گزارش دفاع پرس از روند خودکفایی در نیروی هوایی ارتش

از نهضت قطعه‌سازی تا تولید جت‌های مافوق و مادون صوت در نهاجا

"بازآماد" پرنده‌های زمینگیر و تولید بمب‌های هوشمند، شبیه‌سازهای پروازی و جت‌های آموزشی مافوق و مادون صوت، تنها بخشی از مسیر پر افتخار جهاد خودکفایی در نیروی هوایی ارتش است.
کد خبر: ۲۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 02September 2014

از نهضت قطعه‌سازی تا تولید جت‌های مافوق و مادون صوت در نهاجا

به گزارش خبرنگار گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، از برکات انقلاب اسلامی در بحبوحه جنگ تحمیلی و تحریم ها به خودکفایی رسیدن در بسیاری از حوزه ها و بی نیاز ساختن کشور از بیگانگان بود که این شاخصه در نیروهای مسلح نمود بیشتری داشت. در این راستا ابراز خرسندی فرمانده معظم کل قوا در جمع دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران از بهوجود آمدن اولین موسسه جهاد خودکفایی نیروهای مسلح در نیروی هوایی ارتش، نشان از تکلیف شرعی دارد که بر گردن این نیرو نهاده شده است.

در ابتدای انقلاب حتی تصور به پرواز درآوردن پرندههای شکاری کشور، بدون پشتیبانی متخصصان خارجی بسیار دور از ذهن به نظر میرسید، که این تابو با به ظهور رسیدن شعار ما میتوانیم شکست و در مقابل چشمان ناباور دشمنان این مرز و بوم شگفتیهای بسیاری خلق شد.

موضوع جهاد خودکفایی در ابتدا با عملیاتی ساختن هواپیماهای زمینگیر در دوران جنگ شروع شد. به واقع جایگزینی قطعات پر مصرف و تند مصرف برای هواپیماها معضلی بود که با حل آن توانستیم تمامی هواپیماهای جنگی خود از جمله سوخوی 24، اف 4، اف 5 و اف 14 ها را برای عملیاتهای مختلف آماده کنیم.

این اقدام انقلابی که به "نهضت قطعهسازی" در طول جنگ تحمیلی شهرت پیدا کرد سرمنشاء بسیاری از حرکتهای جهادی دیگر در نیروهای مسلح شد. در ادامه این مسیر، به روزرسانی، راهاندازی و اصلاح برخی از سامانهها در دستور کار قرار گرفت که در طول جنگ نیز اقدامات شایستهای متناسب با نیاز میدان نبرد در این زمینه صورت پذیرفت.

* اورهال هواپیماها در نیروی هوایی

اما تعویض قطعات در ناوگان هوایی، مخصوصا هواپیماهای شکاری تا حدی موثر است و بعد از آن و طبق استانداردهای بین المللی هواپیماها به تعمیرات اساسی (اورهال) نیازمند میشوند. به واقع بی معنا بودن واژه فرسوده در این حوزه، اهمیت این مقوله را برای جنگنده ها دوچندان میکند.

عملیات اورهال که برای جلوگیری از زمینگیر شدن هواپیما انجام میشود به اینصورت است که پس از طی دورهای مشخص با توجه به نوع فعالیت مورد نظر، انواع قطعات پرنده از یکدیگر جدا و از نظر کاربری و عمر مفید بازنگری میشود، سپس مهندسان و کارکنان تعمیر و نگهداری، قطعات را مجدداً به هم متصل کرده و عملیات اورهال به پایان میرسد.

عملیات اورهال موفق نیازمند برنامهریزی اساسی، اسناد علمی و متخصصان ردههای مختلف است و کشورهای انگشت شماری از جمله ایران توانمندی اجرای آن را دارند که برای حفظ برتری علمی و نظامی، اسناد آن را در اختیار سایر کشورها قرار نمیدهند و حاضر به افشای اسرار نظامی خود نیستند.

* تولید بمب هوشمند و موشکهای پیشرفته هواپایه

در طی این روند در نیروی هوایی ارتش، تعمیرات اساسی هواپیماها نقطه پایان نبوده و دستاوردهای دیگری را در بخشهای مختلف شاهد بودیم. مجموعه بمبهای قاصد 1 تا 3 دستاورد مهم دیگری بوده که در رزمایشهای گوناگون به کارگرفته شده و کارآیی آن به  اثبات رسیده است.

این بمبهای هوشمند، دوربرد و نقطهزن با دو هزار پوند سر جنگی یکی از قدرتمندترینها در نوع خود است که بعد از رها شدن از هواپیما مسافتی حدود 60 تا 100 کیلومتر را به پرواز درمیآید و با کمترین خطای ممکن هدف خود را مورد اصابت قرار میدهد.

در بحث موشکهای هوا به سطح و هوا به هوا نیز موشکهای هواپایه کروز را میتوان نام برد که در ارتفاع پست به پرواز در میآیند. همچنین موشکهای fire and forget(شلیک کن و فراموش کن) بر روی جنگندههای نیروی هوایی نصب و آزمایش شده و اکنون به تولید انبوه نیز رسیده است. این موشکها پس از شلیک بهصورت کاملا مستقل و مجزا از هواپیما به دنبال هدف خود رفته و آن را نابود می کند.

از دیگر اقدامات صورت گرفته در بخش مهمات، هوشمندسازی، افزایش برد، وسعت بخشیدن به دید رادارهای این مهمات و نصب تجهیزات جنگ الکترونیک بر روی آنها است. و طبق گفته فرماندهان این نیرو از این محصولات در پروازهای تاکتیکی بهره گرفته شده است.

بهینهسازی و ارتقا و در نیروی هوایی شرایطی کاملا متفاوت با بهینهسازی در سایر حوزهها دارد؛ توجه به فاکتور سرعت و شرایط آب و هوایی مختلف نشان از این موضوع دارد که دانش پروازی یک سر و گردن از باقی دانشها بالاتر است. به این جهت که با بالا رفتن سرعت و تاثیر بیشتر سیال بر روی اجزاء پرنده، باید سیستمها بتوانند در کمترین زمان ممکن کارآیی و عملکرد خود را نشان دهند.

* طراحی و ساخت شبیه سازهای پروازی

شبیهسازهای پروازی نیز که بخش مهمی از آموزش خلبانان به این سامانهها وابسته است از قیمتی به مراتب بالاتر از یک هواپیمای شکاری برخودارند که به هیچ عنوان در اختیار کشورمان قرار نمیگیرد و امروز معاونت جهادخودکفایی نیروی هوایی توانسته است شبیهساز کلیه هواپیماها از جمله سوخوی 24، اف 4، اف 5 و اف14 را بسازد.

شاهبیت این مسیر پر افتخار نیز ساخت جتهای آموزشی مافوق و مادون صوت است که به پروژه کوثر 88 مشهور شد؛ این پروژه که طرح تفصیلی آن در سال 88 توسط نیروی هوایی به پایان رسید، اکنون در دست متخصصان وزارت دفاع قرار داشته و بنا بر گفته معاون هماهنگکننده وزارت دفاع، تا آخر امسال رونمایی و جایگزین هواپیمای دو کابینه F5خواهد شد.

مستند جهاد خودکفایی در نیروی هوایی ارتش به زبان تصویر به توضیح این موارد پرداخته که از این بخش قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار