گزارش دفاع پرس از پشت پرده نفوذ پهپاد صهیونیست‌ها به عمق خاک ایران

آیا پرنده اسرائیلی از چشم پدافند هوایی ایران دور مانده بود؟

انتشار خبر نفوذ پهپاد رژیم صهیونیستی به خاک ایران و سرنگونی آن پیش از ورود به فضای سایت هسته‌ای نطنز این سوال را مطرح می‌سازد که این پهپاد چگونه از سد سامانه‌های پدافندی قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش و نیروی هوافضای سپاه گذشته و تا عمق خاک ایران نفوذ کرده است.
کد خبر: ۲۶۰۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵ - 25August 2014

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: جمهوری اسلامی ایران در عرصه طراحی و ساخت انواع پهپاد، دست برتر را در منطقه دارد. طراحی و ساخت پهپادهای فُطرس، شاهد ۱۲۹، کرار و ابابیل از جمله توانمندیهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در ساخت پرندههای بدون سرنشین است.

جمهوری اسلامی در کنار طراحی و ساخت پهپاد، بارها توانایی خود را در شناسایی، انهدام و حتی در اختیار گرفتن پهپادهای متخاصم به رخ دشمنان کشیده است.
 
در خصوص آخرین توانمندی پدافند هوایی نیروهای مسلح، دیروز (یکشنبه ۲ خرداد) خبری منتشر شد مبنی بر اینکه "یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد."
 
آیا پرنده اسرائیلی از چشم پدافند هوایی ایران دور مانده بود؟ 
لاشه پهپاد سرنگون شده رژیم صهیونیستی توسط سپاه
 
در ادامه این خبر آمده بود که این پهپاد از نوع پنهانکار و رادارگریز بوده و قصد نفوذ به حریم منطقه هستهای نطنز را داشته است. اما سؤالی که در این میان پیش میآید این است که این پهپاد چگونه از سد سامانه های پدافندی قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء (ص) ارتش و نیروی هوافضای سپاه گذشته و تا عمق خاک ایران نفوذ کرده است؟! آیا این پرنده اسرائیلی از چشم پدافند هوایی ایران دور مانده بود؟
 
علت نفوذ پهپاد رژیم صهیونیستی به عمق خاک ایران را باید در عملیاتهای قبلی سپاه و نحوه برخورد با پهپادهای متخاصم جست و جو کرد.
 
جانور محرمانه قندهار در دام جنگ الکترونیک سپاه
 
اگر به سه سال قبل بازگردیم، در سیزدهم آبانماه ۱۳۹۰ اسم پهپاد RQ۱۷۰ با انتشار یک خبر حیرتانگیز بر سر زبانها افتاد. خبر حاکی از این بود که «یگانهایی از نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شدند یک فروند پهپاد پیشرفتهٔ آمریکایی را سالم به زمین بنشانند».
 

 
پهپاد RQ۱۷۰ یکی از سرّی ترین پرنده های بدون سرنشین سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) است که در اختیار ارتش این کشور قرار دارد. این پهپاد به صورت گسترده در عملیاتهای جاسوسی و نظامی ایالات متحده در افغانستان بکارگیری شده است. تصویر پهپاد RQ۱۷۰ نخستین بار در قندهار دیده شده بود و لذا به «جانور قندهار» معروف شد.
 
اطلاعات موجود نشان می دهد که این پرنده های بدون سرنشین توسط رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) قابل رهگیری نیستند و با شرایطی خاص که تقریباً نزدیک به محال است، فقط رادارهای خاص و برد کوتاه توان شناسایی و رهگیری این پهپادها را دارند.
 
نکته دیگر در مورد این پهپاد، این است که فناوری به کار رفته در این پهپاد که توسط سپاه شکار شده است، بسیار نزدیک به فناوری و تکنولوژی بهکاررفته در جنگنده های فوق پیشرفته F-۳۵ است؛ جنگنده هایی که این روزها یکه تاز عرصه هوایی هستند.
 
سپاه، عقاب آمریکایی را هم اسیر کرد
 
اگرچه پس از شکار این پهپاد پیشرفته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقامات آمریکایی چنین امری را تکذیب کردند، ولی پس از انتشار تصاویر آن، ناچار شدند این موضوع را بپذیرند.

اما این تنها پهپادی نبود که توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سالم شکار شدند.
 
چهاردهم آذر ۱۳۹۱ سپاه پاسداران در خبری فوری اعلام کرد که موفق به شکار دومین پهپاد شناسایی و جاسوسی آمریکا شده است. این پهپاد در بدو ورود به حریم هوایی در منطقه خلیج فارس به دام سپاه پاسداران افتاده بود.
 
ایران با مهندسی معکوس پهپاد اسکل ایگل، خط تولید آن را هم راه انداخت
 
دو روز پس از آنکه خبر شکار یک پهپاد آمریکایی در خلیج فارس به دست نیروهای سپاه پاسداران، با تکذیب مقامات آمریکایی روبرو شد، سخنگوی وزارت دفاع این کشور در اظهارات خود، نکات جدیدی در این زمینه مطرح کرد.
 
بر پایه گزارشی که شبکه خبری «نیوزمکس» منتشر کرد «جرج لیتل»، سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) تأیید کرده، پهپاد شکار شده توسط ایران، یک ScanEagle (چشم عقاب) ساخت آمریکا بوده است.
 
اسکن ایگل نیز یکی پرنده هایی بود که در عملیاتهای نیروهای نظامی آمریکایی در عراق و افغانستان خوش درخشیده است و هزاران ساعت مأموریت پروازی را برای راکبان خود علیه مردمی که تروریست یاد می شوند، پیموده است و بهنوعی گاو شیرده آنها تلقی میشود.
 
دست برتر ارتش و سپاه در پدافند هوایی و جنگ الکترونیک
 
سالم به زمین نشاندن این دو پهپاد آنهم در بدو ورود به فضای ایران حاکی از توانمندی سامانه یکپارچه پدافند هوایی ارتش و تبحر متخصصان نیروهای مسلح در جنگ الکترونیک است. در حالی که آمریکا مدعی بود این دو پهپاد از تکنولوژیهای انحصاری رادارگریزی و پنهانکاری برخوردارند و هیچ راداری توانایی کشف آنها را ندارد، سامانه های پدافندی ارتش و سپاه نشان دادهاند که همهٔ تحرکات در آسمان ایران اسلامی را زیر نظر دارند.
 
سردار «امیرعلی حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز صبح امروز دوشنبه (3 شهریور) در نشست خبری در تشریح چگونگی مورد هدف قرار دادن این پهپاد گفت: «با اطلاع از سوی شبکه یکپارچه پدافند کشوری که مسئولیت آن با ارتش است و رهگیری توسط رادارهای منطقه، این پهپاد جاسوسی با موشک زمین به هوای پدافند نیروی هوافضای سپاه ساقط شد»؛ این نشان از هماهنگی کامل سپاه و ارتش در حراست از حریم هوایی جمهوری اسلامی است.
 
یکی از پهپادهای اسرائیلی سری هرمس
 
چشمان تیزبین نیروهای مسلح همیشه باز است
 
با توجه به این دو عملیات موفق سپاه در مواجهه با پهپادها و خبرهای فرواوان مبنی بر رهگیری و انهدام پهپادهای متخاصم در بدو ورود به مرزهای کشور، این موضوع به ذهن متبادر میشود که متخصصان نیروی هوافضای سپاه در هماهنگی کامل با قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش سعی داشتند تا با نفوذ در سیستم کنترل این پهپاد، کنترل آن را در اختیار گرفته کرده و این پهپاد را سالم بر زمین بنشانند، اما به دلیل حرکت این پهپاد به سمت منطقه هسته ای نطنز و حساسیت بالای این منطقه و همچنین  از این موضوع منصرف و مجبور شدند آن را با شلیک موشک سرنگون کنند.
 
 
گزارش از مهدی وفائی فرد
 
انتهای پیام/
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حیدر
|
-
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
1
7
در این گزارش به نکته ظریفی اشاره شده بود، قطعا با توجه به استنادات صورت گرفته، این استدلال نیز می تواند دارای درجه ای از اعتبار باشد.
نظر شما
پربیننده ها