یادداشت اختصاصی دفاع‌پرس

ضرورت پرداختن به ابعاد مغفول دفاع مقدس

هر چه پیشتر می‌رویم پرداختن به ابعاد مغفول دفاع مقدس، دشوارتر و امکان و زمینه‌های آن محدودتر می‌شود. از این رو تلاش مجدانه‌ای لازم است تا همه ابعاد این پدیده مهم لحاظ گردد.
کد خبر: ۲۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳ - 07September 2014

ضرورت پرداختن به ابعاد مغفول دفاع مقدس

دفاعپرس، صادق اسدی: باور عمومی و نگاه صاحب نظران به پدیده دفاع مقدس ملت ایران حاکی از آن است که آنان به این واقعه، فراتر از یک رویداد نظامی نگاه می کنند. از این رو، توجه به آن را از لحاظ های مختلف حایز اهمیت و بهره برداری میدانند.

ذوق هنرمندان، تلاش نویسندگان، غور و تعمق پژوهشگران و تاملی جدی و خریدارانه از سوی خالقان حماسه های آن دوران به گذشته و اقدامات انجام گرفته در آن شرایط و احوال لازم است تا این ابعاد و جوانب مختلف مورد شناسایی قرار گیرد و به فراخور اهمیت هریک، به ابعاد، تبعات و اهمیت هر کدام از آنها توجه شایسته ای صورت گیرد.

لیکن با تأملی کوتاه برآثارخلق شده درخصوص این پدیده (اعم از کتاب، فیلم های سینمایی ، مستند و.. ) متوجه این واقعیت می شویم که بسیاری از ابعاد این پدیده تاریخی کم نظیر پرداخته نشده و بعضاً ناشناخته باقی مانده است.

فعالیتهای هنری، نوشتاری، تبلیغی صورت گرفته جهت تبیین و تشریح حقایق دفاع مقدس در مقایسه با عظمت این حماسه بسیار اندک بوده است. در این میان غالب آثار اندک خلق شده نیز با تکیه بر فقط چند جانب از جوانب متعدد نهفته در دل این گنج بزرگ تألیف، تدوین و تهیه شده و بسیاری از ابعاد دیگر مستقر در دل این حماسه افتخارآمیز، ناگفته و مغفول باقی مانده است.

هر چه در زمان پیشتر می رویم پرداختن به این ابعاد مغفول دفاع مقدس، دشوارتر و امکان و زمینه های آن محدودتر می گردد. ازاین رو تلاش مجدانه و مضاعف دست اندرکاران امور تبلیغی، رسانهای، هنری دفاع مقدس لازم است تا همه ابعاد این پدیده مهم لحاظ گردیده ابعاد و زوایای هر کدام از آنها مورد تحلیل، تعمق، بررسی و تبیین قرار گیرد تا زمینه ها و بسترها ی برقراری ارتباط نسل جدید و نسلهای آتی با این قطعه بیش از پیش فراهم گردد.

پیام و حقایق نهفته در درون حماسه دفاع مقدس ملت ایران از ظرفیتی بالا در برانگیختن اراده و انگیزه درونی ملتهای تحت ستم علیه سلطه مستکبرین برخوردار بوده و هست تا جایی که امروز مشاهده می کنیم ملتهای آزاده جهان در نقاطی که به عنوان خطوط مقدم مبارزه اسلام با استکبار مطرح است نه تنها در اندیشه ، پیام و هدف به دفاع مقدس ما اقتدا کرده اند بلکه در بسیاری از زمینه ها حتی از راهبردها و تاکتیک های عملیاتی آزموده شده در جریان آن حماسه پرشکوه، الگوبرداری کرده و می کنند.

این ظرفیت بالای موجود در درون این قطعه زیبا هنوز به شکل شایسته و مورد انتظار مورد تحلیل و شناسایی قرار نگرفته و تأثیرات برون مرزی پیام آن در شکل دهی و رشد مقاومت سایر ملتها در نقاط متعدد جهان و حتی برای ملت ایران، به شکل بایسته اش به تصویر در نیامده است.

رسالتی که هماره بر دوش نویسندگان و هنرمندان سنگینی می کند تا آن روزی که این تعهد به نحو مقبولی به انجامی نیکو برسد. به واسطه این تلاشها ست که ملت ایران نتایج میان مدت دفا ع مقدس خود در روشنگری و قیام سایر ملتها را خواهند دید و در انتظار ثمرات و آثاربلند مدت آن خواهد نشست و خانواده معظم شهدا وایثارگران بیش از پیش به تأثیرات شگفت انگیز خون ریخته فرزندان خویش در خاک جبهه ها پی خواهند برد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها