مشروح/نشست خبری رئیس جمهور

خدمت عادلانه به ملت ایران، بدون مرزبندی/ تحریم تجاوز به حقوق ملت است، تجاوزگران را سر جای خود می نشانیم

رییس جمهوری بر خدمت عادلانه به ملت ایران بدون توجه به مرزبندی‌های سیاسی، عقیدتی و فکری تأکید کرد و گفت: از نگاه دولت هیچ تفاوتی برای ارایه خدمات به شهروندان ایرانی وجود ندارد و همه یکسانند.
کد خبر: ۲۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱ - 30August 2014

خدمت عادلانه به ملت ایران، بدون مرزبندی/ تحریم تجاوز به حقوق ملت است، تجاوزگران را سر جای خود می نشانیم

به گزارش خبرنگار دولت دفاع پرس، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جشنواره شهید رجایی با بیان اینکه تلاش دولت خدمت خالصانه و نگاه عادلانه در ارایه خدمات به مردم است، گفت: همه ادیان و مذاهب اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی، شیعه و سنی و همه اقوام از ترک، کرد، بلوچ، عرب تا فارس و ترکمن همه شهروند ایران و ایرانی هستند و کارمندان دولت موظف به ارایه خدمات به آنها فارغ از دستهبندیهای مرسوم میباشند.

رییس جمهوری با اشاره به ایام انتخابات و دعوت رسانهها از همه اقشار و گروهها برای حضور در پای صندوقهای رأی، از نگاه دوگانه در این زمینه انتقاد کرد و گفت: نمیشود که تنها در زمان انتخابات بر طبلها کوبیده شود، تا همه قومیتها و مذاهب در عرصه حاضر شوند و در تلویزیون نمایندگان همه جناحها و حتی با حجابها و بدحجابها حضور یابند.

دکتر روحانی تصریح کرد: این روش بر خلاف رهنمودهای امام(ره) و رهبری معظم انقلاب و قانون اساسی است که تا شب انتخابات، کل ملت را به حضور در صحنه سیاسی کشور دعوت کنیم، اما انتخابات که تمام شد ما بمانیم و یک قبیله.

رییس شورای عالی اداری با تأکید بر اینکه محیط اداری ما باید سالم باشد و با سلامت بتوانیم خدمت قانونی و درست را به مردم ارایه کنیم، خواستار تلاش برای حفظ حقوق تضییع شده مردم شد، اگر چه این حقوق در سنوات گذشته و با تخلف عده ای پایمال شده باشد.

رییس جمهوری با ابراز تأسف از ارایه گزارشی مبنی بر اینکه در ۸سال گذشته چیزی حدود ۵۰۰هزار نفر فارغ از ضوابط قانونی و مقررات استخدام شدهاند، گفت: خدماتی که سازمانها و مؤسسات دولتی به مردم ارایه میدهند باید متناسب با تعداد کارمندان باشد.

دکتر روحانی گفت: در این مسأله که تعداد ۴میلیون کارمند در کشور عدد زیادی است، تردیدی نیست و من در برخی تحقیقها دیدهام که میتوان خدمات موجود در ایران را با یک پنجم این نیرو ارایه کرد. لذا دولت باید اندازهاش را با خدماتی که ارایه میکند متناسب کند.

رییس جمهوری از معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری خواست تا با نگاه جدید در حوزه استخدام نیروی انسانی و استفاده از فناوریهای نوین ضمن چابکسازی دولت، ارایه خدمات را به شکلی سریعتر، کمهزینهتر و در چارچوب قانون به مردم میسر سازد.

دکتر روحانی تجلیل از خدمات وزارتخانههای منتخب و کارمندان برگزیده در جشنواره شهید رجایی را امری نمادین توصیف کرد و ضمن قدردانی از تک تک کارکنان دولت و کارکنان سایر دستگاههای عمومی غیردولتی گفت: اجرای برنامهها و پیشبرد امور جز با تعامل و دست در دست دادن همه قوا و نیروهای مسلح امکانپذیر نیست.

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخشی از سخنانش با اشاره به وظایفی که در یکسال گذشته بر عهده وزارت امور خارجه قرار داشت، اظهار داشت: سربازان خط مقدم دیپلماسی کشور برای آنکه صدای ملت ایران را رساتر به گوش جهانیان رسانده، از حقوق مردم در صحنههای بینالمللی دفاع کنند و ظلمها، تجاوزها و تعدیهایی که به ناروا بر این ملت روا شده را مهار کنند، رسالت و وظیفه سنگینی بر دوش داشتهاند.

رییس جمهوری تصریح کرد: افسران، سرداران و سربازان دیپلماسی کشور برای آنکه تحریمهای غیرانسانی و غیرقانونی را که بر ملت ما تحمیل شده بود برطرف سازند شب را از روز و روز را از شب نشناختند و کار بزرگ و سنگینی را بر دوش گرفتند که به آنها خدا قوت و دستمریزاد میگویم کار بزرگی تا به امروز انجام دادند و کار بزرگتر و بار بیشتری را در پیش رو دارند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید همه آنها را کمک و تشویق کرده و به مدد آنها برخیزیم و از خدا توفیق آنها را بخواهیم، گفت: بدون تردید حمایت مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب بهترین توشهای است که آنها را به نقطه مقصود راهنمایی میکند، این کار به حول و قوه الهی ادامه خواهد یافت و ما هیچ فرصتی را در این مسیر تلف نخواهیم کرد.

رییس جمهوری بار دیگر تصریح کرد: نه از تحریم ترسیده و نه میترسیم. ما در یک سال گذشته با تحریم زندگی کردهایم و کار را پیش بردهایم. اما تحریم، تجاوز و ظلم به حقوق ملت ایران است ما باید مقابل تجاوز بایستیم و وظیفه داریم، تجاوزگران را بر سر جای خود بنشانیم و نگذاریم تعدی به این ملت و کشور ادامه یابد و تکرار شود.

دکتر روحانی افزود: وزیر امور خارجه، معاونان و همکارانشان در این مسیر تلاش گستردهای انجام دادند و من به خوبی دشواری کار آنها را درک می کنم هر جا لازم بوده شخصاً مسئولیت کار را بر عهده گرفتم و اگر در این مسیر لازم باشد مستقیماً کمک خواهم کرد. در این جلسه و در خدمت ملت ایران مستقیماً عرض میکنم که رییس جمهوری به شخصه بار مسئولیت را بر دوش گرفته و تا پایان بر دوش خواهد داشت.

رییس جمهوری ادامه داد: ما به لطف حق امیدواریم و میتوانیم روی حمایتهای مردم حساب کنیم و میدانیم راهبر دلسوز انقلاب تا امروز در کنار این حرکت بوده و مستمراً تا پایان مسیر نیز در کنار این حرکت خواهد بود و از این هدایت بهره خواهیم برد.

رییس شورای عالی سلامت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معضلات مردم در حوزه بهداشت و درمان، دغدغهاش نسبت به حمایت مادی و معنوی از بیماران را خاطر نشان ساخت و گفت: دولت تصمیم گرفت بخشی از بار مادی حوزه درمان و سلامت کشور را بر عهده گیرد. الحمدالله امروز بار مادی را کاهش دادیم و امیدواریم بتوانیم این مسیر را تا پایان ادامه دهیم تا مردم خیالشان راحتتر باشد، الان اگر به بیمارستانها برویم میبینیم که مراجعان احساس میکنند که هزینههایشان سبکتر شده است. در آغاز اجرای طرح گاهی برخی بیماران موقع تسویه حساب پول هم دریافت میکردند و متعجب میشدند و گاه از شدت خوشحالی اشک میریختند.

دکتر روحانی ضمن قدردانی از مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای طرح تحول سلامت تنها با تأمین پول و بودجه انجام نمیشد، بلکه تمام دستاندرکاران حوزه بهداشت و درمان در این زمینه تلاش کردند که پاداش آنها مقام و قرب در پیشگاه خداوند متعال است، چرا که لبخند یک بیمار و خدمت به مردم اجری عظیم دارد.

رییس جمهوری گفت: گاهی وقتها که انسان از کار زیاد یا نقدهای سیاه و تخریبها خسته میشود و با خود خلوت میکند، کافی است که بازگردد و ببیند که توانسته مشکل یک گروه و یا قشر را حل کند آنگاه روحیه میگیرد. از خدا میخواهم که ما را در خدمت به ملت طوری موفق کند که پایان یک روز کاری وقتی به خانه میرویم، خوشحالی معنوی داشته باشیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: خدا نکند، کارمندی کسی را آزار داده باشد یا نعوذ بالله از کسی رشوه گرفته باشد چطور میتواند سر به بالین استراحت بگذارد، باید سر بر بالین حسرت و آخرت قرار دهد، زیرا روز قیامت روز حسرت برای کسانی است که از مقام و موقعیتشان به درستی استفاده نکردهاند.

رییس جمهوری تأکید کرد: باید باور کنیم که این کشور برای ملت ایران است، باید باور کنیم پول بیتالمال از آن ملت است، باید باور کنیم خادم ملت هستیم و تا این بایدها در مقام عمل باور نشود، کارها به درستی پیش نخواهد رفت و خدای ناکرده در آن دنیا و در پیشگاه خدا و محضر همه خلائق رسوا خواهیم شد و اگر ظلم کرده باشیم باید عذاب الهی را بچشیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش از معضل انرژی نظیر تحریم فروش نفت، کاهش ظرفیت تولید و از دست رفتن منابع مشترک نفت و گاز سخن به میان آورد و گفت: ما چند کار فوری انجام دادیم، اول اینکه تلاش کردیم، نفت را سالم بفروشیم،نه اینکه آن را در اختیار آقایی قرار دهیم که او نفت را بفروشد، پول را بردارد و ندانیم که عاقبتش چه شد. ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار پول معلوم نیست که کجاست. البته قوه قضائیه ماجرا را دنبال میکند و این آقا هم در زندان است. خدا کند که پول به بیتالمال بازگردد.

رییس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه تلاش کردیم نفت را بیشتر از آن حدی که قدرتهای استکباری مکلف کرده بودند به طور سالم بفروشیم، گفت: گامهای خوبی برداشته و بذرهایی افشاندهایم که در آینده اثرات مثبت آن روشن خواهد شد.

رییس جمهوری با ابراز تأسف از اینکه منابع مشترک ما را دیگران بردند و ما تماشا کردیم، گفت: با سرمایهگذاری و تلاش مضاعف سعی کردهایم تا از منابع مشترک نفت و گاز بهرهبرداری بیشتری انجام دهیم و با خوشحالی به مردم اعلام میکنیم که ابتدای زمستان سال جاری ۱۰۰میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه میشود و این مقدار را در سال ۹۴، ۱۰۰میلیون متر مکعب دیگر اضافه خواهیم کرد و امیدواریم در ۲سال آینده هیچگاه گاز و نفت مراکز صنعتی، نیروگاهها و کارخانهها در زمستان قطع نشود.

دکتر روحانی اضافه شدن دکلها بر سر چاههای نفتی را نشانه افزایش ظرفیت تولید نفت در کشور دانست و اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه بنزین نیز وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست همکاری مطلوبی انجام دادهاند تا با ارایه بنزین یورو۴در تهران و کلانشهرها آلودگی هوا کمی کاهش یابد.

رییس جمهوری در ابتدای این مراسم ضمن برشمردن ویژگیهای اخلاقی شهیدان رجایی و باهنر، تواضع، مردمداری و فداکاری این شهیدان را در همه ابعاد زندگی زبانزد توصیف کرد و گفت: شهیدان رجایی و باهنر از دولتمردان نمونه نه تنها در دوران انقلاب بلکه در تاریخ این سرزمین هستند.

دکتر روحانی اهداف و آرمانهای این شهیدان را همسو با اهداف و آرمانهای مردم ارزیابی نمود و خاطر نشان کرد: راه ما باید راه شهید رجایی و شهید باهنر و حتی بالاتر از آنها راه امیرالمؤمنین و سیره پیامبر عظیمالشأن اسلام در خدمت به مردم باشد.

پیش از سخنان رییس جمهوری دکتر محمدباقر نوبخت معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هیچ تحولی بدون برنامه امکانپذیر نیست، از آسیبشناسی وضعیت نظام اداری در یکسال گذشته خبر داد و گفت: نظام اداری کشور نیازمند اصلاح است و نقشه راه برای اصلاح تهیه شده است.

وی گفت: تدوین سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه کشور در دولت تدبیر و امید انجام شده است و این دولت بودجه سال آتی کشور را همانند سال گذشته سریعتر از موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی ارایه خواهد کرد.

همچنین دکتر عسگری آزاد، جانشین معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی با اشاره به اینکه جشنواره شهید رجایی پس از وقفهای چند ساله برگزار میشود، چالشهای نظام اداری را در چارچوب ساختار و منابع انسانی برشمرد و از برنامه دولت برای کوچک و چابکسازی دولت، ایجاد دولت الکترونیک، صیانت از حقوق مردم و مبارزه با مفاسد، خبر داد.

در این جلسه وزارتخانههای امور خارجه، نفت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نگاه مردم به عنوان وزارتخانههای برتر در سال گذشته معرفی شدند و همچنین از ۶کارمند برگزیده کشور تجلیل شد.

نظر شما
پربیننده ها