یادداشت/ دکتر حسین اردستانی

هویت‌بخشی دفاع مقدس به جامعه ایرانی

دفاع مقدس به جامعه ایرانی هویت جدیدی داده است. به عبارت دیگر اگر چه انقلاب، ایران را وارد هویت جدیدی کرده، اما دفاع مقدس ضمن احیاء این هویت، آن را الگو قرار داده و تصحیح کرده است.
کد خبر: ۲۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 02October 2014

هویت‌بخشی دفاع مقدس به جامعه ایرانی

دکتر حسین اردستانی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسدارن، یادداشتی شفاهی را در خصوص خطر تحریف دفاع مقدس در اختیار گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس قرار داده که آن را در ادامه میخوانید.

دفاع مقدس ابعاد مختلفی در زمینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ـ اجتماعی، امنیتی و بهویژه تجارب گرانقدر در زمینه دفاعی، دستاوردهای مختلفی دارد. به نحوی که نظام جمهوری اسلامی و زیر بخشهای آن از این دستاوردها استفادههای متعددی داشتهاند؛ ولی اگر بخواهیم به دستاوردهای مشخصتری اشاره کنیم، میتوان به دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی دفاع مقدس اشاره کرد که توسط اصحاب رسانه و حتی برخی از مسئولان مورد کم توجهی قرار گرفته است.

زیرا تحولی که دفاع مقدس کم و بیش در دهه اول نسل جامعه ایرانی به لحاظ نوع زیست جدید، ایجاد کرده، نسل جدیدی را تحویل جامعه داده که میتوانیم بگوییم این عزیزان سالهای سال میتوانند برای نسلهای آتی الگو باشند؛ چون جامعه انسانی بدون اسوه و الگو بدون هویت بوده و معنایی نخواهد داشت. لذا دفاع مقدس به جامعه ایرانی هویت جدیدی داده است. به عبارت دیگر اگر چه انقلاب، ایران را وارد هویت جدیدی کرده، اما دفاع مقدس ضمن احیاء این هویت، آن را الگو قرار داده و تصحیح کرده است.

البته هر چند در این بخش مسایل مختلفی را می توانیم مورد توجه قرار دهیم، ولی امروز جامعه جوان ایرانی با غرور به جوان های نسل قبل احترام می گذارد و با رفتار به هنگام و حق شناسانه آنها را می ستاید و در مقابل آنها سر تکریم نیز فرود می آورد. علاوه براین، رفتار رزمندگان در دوران دفاع مقدس می تواند همواره در شرایط سخت جامعه فعلی، الگویی برای جوان ها باشد که مهم ترین اثر آن مقاومت در برابر سختی ها است.

در بخش نظامی و امنیتی نیز سازمان های نظامی ایران جزو با تجربه ترین، سخت ترین و کار آمدترین سازمان های منطقه خاورمیانه هستند، اما باید مقداری این وزن را بالاتر ببریم زیرا جمهوری اسلامی ایران امروز در سطح بین المللی می تواند حرف های بسیاری داشته باشد.

تجربه هشت سال دفاع مقدس، فرماندهان بزرگی را تربیت کرده که آنها تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار می دهند، به شکلی که اکنون با ساختار بوجود آمده، می توانند امنیت منطقه را به راحتی تحت تأثیر قرار دهند و در تحولات منطقه ای ایران نقش کلیدی داشته باشد، به نحوی که افزایش امنیت و کاهش خشونت و تروریسم در منطقه را می توان از دستاوردهای دفاع مقدس عنون کرد.

از سوی دیگر دستاوردهای کشورمان در عرصه سازندگی نیز مرهون تجارب بهدست آمده از دوران دفاع مقدس است؛ بهعنوان مثال در حوزههای مختلف اقتصاد همچون فرهنگ تولید، کشاورزی، صنایع دریایی، نفت و غیره از تجارب دفاع مقدس استفاده میشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار