اسکای نیوز عربی گزارش داد

کنترل گذرگاه مرزی میان کوبانی و ترکیه

در حالی که نیروهای کرد در شهر کوبانی سوریه حمله جدیدی را علیه گروه داعش در گذرگاه مرزی با ترکیه انجام دادند، جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش صبح امروز (یکشنبه) دستکم شش حمله را علیه پایگاه‌های داعش در شهر کوبانی انجام دادند.
کد خبر: ۳۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴ - 19October 2014

کنترل گذرگاه مرزی میان کوبانی و ترکیه

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، خبرنگار این شبکه در سوریه اعلام کرد که جنگندههای ائتلاف ضد داعش صبح امروز دستکم شش حمله را به پایگاههای داعش در مناطقی از شهر کوبانی از جمله یک منطقه صنعتی و اطراف بازار«الهال» در این شهر انجام دادند و اعضای داعش نیز تجهیزات جدیدی را به این شهر وارد کردند.

منابع کرد نیز اعلام کردند که گروه داعش در تلاش بود تا کنترل گذرگاه مرزی میان کوبانی و ترکیه را در دست بگیرد اما نیروهای کرد توانستند جلوی حمله داعش را بگیرند و همچنان کنترل این گذرگاه در دستان ترکهاست.

آمریکا اعلام کرده است که جنگندههای آمریکایی طی روزهای جمعه و شنبه 25 حمله هوایی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه انجام دادند که 15 مورد از این حملات در سوریه انجام شده و 12 مورد حمله با هدف تخریب مراکز و زیرساختهای نفتی داعش در سوریه بوده است.

شبهنظامیان داعش بخش وسیعی از شمال غرب عراق و شرق سوریه را که اکثر حوزههای نفتی سوریه در آن قرار دارد، تحت کنترل خود دارند.

هفت حمله به منطقه ذیبان که یک مرکز جمع آوری و پالایش نفت است و 5 مورد حمله به دیرالزور یک پالایشگاه هدف قرار گرفت. سه حمله دیگر در سوریه مواضع داعش نزدیک کوبانی و یک اردوگاه شبهنظامیان در رقه عراق را هدف قرار داد. 5 حمله هوایی نیز علیه جنوب و غرب بیجی صورت گرفت.

این حملات در حالی صورت گرفت که برخی اخبار از شلیک تعدادی خمپاره از کوبانی به داخل اراضی ترکیه حکایت دارد.

به گزارش شاهدان عینی در سوریه چندین خمپاره به داخل ترکیه در نزدیکی گذرگاه مرشد بینار شلیک شد. همچنین یکی از رهبران کرد اعلام کرد که اعضای داعش میخواهند ارتباط کوبانی با جهان را قطع کنند و ترکیه نیز اجازه ورود نیرو یا سلاح را به شهر کوبانی نمیدهد و اعضای داعش میخواهند گذرگاه مرشد بینار را به طور کامل از بین ببرند تا محاصره شدگان سوری همچنان در آنجا بمانند.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده بود که اعضای داعش دست کم 21 حمله را به نزدیکی مرزهای ترکیه انجام دادند.

یک خبرنگار سوری در کوبانی نیز اعلام کرد که حملات روز شنبه داعش از دو روز پیش شدیدترین حملات به شهر کوبانی بوده است طوری که اعضای داعش در هر دو دقیقه تقریبا یک خمپاره را شلیک میکنند.

همزمان دیدهبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در حمله هوایی ائتلاف علیه پایگاههای داعش در دیرالزور واقع در شرق سوریه 10 غیر نظامی کشته شدند.

همچنین گروه داعش اعلام کرد که دو تن از اعضای این گروه با استفاده از یک خودرو بمبگذاری شده خود را در منطقه الجمارک در نزدیکی گذرگاه مرشد بینار منفجر کردند.

خبرنگار الجزیره نیز اعلام کرد که گروه داعش روز شنبه اطراف گذرگاه مرشد بینار را در مرز سوریه و ترکیه مورد هدف قرار داد تا مناطقی را که از آنها عقبنشینی کرده بود از نیروهای کرد بازپس بگیرد.

همچنین منابع کرد روز جمعه اعلام کرده بودند که گروه داعش از مرکز شهر کوبانی عقبنشینی کرده و در حال حاضر تنها 15 تا 20 درصد کوبانی در دستان داعش است.

از سوی دیگر جنگندههای ائتلاف ضد داعش حملاتی را به پایگاههای این گروه در شرق کوبانی انجام دادند. فرماندهی نظامی آمریکا در امور خاورمیانه و آسیای مرکزی اعلام کرد که جنگندههای آمریکایی روز جمعه و شنبه 15 حمله را به پایگاههای داعش در سوریه و 10 حمله دیگر به پایگاههای این گروه در عراق انجام دادند.

همچنین حملات ائتلاف ضد داعش به پایگاههای این گروه در شهر کوبانی موجب کشته شدن دو تن از رهبران داعش شد. پایگاههای کرد نیز اعلام کردند که داعش افراد مسلحی را از شهر الرقه و منبج و همچنین از عراق برای آمادگی جهت حمله جدیدی به کوبانی انتقال داده است و یک رهبر کرد نیز اعلام کرد که اعضای داعش همچنان کنترل 30 درصد از شهر کوبانی را در اختیار دارند.

به گزارش منابع سوری، در حال حاضر کردها نگران رسیدن افراد مسلح داعش به مناطقی در کوبانی هستند که غیرنظامیان در آنجا محاصره شدند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود حملات ائتلاف موجب عقبنشینی اعضای داعش از برخی مناطق شده و جنگندههای این ائتلاف مانع پیشروی بیشتر داعش یا رسیدن تجهیزات به آنها شدهاند. اما با این حال ژنرال لوید آستین، فرمانده نیروهای مرکزی در ارتش آمریکا نسبت به سقوط کوبانی به دستان داعش هشدار داد.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار