اختصاصی دفاع پرس/

تست عملیاتی ۳ دستاورد نزاجا؛ از شلیک ممتد "سداد" تا آتش سنگین "هویزه" + فیلم

دفاع پرس برای نخستین بار ویدئویی از تست عملیاتی سه دستاورد مهم نزاجا در میدان رزم شامل سامانه 23 میلی‌متری "سداد"، توپ خودکششی "هویزه" و سلاح تک‌تیرانداز "شاهر" را منتشر کرد.
کد خبر: ۳۱۲۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 20October 2014

تست عملیاتی ۳ دستاورد  نزاجا؛ از شلیک ممتد

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، شهریور ماه امسال تعدادی از آخرین دستاوردهای جهاد خودکفایی نزاجا به یگانهای نیروی زمینی ارتش تحویل شد. مختصات رزمی ۳ سامانه راهبردی نزاجا شامل سامانه 23 میلیمتری "سداد"، توپ خودکششی "هویزه" و سلاح تکتیرانداز "شاهر" در ادامه میآید.

* *توپ 23 میلیمتری سداد

سامانه 23 میلیمتری سلاحی خودکار است که بر روی نفربر "بی تی آر 82" نصب شده، با فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح میشود و با نوار فشنگ از سمت چپ و راست قابل تغذیه است. ماشه این سامانه بهصورت پدالی و توسط خدمه اجرای آتش میکند.

این سامانه 23 میلیمتری اتوماسیون و استابلایزر شده، امکان تثبیت بر روی هدف و اجرای آتش در حین حرکت را ایجاد میکند. برد موثر این سلاح علیه اهداف هوایی و زمینی دریایی تا 2000 متر است.

این سلاح که بر روی آن دوربینی نصب شده است اجازه هدفگذاری و تیراندازی به سمت مواضع دشمن را از داخل اتاقک نفربر به کاربر میدهد.

این سامانه در سال 1960 میلادی وارد ارتش شوروی سابق شده و بیش از 20 کشور جهان هماکنون از آن استفاده میکنند. جمهوری اسلامی ایران امروز جزو دارندگان و تولیدکنندگان این سلاح استراتژیک محسوب میشود.

توپ سداد

تست میدانی توپ سداد
 

** توپ خودکششی هویزه

توپهای  155میلیمتری هویزه، در واقع سکوهای آتش متحرک هستند که قادرند هر جنبندهای را نابود کرده و در کنار تانکهای نیروی زمینی پوشش آتشی لازم را جهت انهدام اهداف دشمن تا شعاع 20 کیلومتری (برد موثر) ایجاد کنند.

گلوله این توپ خودکششی که تا مسافت 22 کیلومتر برد مفید دارد چهارم شهریور ماه امسال از سوی سازمان جهاد و خودکفایی نزاجا به یگانهای دفاعی ارتش تحویل داده شد.

همچنین 70 قطعه از این سامانه دفاعی بهدست متخصصان داخلی ارتش بهینهسازی شده است که برآیند آن در سرعت، دقت و نواخت گلوله مشاهده میشود.

این سامانه پیش از این بهطور کامل در انحصار آمریکاییها بود، اما امروز بهطور کامل و از صفر تا صد آن در داخل کشور تولید شده و به مرحله بهرهبرداری رسیده است.

 

توپ هویزه

مراحل طراحی و ساخت توپ هویزه۱
 
 
مراحل طراحی و ساخت توپ هویزه۲
 
تست میدانی توپ هویزه

 

** سلاح شاهر

سلاح انفرادی شاهر با وزن ۲۲ کیلوگرم، کالیبر ۱۴٫۵ میلیمتر و طول ۱۸۵ سانتی متر، ۳ هزار متر برد مؤثر و ۴ هزار متر برد مفید دارد.

از قابلیتهای این تکتیرانداز مدرن که بر مبنای نیازهای تاکتیکی روز نزاجا ساخته شده است، افزایش قابلیت درگیری در عمق منازعات و انهدام اهداف استراتژیک دشمن در جنگهای داخلی و بهخصوص در منازعات شهری و منطقهای را داراست.

این سلاح که طراحی و ساخت آن بهدست متخصصان داخلی صورت گرفته است، قابلیت درگیر شدن با اهداف زمینی حساس و بالگردهای هجومی دشمن در عمق ۳۵۰۰ متری را با ضریب دقت و سرعت بالا دارد.

 

تکتیرانداز شاهر

از دیگر مختصات این سلاح مرگبار، درگیری و انهدام انواع سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن است.

به گفته امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، سامانه تکتیرانداز «شاهر» سه برابر تک تیراندازهای موجود از برد و دقت عملیاتی برخوردار است و در نوع خود در میان ارتشهای سطح خاورمیانه بینظیر است.

 براساس این گزارش، به زودی برای این سلاح خشاب تعبیه خواهد شد که سرعت در مسلح کردن این تکتیرانداز را بهطور قابل توجهی ارتقا میدهد.

همچنین میتوان گفت جدیدترین اسلحه تکتیرانداز ارتش ضمن اینکه بهطور انفرادی میتواند در یگانهای دفاعی بهکار گرفته شود، برای استفاده مطلوبتر نیز به سه نفر نیاز دارد.

از این اسلحه استراتژیک که نفوذ در اهداف و انهدام آنها را بهصورت چشمگیری مضاعف میکند، میتوان در جنگهای ناهمتراز که مبتنی بر اصول دکترین دفاعی کشورمان است، بهعنوان یک سلاح راهبردی و اثربخش استفاده کرد.

مراحل طراحی و ساخت سلاح شاهر

نواخت تیر سلاح شاهر

انتهای پیام/

{$sepehr_old_video_31273}
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ن
|
-
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
0
1
سلام
خیلی ممنون از فیلمها ولی آرمتون رو بدجایی گذاشتید
توی فیلم سداد، کاملا روی اعصاب هست!!
ن
|
-
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
0
1
سلام
خیلی ممنون از فیلمها ولی آرمتون رو بدجایی گذاشتید
توی فیلم سداد، کاملا روی اعصاب هست!!
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار