مشروح/ امیر اسماعیلی خبر داد

رونمایی سامانه موشکی تلاش۳ و رادارهای آرش۲ و کیهان/ برگزاری رزمایش گسترده پدافند هوایی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش با تشریح قابلیت‌ رادارهای آرش۲، کیهان، و سامانه موشکی تلاش۳، از برگزاری رزمایش بزرگ پدافند هوایی با حضور همه نیروها در بخش پدافند هوایی خبر داد.
کد خبر: ۲۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰ - 01September 2014

رونمایی سامانه موشکی تلاش۳ و  رادارهای آرش۲ و کیهان/ برگزاری رزمایش گسترده پدافند هوایی

به گزارش خبرنگار گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) صبح امروز در نشست خبری که بهمناسبت سالروز تاسیس این قرارگاه برگزار شد، اظهار داشت: شش سال از زمان تفکیک پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش میگذرد و این قرارگاه ماموریت حراست از دستاوردهای نظام و نقاط استراتژیک همچون صدها پالایشگاه، مراکز هستهای و تاسیساتی را بر عهده دارد.

امیر اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه تاکنون برای پوشش پدافند کل کشور 3600 نقطه پدافندی داشتهایم، گفت: این تعداد بهزودی به پنج هزار نقطه به لحاظ راداری، موشکی، دیدهبانی و توپخانهای خواهد رسید.

وی افزود: طرح جامع نور ولایت که در سال 90 و 91 طراحی شد جهت چگونگی آمایش سرزمینی و دریافت سلاح های پدافندی انجام گرفت و در تشکیل لایه های پدافندی به مرحله اجرا رسید.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) ادامه داد: طبق این طرح ساختار سازمانی پدافند هوایی باید از نظر تجهیزات و سامانهها به نقطهای برسد که اهداف مجموعه را در راستای جذب نیروی انسانی متخصص و متعهد تامین کند.

امیر اسماعیلی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پدافند هوایی در خط مقدم دفاع در کشور قرار دارد، گفت: باید در عرصه پدافند هوایی مساله بومیسازی را بهعنوان سرلوحه کار خود قرار دهیم؛ چراکه اگر تجهیزات پدافندی خود را از کشوری دیگر بگیریم امکان غافلگیری در صحنه نبرد از سوی دشمن وجود دارد.

وی با بیان اینکه نیروی پدافند هوایی نیرویی تجهیزاتمحور است، افزود: در طول یک سال گذشته از چهار سامانه عملیاتی رونمایی شده که رادار برد بلند کیهان با فرکانسهای ترکیبی و قابلیت کشف موشکهای کروز و کشف ریزپرندهها یکی از این سامانهها است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) در ادامه بیان کرد: طرح هادی که کنترل فضای صحنه نبرد از فواصل نسبتا دورتر به سامانهای مستقر در منطقه را اجرا میکند که برای انتقال مسایل راداری موشکی و شنود الکترونیکی به مراکز کنترل ارائه میدهد و آنچه که بهواسطه این سامانهها کشف میشود را به سرعت در دسترس مدیریت کنترل جهت پاسخگویی قرار میدهد.

وی با بیان اینکه سامانه موشکی برد بلند تلاش 3 تلفیق موشک بومی ایرانی با سامانه S200 است، افزود: این سامانه در مباحث راهبردی کارآمد است و قابلیت شلیک و عملیاتی شدن علیه مواضع دشمن را پس از رهگیری و شناسایی داراست.

امیر اسماعیلی راهبرد مشترک پدافند هوایی ارتش را اقدام قاطع جدی در برابر دشمن دانست و گفت: در این راستا ۴ مأموریت کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام، قاطعانه و با جدیت انجام خواهد شد.
 
وی ایجاد امنیتی پایدار، صمیمی و برادرانه با کشورهای دوست را پنجمین راهبرد این قرارگاه عنوان کرد.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) در پاسخ به سوالی پیرامون استفاده این قرارگاه از پهپاد بیان کرد: اگر کشوری در داخل کشور خود و علیه تهاجمات هوایی از سامانههای موشکی و پهپادها استفاده کند از خود دفاع کرده، اما برخی کشورها از پهپادها برای عملیات هجومی علیه دیگران استفاده می کنند. ما از پهپادها بهعنوان هدف در رزمایشها و همچنین شناسایی مواضع خود بهمنظور رفع ایرادات و مشکلات و همچنین رهگیری پرندههای دشمن استفاده میکنیم.
 
وی تاکید کرد: ما از پهپاد استفاده جاسوسی نمیکنیم و این در دکترین دفاعی ما جایی ندارد.
 
امیر اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سامانه سوم خرداد اظهار کرد: سامانه سوم خرداد به دست برادران سپاه ساخته شده و بهزودی وارد شبکه یکپارچه پدافند هوایی خواهد شد.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء (ص) در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاع پرس پیرامون در اختیار قرار دادن سامانههای پدافندی گفت: اولین اولویت حفظ توانمندیهای پدافند هوایی و مشخصههای سامانههای بومی برای هر کشور است. به دستور فرمانده معظم کل قوا این امکان وجود دارد که ما سامانههای بومی خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم، اما تا به حال این موضوع مطرح نبوده است.
 
وی اضافه کرد: ما اگر به اصل غافلگیری قائل باشیم، باید هر کشور از سامانههای بومی خود استفاده کند. این امنیت را ما تجربه کردهایم و باید بهصورت موزاییکی در منطقه برقرار شود.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) درباره رزمایش آتی این قرارگاه نیز گفت: در رزمایشی که قرار است توسط قرارگاه پدافند هوایی ارتش برقرار شود یک بحران تعریف خواهد شد و یک یا چند منطقه باید علاوه بر کنترل بحران خود به مناطق همجوار خود نیز کمک کنند. همچنین شلیک سامانهها و رهگیری اهداف، تنها در بحرانها قابل شناسایی است و این رزمایش تبحر نیروها و سیستمها را ارزیابی میکند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: رزمایش گسترده پدافند هوایی امسال یا سال آینده با حضور همه نیروها در بخش پدافند هوایی برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار