کتاب‌های «طومار سکوت» و «برگی از خطه کشوین» در عصر کتاب قزوین نقد شدند

نخستین جلسه از سلسله نشستهای «عصر کتاب» در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷ - 28September 2014

کتاب‌های «طومار سکوت» و «برگی از خطه کشوین» در عصر کتاب قزوین نقد شدند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از قزوین، کتاب «طومار سکوت» ناگفتههای صفرعلی عالی نژاد از 3161 روز اسارت وی پس از انتشار در سال 1390 با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد و به چاپ دوم رسید.

عالی نژاد در بیان تجربه نویسندگی این اثر گفت: قصد داشتم در طومار سکوت مطالب کمتر گفته شده از اسارت را روایت کنم. و به هر حال در دوران اسارت و قبل از آن ذوق نویسندگی در من سبب شد که بتوانم این کتاب را به سرانجام برسانم.

در ادامه روح الله شریفی نویسنده و مدیر ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قزوین در معرفی شخصیت راوی کتاب گفت: راوی کتاب شخصیتی حاضر جواب، شاعر و اهل مطالعه، شوخ و راحت و حساس دارد و نویسنده به درستی کوشیده است درونیات خویش را نسبت به وقایع مختلف بیان کند.

وی این کتاب را خواندنی دانست و افزود: با این حال کتاب یک مشکل اساسی دارد که نویسنده در ضمن روایت خاطرات سخنرانی میکند و بیانیه صادر میکند و این مطالب جایش در کتاب خاطره نیست.

شریفی تصریح کرد: خود خاطرات فی نفسه حاوی پیامهای مهم است و دیگر لازم نیست تحلیل را وارد خاطره کرد، اما این کتاب توانسته است رشد شخصیتی یک فرد 17 ساله را در محیط خشن اردوگاه به تصویر بکشد و خاطراتی از امید، آیینهای ملی و دینی اسارت، نقشه فرار، تاثیر جنگ بر سرنوشت اسرا را برای مخاطب تعریف کند.

در ادامه دکتر مسعود آتشگران پژوهشگر و نویسنده درباره کتاب برگی از خطه کشوین گفت: من روز اول با تعدادی اسم و شماره تلفن محدود مواجه شدم. این درحالی بود که جمعیت حافظ وحدت نزدیک به 2000 عضو و رزمنده داشته است.

آتشگران گفت: امیدوارم که کتاب استانداردهای تاریخ نویسی را رعایت کرده باشد.

وی افزود: متاسفانه دانشگاه هنوز نتوانسته است دین خود را به دفاع مقدس ادا کند. مثلا در استان ما این همه فارغ التحصیل رشته تاریخ در همه مقاطع وجود دارد اما کدامیک از این عزیزان وارد کارزار پژوهش نسبت به پدیده تاریخی جنگ شدهاند؟

روح الله شریفی در بیان ویژگیهای این کتاب گفت: این کتاب تاریخ توصیفی یک تشکل خودجوش مردمی است که به روش مصاحبه شفاهی و گردآوری اسناد مکتوب سامان یافته است.

وی گفت: تم این کتاب روایت مجاهدت مردانی است که خود را بدهکار به انقلاب میدانستند و سرلوحه اقداماتشان کار برای خدا بود.

وی تاکید کرد: جالب اینجاست که این کار برای خدا سبب عظمت این گروه در چشم مردم و دشمنان میشود.

وی افزود: این کتاب حتی اگر درآمد اقتصادی نداشته باشد دارای یک کارکرد مهم اجتماعی است. زیرا راویان این کتاب از هیچ مزایایی نظیر سابقه جبهه بهره نبردهاند، انسانهایی که نقش مهمی در جریان جنگهای نامنظم شهید چمران داشتهاند در کجای ادبیات و هنر ما به نسل جدید معرفی شدهاند؟ این کتاب به شایستگی توانسته است مردمی بودن جنگ ما را به تصویر بکشد و راویان این کتاب آهنگر و کارگر، کبابی و کشاورز، کارمند و مسئول و... هستند.

شریفی در نقد کتاب گفت: نویسنده در مصاحبه­ها بسیار میدانی عمل کرده است ولی جای خالی روایت سیدمحمد ابوترابی از جمعیت کاملا محسوس است. درست است که کتاب بر مبنای شفاهیات گردآمده ولی برخی از اسناد دال بر رابطه ارگانیک جمعیت در قزوین با تهران و همدان و قم گرد نیامده است و حتی به مصاحبه تکمیلی با افرادی نظیر عابدی نیز نیاز بوده است.

شریفی گفت: متاسفانه کتاب فهرست اعلام ندارد و پانوشتها و ارجاعات دچار کمی آشفتگی است.

وی در پایان افزود: در حالی که نزدیک به 8000 کتاب در حوزه دفاع مقدس چاپ شده است و مردم کتابهای خوبی را خواندهاند اگر قرار است کتابی منتشر شود باید از قبل مهندسی و مخاطب سنجی شده تولید شود و نویسنده قبل از شروع مصاحبه و نگارش اثر بداند چه مفاهیم استراتژیکی را باید در کتاب روایت کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار