مشروح/ سرلشکر جعفری در نشست خبری:

امریکا از تجاوز به سوریه پشیمان خواهد شد/رونمایی تجهیزات جدید موشکی و راداری/نقش نیروی قدس در سوریه و عراق

فرمانده کل سپاه گفت: آمریکایی‌ها به دلیل خوی سلطه‌گری که دارند به خود اجازه می‌دهند که به سوریه حمله کنند، ولی قطعاً پشیمان خواهند شد.
کد خبر: ۲۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱ - 16September 2014

امریکا از تجاوز به سوریه پشیمان خواهد شد/رونمایی تجهیزات جدید موشکی و راداری/نقش نیروی قدس در سوریه و عراق

به گزارش خبرنگار گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت 26 شهریورماه سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تأسیس نیروهای زمینی، دریایی و هوایی سپاه برگزار شد، به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر تأسیس نیروهای زمینی، دریایی و هوایی سپاه، اظهار کرد: سپاه پاسداران در حین جنگ تواناییهایی را در خود برای عمل کردن در سه حوزهی زمینی، هوایی و دریایی ایجاد کرده بود. تشکیل نیروهای سهگانه کار بسیار سختی است و باید اقرار کنیم تا زمانی که جنگ تحمیلی ادامه داشت، نتوانستیم این سه نیرو را تشکیل دهیم.

سرلشکر جعفری افزود: بعد از جنگ کارهای علمی و پژوهشی گستردهای در همه نیروهای سپاه پاسداران صورت گرفت که نتیجه آن توانمندی و قدرت جمهوری اسلامی ایران در سه عرصه زمین، هوا و دریا است. دشمنان ما امروز به این توانمندی اقرار کردهاند.

وی تاکید کرد: سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار هم، یک توان گسترده و واقعی را در برابر تهدیدات فراهم کردهاند.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: ماموریت سپاه دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و حراست از آن است، ولی تنها یک بُعد از فعالیتهای سپاه نظامی است و یگانها و نیروهای دیگری هم هستند که مقابله با تهدیدات نیمهسخت و نرم را انجام میدهند.

وی خاطرنشان کرد: سپاه از آمادگی خوبی برای دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و حرکت به سوی اهداف نظام جمهوری اسلامی برخوردار است که این آمادگی مدیون خون شهدا و حمایتهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از سپاه است. امیدواریم بتوانیم قدرتمندتر از گذشته در مسیر رسیدن به آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی نقش خود را ایفا کنیم.

سرلشکر جعفری در ادامه، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ائتلاف آمریکا و سایر کشورها علیه داعش را چقدر جدی میدانید، اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری دیروز فرمودند، این حرکت آمریکاییها بیشتر به یک شو (نمایش) شبیه است. این گروه تروریستی با حمایت آمریکا و اسراییلیها شکل گرفته است تا با درگیر کردن مردم و مسلمانان منطقه به مشکلات داخلی، مانعی برایپیشرفت انقلاب اسلامی و جریان مقاومت باشد و این برهیچکس پوشیده نیست.

* ناامیدی امریکا از داعش

فرمانده کل سپاه افزود: کاری که امروز آمریکاییها انجام میدهند نشانه ناامیدی از نقش داعش در منطقه است؛ آنها احساس خطر کردهاند که ممکن است آتش این گروهها دامن خود آنها را نیز بگیرد.

وی در ادامه این نشست با اشاره به شکلگیری ائتلاف ضد داعش و همچنین عدم دعوت از جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس پاریس تصریح کرد: اگر از ایران دعوت میشد هم ما شرکت نمیکردیم.

سردار جعفری با بیان اینکه جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل داعش با این گروه و پیش از آن با گروههای تروریستی مقابله میکرد، اضافه کرد: امیدی به ائتلاف ضد داعش نیست؛ چون شکلگیری این ائتلاف در راستای اهداف خود آن کشورها، و نه دولت و مردم عراق است. ما نسبت به نابودی کامل داعش توسط این ائتلاف تردید جدی داریم.

* انتقال تجربیات و فناوریهای سپاه به کرانه باختری

فرمانده کل سپاه در ادامه، در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاع پرس مبنی بر چگونگی اقدام سپاه در زمینه تسلیح کرانه باختری گفت: همانگونه که سایر کشورها بنا به درخواست کشورهای دیگر، به آنها سلاح میفروشند، سپاه نیز به درخواستهای اینچنینی پاسخ میدهد.

وی افزود: با توجه به حمایت سپاه از مردم مستضعف و ستمدیده، سپاه تجربیات و فناوریهای خود را به کرانه باختری انتقال میدهد.

سرلشکر جعفری حمایت سپاه از مظلومان جهان را مایه افتخار این نهاد انقلابی دانست و تأکید کرد: هر کس که مطالبهای از سپاه داشته باشد ما نسبت به برآورده شدن آن اقدام میکنیم.

فرمانده کل سپاه در ادامه این نشست درخصوص سامانه پدافندی سوم خرداد گفت: این سامانه بهدنبال تحقیقاتی که برای دفاع از آسمان کشور انجام شد، با فناوریهای جدید و بهروز و با ترکیب رادارهای مختلف و توانمندیها در دو بعد موشکی و ضد هوایی شکلگرفته است. سامانه پدافندی سوم خرداد با برد، ارتفاع و عمق مناسب، به دست توانمند دانشمندان گمنام و مؤمن سپاه ایجاد شده است.

* رونمایی تجهیزات جدید در حوزههای هوایی، موشکی و راداری

وی با اشاره به توانمندیهای سپاه و رژه نیروهای مسلح در سیویک شهریور امسال اظهار کرد: در این رژه برخی از توانمندیهایی که هنوز صلاح نمیدانیم به دید دیگران بگذاریم رونمایی نخواهد شد؛ ولی آن تجهیزاتی که امکان به نمایش گذاشتن آنها وجود دارد، بهخصوص در عرصه توانمندی هوایی، موشکی و راداری به نمایش درخواهد آمد.

* امریکا از حمله به سوریه پشیمان خواهد شد

سرلشکر جعفری در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تجاوز آمریکا به خاک سوریه تصریح کرد: حمایت ما از نظام حاکم بر سوریه در ابعاد سیاسی صورت میگیرد و ما اقدام آمریکاییها را بهشدت محکوم میکنیم. آمریکاییها به دلیل خوی سلطهگری که دارند به خود اجازه میدهند این حرکت را انجام دهند، ولی قطعاً پشیمان خواهند شد.

فرمانده کل سپاه در ادامه، با اشاره به نقش نیروی قدس سپاه تصریح کرد: عرصه مأموریت نیروی قدس خارج از کشور و برای کمک به نهضتهای اسلامی و مردم تحت ستم و حمایت از مقاومت و پایداری محرومین در سراسر دنیاست. هنگامی که مردم مستضعف کشورهایی همچون سوریه، عراق و لبنان به کمک نیاز داشته باشند نیروی قدس سپاه این کمک را انجام میدهد.

وی تأکید کرد: دشمنان هر چه تلاش کردند دولت سوریه را ساقط و در عراق بههمریختگی ایجاد کنند، نتوانستند.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه حمایت از شیعیان جنوب لبنان ازجمله اقداماتی است که نیروی قدس سپاه انجام داد و همه از آن اطلاع دارند، گفت: در این بین اصل موضوع، خود مردم و ایستادگی آنها است و نیروی قدس، بیشتر اقدامات آموزشی انجام میدهد.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای پیروزی مردم غزه در جنگ 51 روزه برای مردم این غزه و همچنین رژیم صهیونیستی اظهار کرد: مقاومت 51 روزه مردم غزه در واقع استمرار مقاومت در مقابل نظام سلطه و رژیم صهیونیستی است؛ البته این اولین جنگ رژیم صهیونیستی و محور مقاومت نبود و جنگهای 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه نیز از همین جنس بود.

وی اضافه کرد: این مقاومت از دستاوردهای انقلاب اسلامی و جنگ 8 ساله ایران است که نشان داد میشود مردم یک جامعه با دست خالی و تنهای تنها اما با اتحاد در برابر بزرگترین ارتشهای کلاسیک دنیا بایستند.

سردار جعفری افزود: رژیم صهیونیستی از جنگهای قبلی عبرت نگرفته بود و فکر میکرد میتواند مقاومت را بشکند؛ اما این جنگ نشان داد مقاومت برحق است و ایستادگی مردم با ایمان و اتحاد هر نوع ارتش با هر توانی را شکست دهد؛ این موضوع در کشورهای غیراسلامی نیز در حال گسترش است.

فرمانده کل سپاه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تهدیدآمیز بود استقرار جنگندههای آمریکایی در اربیل عراق برای ایران گفت: این موضوع برای ما تهدیدی نیست؛ فکر میکنم دشمنان ما هرقدر هم که بیفکر باشند، موضوع تهدید مستقیم را علیه جمهوری اسلامی ایران بعید میدانم.

وی افزود: استقرار جنگندههای آمریکایی در اربیل بیشتر برای حمایت از کردها در شمال عراق است. البته این که این اقدامات چقدر موثر است را در آینده خواهیم دید.

سرلشکر جعفری در پاسخ به سوالی پیرامون گفتههای پنتاگون پیرامون تهدیدآمیز بودن توانایی دفاعی ایران، تاکید کرد: برآورد توان دفاعی در جمهوری اسلامی با توان دیگر کشورهای متفاوت است و تنها به سلاح و تجهیزات دفاعی متکی نیست. ما بیشتر به ایمان، انگیزه و بحثهای نرمافزاری در تاکتیکها متکی هستیم. البته در لوازم و تجهیزات دفاعی هم بهخوبی عمل میکنیم، ولی به آن متکی نیستیم.

وی افزود: این محوریت در راهبرد دفاعی ما، نیاز به بودجه زیادی ندارد، ولی چون بازدهی زیادی دارد، آنها احساس خطر کردهاند.

جعفری تصریح کرد: ما هرچقدر در موضوع دفاعی قوی شویم، تهدیدی برای دیگران نیستیم. البته اگر کسی نگاهی تجاوزکارانه به خاک ما داشته باشد، قطعا موضوع دفاعی ما تهدیدکننده است.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی پیرامون ثبات دولت سوریه بیان کرد: هدف دشمن در سوریه، از بین بردن نظام حاکم بر سوریه است. به این دلیل که مردم و نظام سوریه را در جبهه مقاومت میبینند و این برایشان قابل تحمل نیست. بخشی از تروریستها هنوز در سوریه هستند، ولی عدم کنترل غربیها روی آنها، نوعی نگرانی را ایجاد کرده است تا آن ها به دنبال جلوگیری از توسعه بخشی از تروریستها مثل داعش باشند. ولی گروههای دیگری نیز در سوریه هستند و حتی آنها را حمایت هم میکنند.

وی اضافه کرد: با توجه به نجربه نیروهای سوریه، بعید است تروریستها قدرت توسعه داشته باشند.

جعفری در پاسخ ایران به تجاوز پهپادهای خارجی به آسمان کشورمان گفت: ما مورد به مورد هر تهدیدی را پاسخ میدهیم و همین ساقط کردن پهپادهای متجاوز جواب ما در میدان و صحنه نبرد است.

* کوتاهی دست داعش از سه شهر عراق در عملیات آمرلی

فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به عملیات آمرلی افزود: عملیات آمرلی محدود به این شهر نبود و منطقه وسیعی از ارتفاعات استراتژیک مشرف به شهرهای تکریت، سامرا و کرکوک را شامل میشد.

وی اضافه کرد: داعشیها با اتکا به این ارتفاعات بر این 3 شهر تسلط داشتند و با این عملیات این ارتفاعات تصرف و پاکسازی شده است.

* برای آزادسازی آمرلی نیازی به حضور نظامی ایران نبود

سردار جعفری تصریح کرد: این عملیات، بزرگ و موفق بود که ارتش و نیروهای مردمی عراق انجام دادند. نقش ایران در این عملیات مستشاری بود و لازم نبود به صورت نظامی در آن وارد شویم. نیروهای بدر که از شامل رزمندههای غیور عراقی بود که در دوران دفاع مقدس علیه رژیم بعث میجنگیدند، تجربههای زیادی دارند و نیاز به حضور نظامی ما نبود.

وی در ادامه با اشاره به تعیین خطوط فاصل بین ارتش و سپاه گفت: در خطوط فاصلی که بین ارتش و سپاه صورت گرفته است، قرار نیست سپاه به تجهیزات سنگین مانند زیردریایی و جنگندهها ورود کرده و مجهز شود.

سرلشکر جعفری افزود: نیروی هوایی و دریایی سپاه و ارتش مکمل هم هستند. از آنجا که روش جنگ سپاه کلاسیک نیست و نامتقارن میجنگد، به تجهیزات بومی سبک و سریع متکی است.

فرمانده کل سپاه در تشریح همکاری سپاه و دولت نیز گفت: همانطور که پیش از نیز اعلام کرده بودیم، ما از همه دولتها بهویژه در حوزه سازندگی و اقداماتی که مربوط به معیشت، امنیت و رفاه و محرومیتزدایی باشد، حمایت میکنیم.

وی افزود: از زمان تشکیل دولت جدید اعلام کردیم که سپاه آماده همکاری است. بعد از مدتی نیز مجموعه دولت و سپاه به این نتیجه رسیدند که توانمندی سپاه در حوزه سازندگی قابل توجه است و نمیشود آنرا نادیده گرفت. همکاریها چه در عرصه سازندگی و چه عرصههای دیگر وجود داشته و ادامه خواهد یافت.

* آمادگی سپاه برای مقابله به مثل در حوزه سایبری

جعفری در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون توانمندی سپاه در حوزه سایبری تصریح کرد: امروز یکی از عرصههای دفاعی، جنگ سایبری است. عملیات سایبری دشمن از قبل انجام میشده و هنوز هم ادامه دارد.

وی اضافه کرد: خود را برای مقابل به مثل با تهدیدات سایبری آماده کنیم. امروز توانمندیهای خوبی ایجاد شده که رو به گسترش است. دشمن نیز به توانمندی سایبری ما اقرار کرده است و این توانمندی نوعی بازدارندگی را برای کشور ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار