مصاحبه اختصاصی روح الله سهرابی با خبرگزاری دفاع مقدس

جشنواره مقاومت در تراز انقلاب اسلامی است/ تجهیز شهرک سینمایی دفاع مقدس نیاز به کمک دارد

روح اله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای دفاع مقدس که خود در مقام کارگردان تولید اثر در حوزه ی دفاع مقدس را تجربه کرده است در گفتگویی اختصاصی با دفاع پرس در خصوص جشنواره فیلم مقاوت، آثار تولید شده در انجمن و مسائل مربوط به شهرک سینمایی توضیحاتی را ارائه داده است.
کد خبر: ۳۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴ - 18October 2014

جشنواره مقاومت در تراز انقلاب اسلامی است/ تجهیز شهرک سینمایی دفاع مقدس نیاز به کمک دارد

سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس- حامد یامین پور؛ بخش های اصلی جشنواره فیلم مقاومت برگزار شده است و این جشنواره در ادامه ی کار خود این روزها در حال برگزاری هفته های فیلم در کشور های مختلف است. روح اله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای دفاع مقدس که خود در مقام کارگردان تولید اثر در حوزه ی دفاع مقدس را تجربه کرده است در گفتگویی اختصاصی با ما در خصوص جشنواره فیلم مقاوت، آثار تولید شده در انجمن و مسائل مربوط به شهرک سینمایی توضیحاتی را ارائه داده است. در ادامه این گفتگو را می خوانید.

*جناب آقای سهرابی روزهای برگزاری جشنواره بین المللی مقاومت را سپری می کنید قدری در خصوص این جشنواره صحبت بفرمایید.

یکی از شاخه های مهم انجمن سینمای دفاع مقدس برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت است. ما از چند ماه قبل از تاریخ برگزاری جشنواره دبیرخانه ی دائمی را راه اندازی کردیم و به سرعت دبیر جشنواره را منصوب کردیم. همچنین یک تعامل نزدیک و عملیاتی با فیلمسازان و فضای سینمای کشور برقرار کردیم و  تا امروز که همچنان این جشنواره تحت عنوان هفته های فیلم در کشور های مختلف در حال ادامه یافتن است. ما بنا داریم که این برنامه قطع نشود و این روند تا دوره ی بعدی جشنواره در سال آینده ادامه داشته باشد.

*انتظارات و اهدافتان در این دوره از جشنواره چه بوده است و تا چه اندازه به این اهداف رسیده اید؟

برگزاری جشنواره مقاومت به دلیل اینکه یک جشنواره موضوعی ارزشی است قدری سخت است. توقع ما این بوده که مخاطبان پس از مواجهه با جشنواره احساس نکنند که آن چه می بینند با شعار و ماهیت جشنواره نسبتی ندارد. ما یک مقایسه ای که خودمان توسط کارشناسان انجام داده ایم هر چند هنوز جشنواره تمام نشده اما طبق نقطه نظراتی که رسیده است این جشنواره یکی از بهترین جشنواره های سال های اخیر سینمای ایران بود چرا که در تراز انقلاب اسلامی برگزار شد و مؤلفه های یک جشنواره انقلابی را داشت. این تراز بودن را می توان در انتخاب فیلم ها، داوری ها و برگزاری مراسم های مختلف جشنواره ملاحظه کرد. اما به هر حال می تواند بهتر از این هم باشد که ما در تلاش هستیم که نقص ها را جبران کنیم و رو به جلو باشیم.

*یک خبری در این دوره از جشنواره اعلام شد مبنی بر اینکه این جشنواره از سال آینده قرار است سالانه برگزار شود به نظر شما تولیدات امروز سینمای دفاع مقدس و به طور کلی سینمای مقاومت ظرفیت داشتن یک جشنواره ی سالانه را دارد؟

در حال حاضر خیر اینگونه نیست. اما هدف گیری  و تصمیم ما این است که به این سمت و سو برویم. ما به دلیل اینکه جشنواره فیلم فجر را در پیش داریم بعضی از فیلم های حوزه ی سینمای مقاومت در این جشنواره رونمایی می شوند یک مقداری شاید از این منظر هست که ما احساس می کنیم آن شور و حالی که در جشنواره فیلم فجر وجود دارد در این جشنواره دیده نمی شود اما ما بنا داریم فیلم هایمان را با نگاه رونمایی در جشنواره فیلم مقاومت بسازیم. ما بنا داریم که آثار با کیفیت خوبی تولید شوند و ما کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد.به نظر من اگر ما بتوانیم اولین نمایش و رونمایی از فیلم های این حوزه را در جشنواره مقاومت انجام دهیم آن شور و حالی که در جشنواره فیلم فجر دیده می شود در این جشنواره هم به وجود خوادهد آمد.

*نکاتی که در این میان به ذهن می رسد این است که آیا قرار بر این است که تمام بار تولید آثار در این حوزه را انجمن سینمای دفاع مقدس به دوش بکشد و همچنین نظر مدیران انجمن به این است که فیلم هایشان را در جشنواره فیلم قفجر رونمایی کنند یا جشنواره مقاومت؟

جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است و قرار است که کل سینمای ایران در آن جا دیده شود. اما مدینه ی فاضله ی انجمن نیست.اتفاقاً انجمن سینمای دفاع مقدس خودش دارد به سمتی می رود که جشنواره فیلم مقاومت تبدیل به مدینه فاضله ی خیلی از فیلمسازان شود.ما به دنبال این هستیم که این جشنواره به جایی برسد که یک فیلم ساز زمانی که قرار است برای اولین بار فیلمش در این جشنواره رونمایی شود استقبال کند و با کمال میل این کار را بپزیرد. در خصوص تولید هم انجمن قرار نیست تمام بار تولید را به دوش بکشد خیلی از ارگان های دیگر هم به تولید آثار در این حوزه می پردازند. ما  تمام بار را  به دوش نمی کشیم اما امکان دارد که در کار تولید به ارگان های دیگر کمک کنیم.

*در گذشته گفته بودید که انجمن به این دلیل وارد کار تولید آثار شده است که بتواند فیلم هایی را به عنوان نمونه و الگو در این حوزه ارائه کند آیا انجمن تا به امروز موفق به انجام این کار بوده است؟

ما در این سه سال و نیم اخیر در زمینه ها و قالب های مختلف ورود کرده ایم.ما در این سال ها به جز تولید فیلم سینمایی در زمینه ی سریال سازی،فیلم کوتاه، مستند هم آثار خوبی ساخته ایم. در ژانر سیاسی ما قلاده های طلا را داشته ایم که به عقیده ی من اثر قابل دفاع و شاخصی است.در زمینه ی فیلم های کوتاه اگر بررسی کنید فیلم های کوتاه انجمن همیشه جزو موفق ها بوده اند در زمینه ی مستند هم ما آثار خوبی داریم نظیر مستند هایی در خصوص شهدای ترور در خصوص شهدای اهل سنت اقدام به تولید اثر کرده ایم. در زمینه ی سریال تازه ترین کار انجمن همین سریال 100 قسمتی کیمیا به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی است. این سریال کار مشترک انجمن و شبکه دوم سیما است که به نظرم اثر موفقی خواهد شد. سعی کردیم که به سمت الگو سازی برویم اما مدیریت در زمینه ی سینما خیلی شباهتی به مدیریت در کار های فیزیکی ندارد. مدیریت فرهنگی ناگزیر بخشی باید برای آزمون و خطا در نظر گرفته شود چرا که افرادی که آن مدیر با آن ها مواجه است افراد آزمون خطایی هستند.از این رو گاهی آثاری تولید کرده ایم که از نظر خودمان هم قابل دفاع نیستند اما خب این ذات فعالیت در این عرصه است.تلاش می کنیم ضریب خطا را به حداقل برسانیم.

*در خصوص روند تولید آثار در انجمن چگونه است شما خودتان سفارش می دهید یا به شما طرح هایی می رسد و با تأیید آن طرح ها شروع به تولید کار می کنید؟

به هر دو شکل اتفاق می افتد.مثلاً در موضوع خانواده های چند شهیده ما تیم های تخصصی شکل داده ایم که ماه ها به تحقیق و پژوهش پرداخته اند. و از این پژهش ها سوژه های بسیار جذابی برای تولید اثر به دست آمده است. ما سعی می کنیم با تحقیاتی سوژه ی مناسب را پیدا کنیم و آن مواد خام را در اختیار نویسنده بگذاریم تا فیلم نامه را بنویسد. اگر هم طرح و اثری به دست ما برسد پس از طرح در شورا در خصوص میزان همکاری انجمن با آن کار مشخص می شود و ما از حداقل تا حداکثر در تولید این آثار همکاری می کنیم.

*امسال چه فیلم هایی را در جشنواره فیلم فجر دارید؟

سه چهار تا کار در دست ساخت داریم. اما همان طور که پیش تر عرض کردم ما کیفیت را فدای سرعت نمی کنیم و ممکن است به جشنواره فجر برسد ممکن هم هست به این جشنواره نرسد این دیگر بستگی به روند تولید دارد.

*آقای سهرابی یکی از وظایف انجمن فراهم کردن ابزار آلات تولید فیلم در زمینه ی دفاع مقدس است. سال های سال است که اغلب سینماگران فعال در زمینه ی سینمای دفاع مقدس از امکانات موجود ناراضی هستند از نظر شما چرا این گله مندی ها وجود دارد مشکل کجاست؟

ببینید در همین فضای گله مندی و عدم رضایت باز این همه کار جنگی تولید شده است. پس خیلی هم درست نیست که گفته شود هیچ ابزاری وجود ندارد و کسی کمک نمی کند.اما قبول دارم که تجهیزات ما نقص هایی دارد که دلیلش هم مشخص است بخشی از ادوات ما قدیمی شده است. من بارها اعلام کرده ام که جایی مثل شهرک سینمای دفاع مقدس نیاز به چندین حامی دارد و بنیاد روایت به تنهایی نمی تواند از لحاظ مالی از پس اداره آن بر آید. جایی مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما باید ورود کنند و حمایت کنند که این شهرک تجهیز شود.

*انجمن سینمای دفاع مقدس متولی اصلی شهرک سینمای دفاع مقدس است شما برای تجهیز این شهرک چه اقداماتی انجام داده اید؟

جسته و گریخته اقداماتی برای گرفتن امکانات از ارگان های مختلف صورت گرفته است اما خب کافی نیست. ما طرح جامعه شهرک سینمای دفاع مقدس را با نظر کارشناسان آماده کرده ایم اما به دلیل سنگین بوده هزینه های اجرای این طرح مادامی که نهاد های دیگر جدی ورود نکنند و برای اینکار هزینه ای نکنند این روند چندین سال زمان خواهد برد.اگر شهرک سینمای دفاع مقدس توسط این نهاد ها تجهیز شود یک برد دو طرفه است چرا که همین نهاد ها در زمان تولید کار وقتی که برای استفاده از شهرک اقدام می کنند از نظر زمانی به نفعشان خواهد بود و از لحاظ مالی هم هزینه ی کمتری را متحمل خواهند شد.

انتهای پیام/



 

نظر شما
پربیننده ها