کارشناس مسائل اروپا در گفت و گو با دفاع پرس مطرح کرد

معایب استقلال اسکاتلند برای انگلیسی ها/ هراس دولتمردان از تجزیه بریتانیای کبیر

یک کارشناس مسائل اروپا با اشاره به معایب استقلال اسکاتلند برای انگلیس گفت: رهبران بریتانیا و ملکه به خاطر همه پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس و ادامه تجزیه بریتانیای کبیر هراسان شده‌اند.
کد خبر: ۲۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲ - 18September 2014

معایب استقلال اسکاتلند برای انگلیسی ها/ هراس دولتمردان از تجزیه بریتانیای کبیر

حمید نیکو، کارشناس مسائل اروپا با اشاره به رفراندوم جدایی اسکاتلند از انگلیس به خبرنگار بین الملل دفاع پرس گفت : همه پرسی ای که درباره آینده اسکاتلند و جدایی آن از بریتانیا انجام میشود آنچنان که از اسمش بر میآید " همه پرسی استقلال اسکاتلند" است و زمانی که رای بیاورد و اسکاتلند جدا شوند این کشور روند نوظهوری خود را مثل سایر کشورهای نوظهور طی میکند.

وی ادامه داد: نکتهای که درباره اسکاتلند وجود دارد این است که بریتانیا جزئی از اتحادیه اروپا است و اگر اسکاتلند از بریتانیا جدا شود این سئوال پیش میآید که آیا اسکاتلند مثل سایر اجزاء بریتانیا جزو اتحادیه اروپا باقی میماند یا خیر؟

 کارشناس مسائل اروپا گفت: بریتانیا برای این مورد دو راهحل طبق مواد 48 و 49 قوانین اتحادیه اروپا را در نظر دارد نخست اینکه بعد از 6 ماه اسکاتلند به طور خودکار عضو اتحادیه اروپا میشود و دوم اینکه اسکاتلند به عنوان یک کشور غیر عضو مراحل عضویت را طی میکند مثل سایر کشورهایی که مراحل عضویت را طی کرده اند نظیر ترکیه یا بوسنی و هرزگوین.

 

وی با بیان اینکه "خیلی از رهبران بریتانیا به اسکاتلندیها هشدار داده اند که اگر مستقل شوند برای عضویت در اتحادیه اروپا دچار مشکلات اقتصادی خواهند شد"، خاطرنشان کرد: اساساً اتحادیه اروپا برای اینکه روند تجزیه طلبی در اروپا باب و مرسوم نشود با چنین حرکتهای تجزیه طلبانهای مخالف است چه بسا که در کاتالونیای اسپانیا، مردم چشم به انتخابات همه پرسی اسکاتلند دوختهاند و این باعث تقویت دومینوی تجزیه طلبی در اتحادیه اروپا میشود.

نیکو ادامه داد: اسکاتلند اگر در این رفراندوم رای بیاورد ، روند بدل شدن به یک کشور مستقل را طی میکند اما در واقع خیلی از مزیتهایی که در حال حاضر دارد را از دست میدهد و باید مثل یک کشور غیر عضو مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا را طی کند. در بهترین حالت در عرض چند ماه اتحادیه اروپا عضویت این کشور را بپذیرد یا اینکه مانند بسیاری از کشورهای دیگر سرفصلها و استانداردهای اتحادیه اروپا را رعایت کند تا با عضویتش موافقت شود.

وی با اشاره به این که اسکاتلند شاخصهای مورد نظر مثل کشور مستقل بودن و پرچم مستقل داشتن را دارد، گفت: اما به گفته " الکس کالمون" وزیر اسکاتلند به عنوان زیر مجموعه سلطنت بریتانیا، زیر مجموعه سلطنت بریتانیا باقی میماند و به عنوان کشورهای همسود یا مشترکالمنافع ادامه خواهند داد.

این کارشناس مسائل اروپا در خصوص چرایی محدودیت رای دهندگان همهپرسی به ساکنان اسکاتلند اظهار داشت: اساسا بریتانیا از ایرلند شمالی، ولز، اسکاتلند و انگلستان تشکیل شده است که در کل پادشاهی متحده بریتانیا یا UK را تشکیل میدهند و این همه پرسی اساسا بر این قانون مبتنی است که تنها کسانی که در خاک اسکاتلند هستند، حق رای در مورد آینده استقلال را دارند و حتی مردم انگلستان، ولز یا ایرلند شمالی امکان رای دادن را ندارند و تنها میتوانند تبلیغات کنند و تنها ساکنان بالای 16 سال اسکاتلند حق رای دارند و میتوانند آینده تشکیل یا عدم تشکیل کشور مستقل را برای خود بسازند.
 
 
 
وی ادامه داد: انگستان یک تجربه تجزیهطلبی را داشته است، تاریخ نشان میدهد در دورانی که انگلستان با مبارزات تجزیه طلبانه ایرلند شمالی مقابله میکرد دست به خشونت زد، اعتراضات انجام شده علیه دولت بریتانیا با مشت آهنین مواجه شد اما همواره این موضوع وجود داشته که اینها بتوانند با خشونت مقابله کنند.

نیکو ادامه داد: از آنجایی که بریتانیا تجربه مبارزات تجزیه طلبانه را داشت، درباره اسکاتلند به این نتیجه رسید که نمیتواند با مشت آهنین مقابله کند و این دنیای 30-40 سال پیش نیست که خیلی از کارها را بشود انجام داد از این رو در بحث برگزاری رفراندوم و همه پرسی با یک دیدگاه مسالمت آمیز و خیلی دموکراتیک برخورد کرد و این حق را داد که بتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند هرچند که بیش از 30 سال پیش نیز یک همه پرسی در اسکاتلند برای استقلال نسبی برگزار شد اما به نتیجه نرسید.
 
وی در خصوص احتمال تقلب از طرف انگلستان در این رفراندم گفت: به نظر نمیرسد در این رفراندوم تقلبی صورت بگیرد اما اگر اقدامات دولت بریتانیا را خصوصاً در چند ماه گذشته رصد کنیم میبینیم که اقدامات فراوانی انجام دادهاند تا برنتیجه این رفراندوم اثر بگذارند.
 
این کارشناس مسائل اروپا در خصوص اقدامات و اقدام به ارعاب انگلیس درباره عواقب استقلال اسکاتلند گفت: اقدامات بسیاری انجام شده است نظیر هشدار درباره پیامدهای اقتصادی مثلا خیلی از بانکهای معروف انگلستان که در اسکاتلند مستقر هستند و زمانی که با مشکلات مالی برخورد کردند ، دولت بریتانیا به آنها کمک کرد، هم اکنون طی چند روز اخیر اعلام کردهاند که در صورت استقلال اسکاتلند از این کشور بیرون میآیند و این ضربه شدیدی به اقتصاد اسکاتلند میزند.
 
وی افزود: هشدار بعدی در خصوص نفت و گاز اسکاتلند است، نفت و گاز اسکاتلند منابع سرشار نفتی و ثروت عظیمی برای بریتانیا محسوب میشود و اگر آن را از دست بدهد بسیار مشکل ساز خواهد بود .

 نیکو با اشاره به اینکه " بحث نفتی، پالایش، اکتشاف و استخراج، بحثهای هایتک است و بریتانیا شرکتهای غول پیکری در تمام دنیا دارد که در این زمینه کار میکنند، گفت: دولت مردان بریتانیا هشدار داده اند که اگر اسکاتلند استقلال پیدا کند ، دیگر دراین بخش سرمایه گذاری نمیکنند از این رو یکسره به صورت یک روند مردم اسکاتلند تهدید میشوند که اگر مستقل شوند، فقیر شده و خارج از اتحادیه اروپا خواهند ماند و حتی به لحاظ نفتی هم نمیتوانند نفت خود را استخراج کنند.

این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: همچنین مردم اسکاتلند از نظر امنیتی نیز تهدید میشوند و گفته میشود که بهتر است همچنان با بریتانیا بمانند چرا که بریتانیا به صرف بریتانیا بودن رابطه ویژهای با آمریکا واثرگذاری شدیدی در اتحادیه اروپا دارد .
 
وی با اشاره به اینکه " کرسیهای  پارلمان اتحادیه اروپا بر اساس جمعیت کشورها است یعنی تعداد کرسیهای هر کشور در پارلمان اتحادیه اروپا بر اساس جمعیت آن کشور تعیین میشود از این رو اگر هر کشوری جمعیت خود را از دست بدهد تعداد کرسیهای آن در پالمان اتحادیه اروپا کم میشود" تاکید کرد: بالتبع این قانون با استقلال اسکاتلند از تعداد کرسیهای بریتانیا کم خواهد شد و این سبب میشود که نفوذ بریتانیا و اسکاتلند در این اتحادیه کاهش یابد.

نیکو با بیان اینکه " بحثهایی مثل بحث سلاحهای هستهای که "بازدارنده هسته ای" دارند به این جهت که اسکاتلند بعد از استقلال خواهان خروج این سلاحها از کشور خود میباشد، همه به نوعی از معایب فراوان استقلال اسکاتلند برای بریتانیا است" ادامه داد: بریتانیاییها همچنین هشدار میدهند که در سطح اتحادیه اروپا هم نفوذ هر دو کشور تضعیف خواهد شد و اگر با هم باشند منافعشان بیشتر تامین خواهد شد و همچنین در بحث امنیتی و تروریسم اتحادشان سبب تامین این امنیت خواهد بود.

وی گفت: در کل راهبرد کنونی دولت بریتانیا بیشتر فشار، ارعاب و تهدید درباره عواقب استقلال اسکاتلند است تا تقلب در رفراندوم و این در حالی است که اسکاتلندیها سعی میکنند سازوکارهای مدرن و بینالمللی را رعایت کرده و از تقلب در انتخابات جلوگیری کنند.

نیکو تاکید کرد: چیزی که مشخص است اینست که رهبران بریتانیا و ملکه بریتانیا طی هفتههای اخیر به خاطر این همه پرسی که قرار است، برگزار شود و باتوجه به نظر سنجیای که طی روزهای اخیر انجام شده و مشخص است که مخالفان و موافقان شانه به شانه و مساوی پیش میروند، هراسان شدهاند.

وی ادامه داد: همانطور که میدانید برخی از آرا ، آرای سرگردانند و هنوز درصدی از مردم تصمیم نگرفتهاند به استقلال یا عدم استقلال رای بدهند که طی روزهای اخیر سفر کامرون یا رهبران حزب کارگر یا رهبران احزاب بریتانیا  تنها به خاطر تاثیرگذاری بر این آرا انجام شده است . همانطور که میدانید حزب کارگر به طور سنتی جایگاه بسیار ویژهای در اسکاتلند دارد از این رو حزب کارگر هم علیرغم روی کار بودن حزب محافظهکار، به اسکاتلند سفر کردند تا به مردم بقبولانند که ماندن در چارچوب کشور بریتانیا بهتر بوده و به نفع مردم است.

این کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه رهبران بریتانیا هم گفته اند " اگر رای ندهید امتیاز بیشتر و بخش مهمی از این عواید را به اسکاتلند میدهیم"، افزود: تجزیه بریتانیا اگر در حال حاضر انجام نشود و جدایی اسکاتلند هم رای نیاورد، چیزی که برای بریتانیا و دولتمردان آن هراسآور است، بحث این تحرکات تجزیه طلبانه است چرا که در حال حاضر در ولز و ایرلند شمالی هم این گرایشهای تجزیه طلبانه وجود دارد از این رو بریتانیا بعد از همه پرسی مجبور است که امتیازات بیشتری به دولت محلی اسکاتلند بدهد خصوصاً در حوزه نفت و گاز.

نیکو در پایان گفت: امتیاز در این حوزه به این معنی است که به جای اینکه مستقیما عواید آن به دولت بریتانیا برسد ، این دولت مجبور است که در همانجا تقسیمی انجام دهد و بخشی مهمی از آن را به اسکاتلند پرداخت کند و از این روش سعی در ترغیب رهبران و مردم اسکاتلند دارند. از این رو اگر حتی اسکاتلند استقلال هم پیدا نکند ، به خود مختاری بیشتر و ویژهای در بحث بودجه و درآمدهای ناشی از نفت و گاز میرسد.
انتهای پیام/
 
نظر شما
پربیننده ها