تحلیل العربیه:

استراتژی جدید ایران؛ قاسم سلیمانی رو در روی داعش

انتشار تصویر سردار قاسم سلیمانی در عراق نشان می‌دهد که ایران استراتژی خود را تغییر داده و قدرت خود را بصورت علنی نشان می‌دهد. فرمانده نیروی هوا فضای سپاه ایران گفته است: اگر به خاطر ایران نبود کردستان عراق به دست داعش افتاده بود.
کد خبر: ۳۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۷ - 20October 2014

استراتژی جدید ایران؛ قاسم سلیمانی رو در روی داعش

به گزارش دفاع پرس، وبسایت شبکه العربیه (Alarabiya) وابسته به خاندان سلطنتی عربستان، در مقالهای با عنوان «خط قرمز ایران، عراق و سوریه» به تحلیل نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و کشورهای عراق و سوریه پرداخته است.


در این مقاله آمده است: «اخیرا جمهوری اسلامی نسبت به حضور نظامی ترکیه در سوریه و سیاستهای خطرناک این کشور در سوریه و عراق به دولت آنکارا هشدار داده است. یدالله جوانی، فرمانده دفتر سیاسی سپاه پاسداران گفته است: "اگر آنکارا رفتار خود را تغییر ندهد بحران عراق و سوریه به ترکیه کشیده خواهد شد." به نظر میرسد در میانه نبرد علیه داعش، ایران توانسته است خطوط قرمز خود را با موفقیت و زور به کشورهای غربی و منطقهای بفهماند: عراق و مشخصتر از آن سوریه.»

نویسنده العربیه بر این باور است: «انتشار تصویر سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در عراق نشان میدهد که ایران استراتژی خود را تغییر داده و قدرت خود را بصورت علنی نشان میدهد. امیرعلی حاجیزاده، فرمانده نیروی هوایی سپاه ایران در تلویزیون دولتی این کشور گفته است: "اگر به خاطر ایران نبود کردستان عراق به دست داعش افتاده بود".»


وی مینویسد: «نبرد جاری با داعش ایران را برجستهتر و بخشهای بیشتری از کمکهای نظامی، مالی، اطلاعاتی و مشورتی این کشور به بشار اسد را آشکار کرده است.»


این نویسنده می افزاید: «بخشی از این جریان به دلیل سیاست خارجی، ضعف و شکست امریکا و متحدان غربی این کشور در خاورمیانه است. از آنجاکه ایران و امریکا بصورت غیرمستقیم در نبرد هوایی و زمینی همکاری و هماهنگی دارند، امریکا و متحدان غربیاش تصمیم گرفتهاند سیاست کجدار و مریز را با نقش ایران در منطقه و درگیری نظامی این کشور در سوریه و روابطش با عراق در پیش بگیرند. بطور بنیادیتر، به نظر میرسد امریکا و متحدان غربی، خط قرمز ایران در رابطه با اسد را قبول کرده و به رسمیت شناخته است و در این راستا با اهداف جمهوری اسلامی مدارا میکنند.»


وی بر این اعتقاد است: «غرب و بخصوص واشنگتن، تا زمانیکه با رهبران ایران در شکست داعش همکاری میکنند، به این تغییر تاکتیکی و دکترین به عنوان موثرترین سیاست خارجی برای کمپین علیه داعش نگاه میکند.»



نویسنده العربیه مینویسد: «به علاوه، در مقابل هدف غرب برای شکست داعش، جاهطلبیهای هستهای ایران نیز به حاشیه رفته است. امریکا و قدرتهای جهانی به میزان ویژهای موضع خود در قبال برنامه هستهای ایران را نرمتر کردهاند. به این ترتیب ممکن است ایران نیز مانند ژاپن، کشوری در آستانه هستهای شدن باقی بماند.»



وی می افزاید: «سیاست مدارای غرب در قبال جاهطلبیهای ایران در سوریه، عراق، لبنان، یمن و باقی کشورها، به تقویت افراطگرایان در خاورمیانه کمک کرد... از طرف دیگر در هنگامه درگیری داعش، قدرت رو به رشد ایران در منطقه به زودی نتایج تهدیدآمیزی را به بار خواهد آورد.

نویسنده مقاله العربیه می نویسد: «وقتی موضوع به درگیری نظامی، مالی، اطلاعاتی و مشورتی ایران در سوریه میرسد، فاکتور دیگر این است که رهبران ایران به روشنی ضعف رئیسجمهور امریکا و رهبران غربی را احساس کردهاند. در موارد متعدد، اسد از خطوط قرمزی که توسط امریکا اعلام شده بود عبور کرد و اوباما پای حرف خود نایستاد.»


در پایان این تحلیل خصمانه ادعا شده است: «در حال حاضر، کمپین اصلی امریکا و متحدان غربی درخاورمیانه، مبارزه با داعش و نادیده گرفتن درگیری نظامی ایران در کشورهای دیگر و تلاش این کشور برای استیلا در منطقه است[!] مؤثرترین برخورد این است که بهطور همزمان به عملکرد چندجانبه جمهوری اسلامی در خاورمیانه -از جمله کمک نظامی، مالی، اطلاعاتی و مشورتی به اسد، درگیری نظامی تهران در عراق و یمن و فعالیت گروههای نیابتی شیعه در منطقه- و همچنین به جاهطلبیهای هستهای این کشور رسیدگی شود.»



العربیه

منبع:جام

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار