قالیباف:

کارنامه موفقی در حوزه اقتصاد و فرهنگ نداشته‌ایم

شهردار تهران با بیان اینکه تاکنون کارنامه موفقی از اقتصاد و فرهنگ در مجموعه کارکردهای اجرایی نداشته ایم گفت: رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع اشاره کردند و گفتند فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است.
کد خبر: ۲۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶ - 27August 2014

کارنامه موفقی در حوزه اقتصاد و فرهنگ نداشته‌ایم

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس "، محمدباقر قالیباف امروز در دومین روز از اجلاس پانزدهم استادان بسیجی کشور گفت: در مقاطعی از تاریخ که شاهد پیروزی  اسلام و حرکت تمدن اسلامی در مسیر درست هستیم  میبینیم که این پیروزی ریشه در فرهنگ دارد؛ پیامبر اکرم نیز با اقتصاد و قدرت نظامی، اسلام را
گسترش ندادند بلکه از عنصر فرهنگ استفاده کردند.

وی با بیان اینکه دانشگاه های کشور هماکنون نیازمند خلاقیتی هستند که در بستر آزاد اندیشی شکل بگیرد گفت: مباحث مطرح شده در کرسیهای آزاداندیشی باید از مسائل سطحی و زودگذر به موضوعات عمیق و جدی تبدیل شود تا بتوان در دانشگاه ها شور و نشاط به وجود آورد.

وی با اشاره به شکلگیری علم و دانش در بستر ایمان گفت: اگر نتوانیم دانش و ایمان در بستر دین و خلاقیت را در بستر آزاداندیشی بهصورت منسجم با یکدیگر پیگیری کنیم نمی توانیم مسیر رشد و تعالی را به درستی طی نماییم.

فرمانده پیشین ناجا، با اشاره به ضرورت وجود افق و چشمانداز مشخص برای رشد و تعالی کشور گفت: باید برای کشور چشماندازی را تعریف کنیم که از یک سو آرمانگرایانه بوده و از سوی دیگر متاثر از واقعیات جامعه باشد.

وی گفت: تنها در این صورت است که میتوانیم به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کرده و انگیزه انجام این کار را در مردم ایجاد کنیم.

شهردار تهران با اشاره به محورهای تمدن اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری گفت: رهبری، پنج عنصر انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی،  تشکیل دولت اسلامی، ساختن امت اسلامی و در نهایت گسترش تمدن اسلامی به سراسر دنیا را از محورهای رسیدن به تمدن اسلامی عنوان کردهاند.

قالیباف ادامه داد: ما توانستهایم در دو محور شکلگیری انقلاب و نظام اسلامی به خوبی عمل کنیم اما حقیقت این است که در تشکیل دولت اسلامی کارنامه قابل قبولی نداریم.

وی، اقتصاد و فرهنگ را دو عنصر کلیدی در جامعه عنوان کرد و افزود: جوهره حرکت یک نظام اسلامی، رشد و تعالی است و لازمه این رشد و تعالی، عنصر فرهنگ است و تنها با همین عنصر است که می توانیم در اقتصاد هم موفق باشیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر موضوع سبک زندگی به عنوان یکی از محورهای اصلی تمدنسازی گفت: سبک زندگی، تنها موضوعی است که میتواند اقتصاد، فرهنگ، خلاقیت، آزاداندیشی، دانایی و ایمان را در یک گستره در کنارهم قرار دهد تا یک تمدن به فراموشی سپرده نشود.

وی افزود: امروز راهی نداریم جز اینکه به دنبال تحقق الگوی سبک زندگی در دولت اسلامی باشیم اما متاسفانه بحث سبک زندگی در کشور ما مورد غفلت های جدی قرار گرفته است.

شهردار تهران با بیان اینکه برای الگوسازی در حوزه سبک زندگی نیازمند دو عنصر مردم و مولد بودن هستیم گفت: اگر مردم در برنامه ریزیهای یک جامعه به عنوان عنصر اصلی مطرح نباشند، آن جامعه محکوم به شکست است. تنها مردم میتوانند عنصر فرهنگ را حل و فصل کرده و پایهگذار تمدن نوین اسلامی باشند.

وی ادامه داد: مولد بودن در حوزه تمدن اسلامی موضوعیت دارد نه مقلد بودن. اگر بخواهیم چالش فرهنگ و اقتصاد را حل کنیم باید مولد بوده و بتوانیم چهار عنصر اصلی قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را تولید کنیم.

قالیباف تصریح کرد: یکی از عللی که ما نتوانستیم در دو بخش اقتصاد و فرهنگ موفق باشیم این است که رابطه این چهار عنصر با یکدیگر ضعیف و ارتباطات بین آن ها بسیار ناعادلانه، ناشیانه و غیربرنامهریزی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، چهار لایه را برای تمدنسازی ضروری دانست و تاکید کرد: لایه اول متعلق به رهبری است و رهبر یک نظام وظیفه آرمانسازی، اعتمادسازی، هدفگذاری، ایجاد انگیزه، بسیج منابع، هدایت و دشمنشناسی را بر عهده دارد.


وی افزود: در لایه دوم، نخبگان نظام مهمترین نقش را ایفا میکنند و وظیفه آنها تبیین و ارائه راهبردهای عملیاتی درخصوص انتظارات رهبری است.مدیران عالی نظام نیز در لایه سوم وظیفه دارند خط تولید کشور را در چهاربخش قدرت، ثروت، معرفت و منزلت ایجاد کنند.

وی مجریان ردههای مختلف کشور را دارای بیشترین نقش در لایه چهارم عنوان کرد و گفت: هماکنون، مهمترین چالشهای ما در لایههای دوم و سوم است که حل این معضل تنها به دست نخبگان، اساتید و صاحب نظران جامعه امکان پذیر است.

شهردار تهران همچنین با تاکید بر روحیه جهادی بهعنوان لازمه ایجاد مدیریت جهادی گفت:  باور همه ما این است که جنگ تمام شده اما جهاد همچنان ادامه دارد و راه موفقیت از این جهاد، از کربلا، فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) میگذرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها