سردار جلالی در نشست خبری-2:

مانع از حملات سایبری دشمن در عرصه‌های حیاتی شده‌ایم/ راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی سطح 4 بیولوژیک پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: این سازمان دو سطح از آزمایشگاه تخصصی زیست‌محیطی و بیولوژیکی را در اختیار داشت که در سال گذشته به همت متخصصین این سازمان آزمایشگاه سطح 3 آن راه‌اندازی شد و در نظر داریم آزمایشگاه سطح چهارم را نیز راه‌اندازی کنیم.
کد خبر: ۳۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸ - 22October 2014

مانع از حملات سایبری دشمن در عرصه‌های حیاتی شده‌ایم/ راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی سطح 4 بیولوژیک پدافند غیرعامل

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل، در ادامه نشست مطبوعاتی خود که به مناسبت یازدهمین سالگرد تأسیس این سازمان در خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس مبنی بر اقدامات این سازمان در عرصه زیستمحیطی و بیولوژیک اظهار داشت: چهارچوب کلی شناسایی تهدید انسانساخت و عامدانه در حوزه بیولوژیک یک موضوع استراتژیک در سطح دنیا است و در طول تاریخ همواره از ترور رهبران دینی تا رهبران سیاسی امروز همچون «یاسر عرفات» و «هوگو چاوز» از این ترفند استفاده شده است.

وی افزود: موضوع دیگر در این رابطه بحث دستگیری عوامل زیستی خاموش است که از طریق ژن، ویروس و باکتری آثار خود را بر دیگر کشورها میگذارند؛ مثلاً برخی از این تهدیدات با رویکرد اقتصادی، جهت فروش دارو و واکسن و برخی دیگر در راستای ایجاد ترس و ارعاب تکوین مییابد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل یادآور شد: دو سال پیش صنعت تخم مرغ کشور این مدل حمله انجام گرفت که خساراتی را متوجه این بخش از دام کشور وارد ساخته و همچنان حمله بیولوژیک به صنعت گوشت، مرغ و زیتون که ابعاد اقتصادی دارند بهعنوان یک تهدید بالقوه وجود دارد که میتواند آسیب بزرگی را در عرصه اقتصاد به کشور وارد کند.

جلالی در خصوص تشخیص اینکه یک ویروس بهواسطه حوادث طبیعی ایجاد شده یا از آزمایشگاههای آفندی دشمن بیرون آمده است، گفت: جهت تشخیص این موضوع به یک سامانه دفاعی قوی نیازمندیم که ایجاد آن در برنامههای این سازمان گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه آزمایشگاههای زیستمحیطی و بیولوژیکی دنیا در چهار سطح تخصصی قرار دارند، افزود: در گذشته سازمان پدافند غیرعامل کشور دو سطح از آزمایشگاه تخصصی را در اختیار داشت که در سال گذشته به همت متخصصین این سازمان آزمایشگاه سطح 3 آن راهاندازی شد و در نظر داریم آزمایشگاه سطح چهارم را نیز راهاندازی کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: در تشخیص فرآیند تهدید که یک کار سنگین علمی و کاملا دفاعی محسوب میشود از تلاش 22 دستگاه اجرایی که  با محوریت زیستی و بیولوژیک کار میکنند، استفاده میکنیم و در راستای دفاع غیرعامل قرارگاه پدافند زیستی را در استانها ایجاد کردیم که نیروهای مسلح نیز مکلف به پیروی از این مجموعه هستند.

جلالی ادامه داد: همچنین در وزارت دفاع مرکز عملیات کلی پدافند زیستی را که مرکز نگهداری ویروس زنده (سوشی) است و بهعنوان یک مرجع آزمایشگاهی از آن استفاده می شود، ایجاد شده است.

وی در ادامه این نشست با اشاره به فعالیتهای کشورهای جهان در حوزه سایبری اظهار داشت: هماکنون در حوزه سایبری قریب به 21 کشور دارای ارتش سایبری هستند که بیشتر تلاشهایشان در واحدهای تهاجمی و آفندی است و مهمترین آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که بهصورت تخصصی 17 یگان فرماندهی سایبری را در راستای تضعیف و تهاجم به دیگر کشورها در حوزههای بانک، برق و هستهای ایجاد کردهاند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: ما نیز در یک سال گذشته جهت مقابله با حملات سایبری، پایداری قابل قبولی داشتیم و ضمن برخی کاستیهایی که در این رابطه هنوز در برخی حوزهها وجود دارند، در عرصههای حیاتی مانع از حملات سایبری دشمن شدهایم.

جلالی یادآور شد: در تیرماه سال گذشته تلویزیون ما با تحریم ماهوارهای مواجه و سیگنالهای تلویزیونی ما جهت ارسال به آمریکا و اروپا مختل شد که راه حل آن خرید، ساخت، تولید و تامین ماهواره در داخل کشور است که به نظر من در این برهه از زمان کاری واجب و حیاتی محسوب میشود.

وی همچنین با اشاره به توانمندی این سازمان در مقابله با حملات دشمن در عرصه جنگ الکترونیک افزود: از یک سال گذشته تاکنون هیچ نوع حملهای در فضای حیاتی و حساس (تاسیسات هستهای) تاکنون نداشتیم؛ که این نشان از عملکرد قابل قبول سازمان پدافند غیرعامل در این حوزه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مسمومیت تعداد کمی از حجاج به ویروس ابولا تصریح کرد: ما آموزشهای اولیه را به حجاج قبل از سفر به مکه مکرمه دادهایم و پس از بازگشت این عزیزان در  فرودگاه حالت آمادهباش بهداشتی جهت رصد موارد مشکوک ایجاد کردیم که طبق بررسیهای به عمل آمده بهحمدالله با هیچ مورد خاصی درخصوص ابتلای به این ویروس مواجه نشدیم.

جلالی افزود: این ویروس براساس استنادات علمی پژوهشی، ویروسی دستکاری شده و به احتمال زیاد خروجی از آزمایشگاههای نظامی آمریکاست و این ویروس فعلاً دارو درمان و واکسن ندارد. تلاش ما بر این است تا زیرساختها و ظرفیتهای لازم را جهت مقابله با این نوع تهدیدات بهطور کامل ارتقا دهیم.

وی در پایان با اشاره به قاعده "نفی سبیل" به مطالبات این سازمان از حوزههای علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه علمیه میتواند با استفاده از آیات و روایات و محکمات دینی، ما را در عرصه تطبیق  تحولات علمی و تهدیدزا با رهنمودهای شرع مقدس یاری کند، تا بدین وجه اصول دکترین دفاعی خود را بر مبنای دین اسلام تبیین کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار