یادنامه‌ای برای سردار شهید شوشتری

گذر از هفت شهر عشق در آخرین پست در کشیک هشتم

26 مهر یادآور بامداد تلخی است که 5 سال پیش، جهالت قرن بیست و یکمی و انتحار یک عامل تروریستی وابسته به بیگانه رقم زد و تعدادی از فرزندان ایران‌زمین و در رأس آن‌ها یکی از پیشکسوتان عرصه مدیریت جهادی، یعنی سردار شهید نورعلی شوشتری را به خاک و خون کشید.
کد خبر: ۳۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴ - 19October 2014

گذر از هفت شهر عشق در آخرین پست در کشیک هشتم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد مقدس، در پی شهادت سردار سرلشکر شهید نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، سردار شهید رجبعلی محمد زاده و تعدادی از پاسداران و مردم بومی سیستان و بلوچستان در انفجار بامداد 26 مهر 1388، موجی از اظهارنظرها و بیان خاطرهها درباره شهدای آن واقعه و بهخصوص سردار شهید شوشتری منتشر شد و فرصتی فراهم آورد تا نخستین اثر مکتوب در قالب کتاب برای معرفی این فرمانده رشید خراسانی دفاع مقدس آماده انتشار شود.

کنگره بزرگداشت شهدای خراسان که خود را مدیون مجاهدتهای سردار شهید شوشتری در جایگاه مؤسس و پیگیرترین فرد برای برگزاری این کنگره میدید، درصدد برآمد تا به سهم خود نسبت به این شهید بزرگوار ادای دینی هرچند اندک داشته باشد و این بود که کار تدوین و تألیف یادنامه نخستین سالگرد آن سردار شهید را در دستور کار قرار داد و به همت نشر ستارهها، وابسته به کنگره بزرگداشت 23 هزار شهید خراسان، نخستین کتاب درباره این فرمانده برجسته دفاع مقدس با عنوان «آخرین پست در کشیک هشتم» به زیور طبع آراسته شد.

در این اثر که بر اساس آنچه در مقدمه کتاب ذکرشده در قالب «یادنامه» تألیف شده، زندگی سردار شهید نورعلی شوشتری در هشت فصل توسط علیرضا قربانی تشریح شده است.

 قالب نوشتاری بخش عمدهای از کتاب آخرین پست در کشیک هشتم، مصاحبههایی است که با همسر و فرزندان، همرزمان و دوستان و آشنایان این سردار شهید صورت گرفته است. این کتاب همچنین، مقالات و یادداشتهایی از همرزمان سردار شهید شوشتری را در خود جایداده است.

«حیات طیبه»، عنوان نخستین فصل کتاب مذکور است که روایتی خواندنی از زندگی نورعلی شوشتری را از زبان همسرش طیبه دُرَری فراروی خواننده قرار میدهد، این فصل همچنین از زبان فرزندان سردار شهید، نیز تصویری دیدنی از سردار بزرگ خراسانی رقم میزند.

«در قامت یک سردار» فصل دیگری از آخرین پست در کشیک هشتم است که فرازهایی از کارنامه نظامی سردار شهید شوشتری را بهعنوان یکی از فرماندهان برجسته دوران دفاع مقدس، از زبان دیگر فرماندهان همرزمش مورد بررسی قرار میدهد.

گفتارهایی از سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی (مشاور عالیمقام معظم رهبری در امور دفاعی)، سردار اسماعیل قاآنی (جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه) و گفتارها و نوشتارهایی از دیگر فرماندهان ارتش و سپاه درباره سردار شهید شوشتری، ازجمله بخشهایی است که این فصل از زندگی سردار شهید شوشتری را ترسیم میکند.

«یار خراسانی» بخش سوم نخستین کتاب منتشرشده درباره سردار شهید شوشتری است که نقش وی را در سازمان دفاعی خراسان موردبحث قرار میدهد. مصاحبه با سردار احمدی، فرمانده سپاه امام رضا (ع) و سخنرانی منتشرنشدهای از سردار شهید شوشتری درباره نقش خراسان در دفاع مقدس ازجمله مباحثی است که در این فصل درجشده است.

«قافلهسالار شهیدان خراسانی» فصل دیگری از کتاب مذکور است که به تشریح نقش سردار شهید شوشتری در تأسیس کنگره بزرگداشت 23 هزار شهید خراسان و گسترش فعالیتهای آن میپردازد.

مصاحبههایی با حسن امیری (دبیر وقت کنگره بزرگداشت 23 هزار شهید خراسان) و جعفر سطوتی و نوشتاری از علیرضا مهرداد، نقش سردار شهید در کنگره بزرگداشت شهدای خراسان را از ابعاد مختلف موردبررسی قرار میدهد.

پنجمین فصل از کتاب آخرین پست در کشیک هشتم، صفحهای متفاوت از زندگی شهید شوشتری را در برابر خواننده باز میکند؛ «جبههای خارج از جنگ» نگاهی دارد به نقش سردار شهید نورعلی شوشتری در توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خراسان. در این فصل از کتاب، نقش سردار شهید شوشتری در تأسیس مؤسسه فرهنگی آموزشی امام حسین(ع)، مؤسسه فرهنگی مذهبی جامعةالحسین(ع) و هیئت رزمندگان اسلام خراسان و مؤسسه اقتصادی شرکت سپاد خراسان از زبان مسئولان مؤسسههای یادشده موردبحث قرار میگیرد.

فصل ششم، با عنوان «کمینگاه» برشی کوتاه از تنها چند روز فرماندهی این سردار دلاور در دوران دفاع مقدس را به نمایش میگذارد. سردار شهید شوشتری، که از نخستین روزهای حضور در سپاه تا روز شهادتش در سمتهای مختلف فرماندهی سازمان دفاعی کشور ایفای نقش نموده است، در جایگاه فرماندهی قرارگاه عملیاتی نجف اشرف، نقش برجستهای در فرماندهی «عملیات مرصاد»، برای در هم کوبیدن آخرین تلاش مشترک صدام و منافقین برای براندازی نظام جمهوری اسلامی، ایفا کرده است؛ نقش بیبدیلی که متأسفانه هنوز آنگونه که شایسته است تبیین نشده است. این بخش از کتاب دو سخنرانی منتشرنشده از سردار شهید شوشتری درباره عملیات مرصاد را شامل میشود که به زیبایی هرچهتمامتر از زبان خود شهید، آن حادثه مهم، روایت و تصویرسازی شده است.

«رستمی دیگر» عنوان هفتمین فصل از کتاب آخرین پست در کشیک هشتم است که پهلوانی فراتر ازآنچه در اسطورههای ایرانی خواندهایم را به خواننده معرفی میکند، این فصل نگاهی گذرا دارد به نقش سردار شهید شوشتری در توسعه سیستان و بلوچستان در آخرین مأموریت این فرمانده رشید خراسانی. در این فصل از کتاب و از زبان سران طوایف بلوچ و دیگر فرماندهان نظامی و انتظامی منطقه، استراتژی سردار شهید شوشتری برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه سیستان و بلوچستان و نوع رفتار وی با مردم منطقه موردبررسی قرارگرفته است.

«فراتر از یک فرمانده»، فصل پایانی آخرین پست در کشیک هشتم است که شخصیت نظامی متفاوت سردار شهید شوشتری را به نمایش میگذارد. در این فصل علاوه بر درج خاطراتی از همراهان و همکاران نزدیک سردار شهید شوشتری، نوع رفتار صمیمانه سردار شهید با نیروهای زیردست موردبررسی قرارگرفته است. بخشهایی از خاطرات شخصی شهید شوشتری هم در همین فصل ازنظر خواننده میگذرد. خاطراتی از آشنایان و همرزمان سردار شهید شوشتری و ازجمله خاطرات همکارانش در «کشیک هشتم» خدمتگزاری حرم مظهر امام رضا (ع)، که نام کتاب هم از آن گرفتهشده، در همین فصل درجشده است.

«قاب آینه» ضمیمه مصور کتاب آخرین پست در کشیک هشتم است که 25 تصویر منحصربهفرد از سردار شهید در دوران مختلف زندگی سراسر برکتش را فراروی علاقهمندان آن شهید معظم قرار میدهد.

آخرین پست در کشیک هشتم تاکنون دو بار و در 12 هزار نسخه چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

نسخه الکترونیک این کتاب در قالب یک فایل پ.دی.اف را از آدرس زیر دریافت کنید

http://www.yaranereza.ir/SoldiersBook/4.pdf

برای مطالعه درباره این فرمانده رشید خراسانی به صفحه ویژه این سردار شهید در پایگاه اطلاعرسانی یاران رضا به آدرس زیر مراجعه کنید.

http://www.yaranereza.ir/ShowSoldier.aspx?SID=22321

نظر شما
پربیننده ها