یادداشت

سپاه معادلات امنیتی دشمنان را برهم می‌زند

امروز سپاه به‌عنوان یک نیروی نظامی مقتدر و دست برتر در منطقه شناخته می‌شود که هرگاه اراده کند می‌تواند در راستای حفظ انقلاب و دستاوردهای آن معادلات امنیتی کشورهای متخاصم را بر هم بزند.
کد خبر: ۲۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰ - 17September 2014

سپاه معادلات امنیتی دشمنان را برهم می‌زند

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که به رهبری امام خمینی(ره) در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید، حکومت نوپای جمهوری اسلامی نیازمند نیرویی انقلابی و مجهز به سلاح معنویت بود تا از انقلاب و دستاوردهای آن حراست کرده و بتواند در برابر تهدیدات امنیتی و تشکیکهایی که از سوی گروهکهای معاند انقلاب در مبانی دینی و انقلابی مردم مسلمان کشورمان صورت میگرفت ایستادگی کند. به همین خاطر عدهای از جوانان انقلابی کشورمان بنا به احساس وظیفه، گروهی بنام سپاه پاسداران را در مساجد پایهگذاری کردند؛ البته هرچند اساسنامه سپاه پاسدران انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ به تصویب رسید، اما مبدأ شکلگیری سپاه را میتوان از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب دانست.

پس از شکلگیری سپاه، فعالیتهای این نهاد انقلابی برای مقابله با تهدیدات امنیتی و مقابله با گروهکهای ضد انقلاب شتاب و سرعت بیشتری گرفت؛ به نحوی که این نهاد انقلابی توانست در همان سالهای اولیه بساط بسیاری از همین گروهکهای معاند را برچیند.

سپاه پاسداران با آغاز درگیریهای کردستان به این منطقه رفت و علیرغم بیتجربگی، توانست ثبات را به کردستان آشوبزده بازگرداند و در این راه شهدایی را تقدیم انقلاب کرد. اما با شروع جنگ تحمیلی کارنامه دیگری برای فعالیتهای سپاه باز شد؛ کارنامهای که طی هشت سال دفاع مقدس نمرات درخشانی در آن به ثبت رسید.

رشادتها و فعالیتهای سپاه با وجود آنکه بسیار خارقالعاده بود ولی به علت آنکه فقط در عرصه زمینی انجام میشد نمیتوانست بیانگر واقعی تمام توانمندیهای این نیروی ایمانی انقلاب باشد. شاید به همین علت بود که حضرت امام خمینی(ره) در ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ با صدور فرمانی، از فرمانده کل سپاه میخواهند تا نیروهای سهگانه را در سپاه تشکیل دهد تا در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران به حفظ و حراست از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی بپردازند. این تدبیر و فرمان امام(ره) باعث شد که سپاه در اولین گام قرارگاه دریایی نوح را راهاندازی کند و بلافاصله بعد از آن در اولین عملیات دریایی، به اسکلههای نفتی الامیه و البکر عراق حمله کرد. اگر چه رزمندگان شرکتکننده در عملیات بعد از دو روز مقاومت، موفق به حفظ این اسکلهها نشدند، اما این عملیات مقدمهای شد تا نیروهای سپاه در عملیات بعدی، یعنی عملیات آبیخاکی والفجر۸ (تصرف فاو) به نتیجه لازم دست یابند.

در زمینه صنایع هوایی نیز سپاه با راهاندازی یگان موشکی توانست در اولین شلیک، قلب بغداد یعنی بانک «رافدین» را مورد هدف قرار دهد. در این حمله موشکی اولین شلیک موشکهای دوربرد سپاه صورت گرفت و این نهاد به چنان قابلیتی دست یافته بود که پشت هر دشمنی را به لرزه در میآورد.

سپاه که آن زمان بضاعت چندانی نداشت، اکنون بخاطر تدبیر حضرت امام خمینی(ره)، به پنج نیرو با استعداد و بضاعتهای بسیاری تبدیل شده است. به نحوی که سپاه امروز به عنوان یک نیروی نظامی مقتدر و دست برتر در منطقه شناخته می شود که هر گاه اراده کند می تواند معادلات امنیتی دیگر کشورها را در راستای حفظ انقلاب و دستاوردهای آن بر هم بزند.

سپاه پاسداران که نشان داده میتواند در هر آزمونی سربلند و پیروز باشد، بهواسطه بهرهگیری از تجهیزات پیشرفته داخلی، اکنون در مرحلهای از آمادگی قرار دارد که به راحتی پهپادهای رادارگریز شناسایی و جاسوسی نیروهای فرامنطقهای و صهیونیستی را بر فراز کشورمان مورد شناسایی قرار داده و آنها را شکار میکند.

با رصد تحولات منطقهای و جهانی از بدو پیروزی انقلاب تاکنون، میتوان گفت که اگر دوراندیشی بنیانگذار کبیر انقلاب در صدور فرمان تأسیس نیروهای سهگانه سپاه صورت نمیگرفت، شاید انقلاب اسلامی تا این مرحله پیش نمیرفت و به عنوان الگویی برای نهضتهای مقاومت و آزادیبخش قرار نمیگرفت؛ زیرا امام خمینی(ره) در خصوص سپاه فرموده بودند: «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود».

* متن فرمان امام خمینی(ره) برای تشکیل نیروهای سه گانه سپاه

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

با توجه به اینکه در اصل ۱۵۰ قانون اساسی ادامۀ نقش سپاه در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن تصریح شده است، و نظر به آنکه انجام این نقش بدون آمادگی کامل سپاه از جهت تجهیزات و آرایش جنگی و فنون دریایی، زمینی، هوایی امکانپذیر نیست، شما مأموریت دارید هر چه سریعتر سپاه پاسداران را مجهز به نیروهای زمینی، هوایی، دریایی قوی نمایید، تا در موارد لازم با همکاری و هماهنگی با ارتش جمهوری اسلامی ایران از مرزهای زمینی، دریایی، هوایی کشور حفاظت نمایند.

۲۶ شهریور ۱۳۶۴

روح الله الموسوی الخمینی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار