی مطالعات علمی فراوانی را صورت دادهایم که به سازمان ملی استاندارد تقدیم خواهیم کرد و طی تفاهمنامهای اقدامات ما با مهر استاندارد ملی اجرایی خواهد شد؛ ضمن اینکه در منطقه 17 نیز صبحگاه دانشآموزی را برگزار خواهیم کرد و شاخصههای دفاعی مدارس و تهدیدات آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: در این روز با سازمان محیط زیست در حوزههای مرتبط تفاهمنامهای را امضاء خواهیم کرد و در بخشهایی مانند آتشسوزی جنگلها و حوادث طبیعی که به حضور نیروهای مسلح نیاز است به همیاری این سازمان خواهیم پرداخت.

جلالی "فرهنگسازی پدافند غیرعامل" را شعار روز سهشنبه عنوان کرد و گفت: این روز در سالن همایشهای صدا و سیما با حضور شخصیتهای کشوری و استانی، از مسئولین کارآمد تقدیر به عمل خواهد آمد و بعد از ظهر این روز در دانشگاه خاتمالانبیاء(ص) با مسئولین پدافند هوایی جلسهای را برگزار خواهیم کرد و به ارزیابی دانش نظامی در این حوزه خواهیم پرداخت.

وی شعار روز چهارشنبه را "پدافند سایبری" عنوان کرد و افزود: روز چهارشنبه در دانشگاه شریف با حضور اساتید و دانشجویان این حوزه در خصوص مسائل مربوط به پدافند جلسهای را برگزار خواهیم کرد؛ ضمن اینکه در پایان آن نیز نشست خبری خواهیم داشت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه بعد از ظهر چهارشنبه با حضور دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جلسهای در خصوص مسائل مربوط به انرژی هستهای خواهیم داشت، اظهار کرد: روز پنجشنبه نیز در راستای همایشهای هفته پدافند غیرعامل با روحانیون در خصوص علوم دینی که در پدافند غیرعامل راهگشا خواهد بود، جلسهای را برگزار خواهیم کرد.

 سردار جلالی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس، مبنی بر اقدامات این سازمان در عرصه زیستمحیطی و بیولوژیک گفت: چهارچوب کلی شناسایی تهدید انسانساخت و عامدانه در حوزه بیولوژیک یک موضوع استراتژیک در سطح دنیا است و در طول تاریخ همواره از ترور رهبران دینی تا رهبران سیاسی امروز همچون «یاسر عرفات» و «هوگو چاوز» از این ترفند استفاده شده است.

وی افزود: موضوع دیگر در این رابطه بحث دستگیری عوامل زیستی خاموش است که از طریق ژن، ویروس و باکتری آثار خود را بر دیگر کشورها میگذارند؛ مثلاً برخی از این تهدیدات با رویکرد اقتصادی، جهت فروش دارو و واکسن و برخی دیگر در راستای ایجاد ترس و ارعاب تکوین مییابد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل یادآور شد: دو سال پیش صنعت تخم مرغ کشور این مدل حمله انجام گرفت که خساراتی را متوجه این بخش از دام کشور وارد ساخته و همچنان حمله بیولوژیک به صنعت گوشت، مرغ و زیتون که ابعاد اقتصادی دارند بهعنوان یک تهدید بالقوه وجود دارد که میتواند آسیب بزرگی را در عرصه اقتصاد به کشور وارد کند.

جلالی در خصوص تشخیص اینکه یک ویروس بهواسطه حوادث طبیعی ایجاد شده یا از آزمایشگاههای آفندی دشمن بیرون آمده است، گفت: جهت تشخیص این موضوع به یک سامانه دفاعی قوی نیازمندیم که ایجاد آن در برنامههای این سازمان گنجانده شده است.

* راهاندازی آزمایشگاه تخصصی سطح 4 بیولوژیک

وی با بیان اینکه آزمایشگاههای زیستمحیطی و بیولوژیکی دنیا در چهار سطح تخصصی قرار دارند، افزود: در گذشته سازمان پدافند غیرعامل کشور دو سطح از آزمایشگاه تخصصی را در اختیار داشت که در سال گذشته به همت متخصصین این سازمان آزمایشگاه سطح 3 آن راهاندازی شد و در نظر داریم آزمایشگاه سطح چهارم را نیز راهاندازی کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: در تشخیص فرآیند تهدید که یک کار سنگین علمی و کاملا دفاعی محسوب میشود از تلاش 22 دستگاه اجرایی که  با محوریت زیستی و بیولوژیک کار میکنند، استفاده میکنیم و در راستای دفاع غیرعامل قرارگاه پدافند زیستی را در استانها ایجاد کردیم که نیروهای مسلح نیز مکلف به پیروی از این مجموعه هستند.

جلالی ادامه داد: همچنین در وزارت دفاع مرکز عملیات کلی پدافند زیستی را که مرکز نگهداری ویروس زنده (سوشی) است و بهعنوان یک مرجع آزمایشگاهی از آن استفاده می شود، ایجاد شده است.

وی در ادامه این نشست با اشاره به فعالیتهای کشورهای جهان در حوزه سایبری اظهار داشت: هماکنون در حوزه سایبری قریب به 21 کشور دارای ارتش سایبری هستند که بیشتر تلاشهایشان در واحدهای تهاجمی و آفندی است و مهمترین آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که بهصورت تخصصی 17 یگان فرماندهی سایبری را در راستای تضعیف و تهاجم به دیگر کشورها در حوزههای بانک، برق و هستهای ایجاد کردهاند.

* جلوگیری از حملات سایبری دشمن در عرصههای حیاتی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: ما نیز در یک سال گذشته جهت مقابله با حملات سایبری، پایداری قابل قبولی داشتیم و ضمن برخی کاستیهایی که در این رابطه هنوز در برخی حوزهها وجود دارند، در عرصههای حیاتی مانع از حملات سایبری دشمن شدهایم.

جلالی یادآور شد: در تیرماه سال گذشته تلویزیون ما با تحریم ماهوارهای مواجه و سیگنالهای تلویزیونی ما جهت ارسال به آمریکا و اروپا مختل شد که راه حل آن خرید، ساخت، تولید و تامین ماهواره در داخل کشور است که به نظر من در این برهه از زمان کاری واجب و حیاتی محسوب میشود.

وی همچنین با اشاره به توانمندی این سازمان در مقابله با حملات دشمن در عرصه جنگ الکترونیک افزود: از یک سال گذشته تاکنون هیچ نوع حملهای در فضای حیاتی و حساس (تاسیسات هستهای) تاکنون نداشتیم؛ که این نشان از عملکرد قابل قبول سازمان پدافند غیرعامل در این حوزه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مسمومیت تعداد کمی از حجاج به ویروس ابولا تصریح کرد: ما آموزشهای اولیه را به حجاج قبل از سفر به مکه مکرمه دادهایم و پس از بازگشت این عزیزان در  فرودگاه حالت آمادهباش بهداشتی جهت رصد موارد مشکوک ایجاد کردیم که طبق بررسیهای به عمل آمده بهحمدالله با هیچ مورد خاصی درخصوص ابتلای به این ویروس مواجه نشدیم.

جلالی افزود: این ویروس براساس استنادات علمی پژوهشی، ویروسی دستکاری شده و به احتمال زیاد خروجی از آزمایشگاههای نظامی آمریکاست و این ویروس فعلاً دارو درمان و واکسن ندارد. تلاش ما بر این است تا زیرساختها و ظرفیتهای لازم را جهت مقابله با این نوع تهدیدات بهطور کامل ارتقا دهیم.

وی در پایان با اشاره به قاعده "نفی سبیل" به مطالبات این سازمان از حوزههای علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه علمیه میتواند با استفاده از آیات و روایات و محکمات دینی، ما را در عرصه تطبیق  تحولات علمی و تهدیدزا با رهنمودهای شرع مقدس یاری کند، تا بدین وجه اصول دکترین دفاعی خود را بر مبنای دین اسلام تبیین کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار